Ga naar inhoud


Hulp gevraagd bij plaatsen schotel en multirail


dude-dbox

Aanbevolen berichten

Thanks!
 

Betekend dus wel dat de 23,5 en 28 ook iets er naast gaan. Koppen zijn natuurlijk 60mm dus kan niet op 59,5 komen.

 

Even voor het afstellen van de skew. 

Hoe stellen jullie de skew af als de LNB's op de rail zitten? Je kan dan natuurlijk niet meer bij de schroeven van de middelste LNB's op een triax rail.

Kortom kan die wel als eerste goed zetten, maar dan kan je niet meer bijstellen achteraf...

Overigens denk ik eraan om alles van te voren al goed op de rail te zetten voor ik hem op de arm klik.

 

Welke zender kan ik het beste selecteren op de 23,5?

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Omdat de koppen van voren een een beetje rond zijn en de lnb's naar het midden van de schotel gericht zijn, kun je tot 58mm komen als ze tegen elkaar staan aan de voorzijde gemeten.

Ik heb de posities uitgerekend als de schotel op de Astra 23,5 wordt uitgericht. De lnb van de Hotbird, Astra 23,5 en 28,35 komen dan exact goed te staan. Alleen de lnb van de Astra 19,2 staat er 3,5mm naast en dat stelt voor de sterke Astra 19,2 weinig voor.

De skew moet je van elke lnb meteen goed zetten als je die monteert. gebruik hiervoor de bijgevoegde hoeken. Uitprinten en uitknippen en achter op de betreffende lnb plakken.

Met enige kracht krijg je de lnb's natuurlijk toch nog wel verdraaid.

 

De zender die de hoogste ontvangstdrempel heeft van de Astra 23,5 is NGC Wild HD. Die zit op positie 46 van de fastscanlijst. Dat wil dus niet zeggen dat die minder signaal geeft maar wel het eerste wegvalt bij heel slecht weer.

post-60869-0-79282500-1449788644.png

post-60869-0-05843200-1449788650.png

post-60869-0-52552500-1449788658.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor alle hulp tot nu toe.

 

Hoop vanmiddag alles binnen te krijgen om weer te knutselen maar "vandaag besteld morgen in huis"  werkt helaas ook bijna nergens meer blijkbaar...

Anders morgen weer even knutselen...

 

Ik zal me nog even melden hoe het afgelopen is.

 

Laatste vraag voor nu:

Hoe kan ik hem het makkelijkste uitrichten op de 23.5

Wat ik nu doe:

schatten met de satfinder.

zodra goed signaal een scan doen

of is het beter om de dm800 op signaalzoeker te zetten (uiteraard eerst in de voorgeladen zenderlijst een 23.5 zender selecteren)?

 

Laatste keer kreeg ik elke keer op de kop van 23.5 kanalen van 19.2 door. moet ik dan meer naar links of rechts mikken (domme vraag, 23.5 zit meer naar links dus lijkt me naar links maar vraag het toch maar even omdat het toen niet lukte...).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eerst eens op de site http://www.dishpointer.com/

Je straatnaam, huisnummer en woonplaats intoetsen en de satelliet kiezen en dan zover mogelijk inzoomen. Het ballonnetje naar de plek verslepen waar de schotel komt te staan en dan kijken waar de lijn naar toe loopt. Let daarbij op schoorstenen en dakkapellen van huizen om de richting te herkennen.

Je kunt natuurlijk ook met een app op je telefoon bekijken waar de satellieten staan, zie rechts boven aan op de site van dishpointer.

 

Als je de Astra 19,2 ontvangt op de kop van de Astra 23,5, dan moet je de schotel iets verder naar het oosten draaien.

Handiger is misschien om de schotel eerst uit te richten op de Astra 19,2 is met de 19,2-lnb omdat die sterker, dan ontvang je de overige satellieten ook al en dan gaan fijntunen op de Astra 23,5.

En plaats de diseqc-switch er pas tussen als de schotel optimaal staat uitgericht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dishpointer en de satelliet apps zijn mijn beste vrienden maar bij een multirail weet ik niet echt hoe ik moet richten aangezien de arm dan niet meer het richtpunt is.

 

Kan je nog tip geven over de exacte wijze van het richten (zie quote):

Wat ik nu doe:

schatten met de satfinder.

zodra goed signaal een scan doen

of is het beter om de dm800 op signaalzoeker te zetten (uiteraard eerst in de voorgeladen zenderlijst een 23.5 zender selecteren)?

 

wellicht heb jij een handigere manier om te zien dat ik op de goede satelliet zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind bovenal dat de vrouw van dude box nogal lang weg blijft.

Het is net als bij de meeste vrouwen...eerst willen ze het niet...want ze zijn bang om hun dagelijkse herhalingen te moeten missen.

En houden ze dan gewoon beeld terwijl jij tig x het dak op moet boeit het ze niets meer ze leven dan in hun eigen wereldje.

Gigablue Quad Plus - Gigablue X1 - Gigablue IPbox - Mutant HD51 4K - MiniX NEO X7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net alles ontvangen.

Als de vrouw zo klaar is met werken en op de kleine kan letten kan ik verder.

 

Het is niet de eerste keer dat ik een setup plaats, wel de eerste keer dat het niet lukt.

Ik gooit het maar even op de te kleine schotel met 60mm LNB's en een verkoper die verkeerde info gaf...

Dan kom ik toch wat ervaring te kort.

 

Laatste setup bij mijn vader in Belgie hadden we binnen no time uitgericht en draaiende, daarom werd ik gek van deze setup.

Ook dankzij de berekening van Sprietje.

 

Nu de nieuwe schotel wel alvast in elkaar aan het zetten, en zoals gezegd zo weer naar buiten toe.

 

Nogmaals alle dank voor het geduld en de uitleg van Sprietje, ik meld me over een paar uurtjes weer.

 

p.s. mijn vrouw is echt pist op me. Ze is nogal bevooroordeeld in sommige dingen (lees schotels eigenaars etc). 

Ze heeft ook verder niets met televisie en zal sommige dingen nooit begrijpen.

Overstap van SD naar HD zag ze geen verschil in (op een 65 inch zijn de verschillen wel mega), vroeger van 50hz naar 100hz ook niet.

Ach, ieder zijn hobby...

 

Nogmaals alle dank naar behulpzame sprietje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijkomend vraagje voor als er iemand kan/wilt reageren,

 

Wat moet de juiste hoek zijn van de multirail naar de arm?

Zie een aantal mogelijkheden van 120/140/180 graden.

Kan het nergens terugvinden.

Als ik de mono houder bekijk zit deze ca op 150 graden. Moet ik dit ook aanhouden voor de multirail?

 

Sorry maar vraag het maar voor de zekerheid :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...