Ga naar inhoud


Hulp gevraagd bij plaatsen schotel en multirail


dude-dbox

Aanbevolen berichten

Hi luitjes.

 

Na jaren DVB-c thuis ga ik nu toch maar eens over naar schotel.

Vrouw is het er nog niet helemaal mee eens maar die is vandaag toch een dagje shoppen.

 

Ik heb een Triax schotel 78, multirail (merk onbekend, dubbele groef), 4 uni LNB's

sats die ik graag wil:

13,0

19,2

23,5

28,2

 

Setup komt uit Rotterdam (vermoedelijk zelfde sats) en moet gaan draaien in Waddinxveen.

 

Ik heb de hoop niets te hoeven veranderen gezien de minimale verplaatsing van locatie. Kan iemand dit bevestigen.

Mocht ik het wel moeten veranderen of mochten de LNB's toch op andere sets gericht staan (weet niet of er andere setups zijn met gebruik van 4 LNB's), kan iemand mij dan aangeven hoe de LNB's uitgemeten moeten worden?

 

Dank alvast voor alle moeite...

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • Moderator

Mast waterpas zetten, vrij zicht en een dosis geluk zou je hoofd moeten redden.

Laat dishpointer je gids en leidraad zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm.

Heb een satfiner en icm met een satteliet app geporbeerd te richten. 

Heb 95% agc maar geen snr of BER dus ook geen lock.

verkeerde sat?

 

Volgens mij moet ik hem uitrichten op de 23,5 toch? Dan moet hij de rest mee pakken...

iemand een goede tip om te zien op welke sat je gericht staat?

aangepast door dude-dbox
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet voor een Triax 78 in Waddinxveen de schotel als volgt afstellen:

De afstanden tussen de lnb's :
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 67mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 45mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 59mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde  van kuiltje tot kuiltje in de kap.

De rail moet 10,6 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 30mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35.

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
Hotbird 13 op 7 graden.
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 28,35 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
 

Richt eerst maar uit op de Astra 19,2. Als je die gevonden hebt dan perfect uitrichten op de Astra 23,5.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ga je voor kwaliteit, ga je voor Spaun.

SAR 411F

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik loop volgens mij toch spaak...

Heb een SNR rond de 87.

AGV 99

 

Enkel de 23.5 als tuner.

Laatste Bobejaan zenderlijst (ook zelf een scan eerst gedaan, kreeg 211 kanalen op de 23.5)

Maar krijg elke keer: afstemmen mislukt

EPG wordt wel binnen gehaald op sommige kanalen.

Gaat overigens om de FTA kanalen... 

 

Image was newnigma, net vervangen voor een Openpli (heb ik op mijn kabelboxen ook).

Iemand een idee wat er fout gaat?

aangepast door dude-dbox
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, ik denk dat je schotel op de verkeerde satelliet is uitgericht.

Kijk maar eens naar de inhoud van de epg en kijk dan bij welke zender/satelliet positie dat hoort.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel uitrichten op de satelliet doe je het beste zonder diseqc-switch. Dan weet je zeker dat er niets fout kan gaan.

Uitrichten bijv. op de zender BVN die goed sterk door komt op de Astra 19,2.

Daarna uitrichten op de Astra 23,5.

Dan pas de diseqc-switch er tussen.

 

Bij een hele grote Duitse onderdelenzaak die in alle landen van Europa opereert, is de Spaun SAR 411 WSG in Nederland te koop voor €25,99 incl. verzendkosten.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben weer even aan het spelen geweest.

De 19.2 zo te pakken (aan de zenders te zien die hij scanned)

Maar dan heb ik niets op de 23.5

Als ik de 23.5 probeer fijn te stellen met een satfinder en hem dan weer laat scannen, krijg ik alleen zenders van 19.2 (1 LNB aangesloten),

Oftewel dan draai ik hem te ver.

Ik neem aan dat ik dan een klein stukje naar links terug moet...

 

Helaas krijg ik hem dan niet op een punt dat de satfinder begint te gillen. Als ik hem dan toch laat scannen vindt hij ook geen zenders.

Ik zal wel iets stoms fout doen maar alle hulp is welkom.

 

Komend weekend heb ik weer wat uurtjes over bij dag licht, ik zal dan de rail weer opnieuw uitmeten. Ben helaas heel de week niet voor het donker thuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...