Ga naar inhoud


visiosat; van astra 2 (28,2) lnb verplaatsen naar astra 3 (23,5)


fiesta

Aanbevolen berichten

Dag Sprietje en anderen,

 

Sorry hoor, ik was niet al te helder, ik vat het. De middelste lnb een millimeter hoger plaatsen in eerste aanleg, is overigens een kwestie van schatten op de achterkant (denk ik); er staan wel cijfertjes en merktekens maar niet per mm (toch).

 

Ik woon overigens in bredevoort/gemeente aalten, maar dat zal voor de hoek wel niet uitmaken denk ik.

 

Misschien toch wel een goed idee om gelijkertijd het setje uit te breiden met astra2/28.2; als nog iemand daarvoor een passende lnb en twee switches heeft?

 

groeten

fiesta    

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Mmm, het lijkt me dat de hoekmethode voor de hoogteafstelling van de LNB's bij de vaste visiosat bisat beugels niet de makkelijkste methode is, en ook niet de precieste trouwens. Hoewel het bij de precisie hooguit zal gaan om een millimetertje verschil of zo, en dat dus waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zal zetten voor de ontvangst.

 

Bij de hoekmethode moet je bij die enorm schelende LNB's bepalen of je die hoek nou op de kuiltjes/pukkeltjes voorop de LNB's meet, of op de (verder uit elkaar liggende) phase centers van de LNB's. Dat laatste is natuurlijk beter, maar moeilijker om praktisch te bepalen.

Bovendien is de hoekmethode bedoeld om tegelijkertijd de azimuthverschillen en de hoogteverschillen goed af te stellen. Omdat de azimuthverschillen niet instelbaar zijn op de vaste visiosatbeugel, en dus de horizontale afstand tussen de LNB's wellicht niet helemaal optimaal is voor jouw locatie, zou je met de hoekmethode dus ook het hoogteverschil wellicht niet optimaal instellen. Dat is dus eigenlijk niet de bedoeling.

 

Makkelijker en preciezer lijkt het me om de hoogteverschillen gewoon ook alleen met behulp van het hoogteverschil van (de kuiltjes/pukkeltjes van) de LNB's in te stellen, aan de hand van de elevatieverschillen.

 

Voor Bredevoort is dat voor de bisatschotel (met maat X = 51cm):

19-23oost: 1graad elevatieverschil x (51-3,5) / 57 = 0,8 cm hoogteverschil

23-28 oost: 1,25graad elevatieverschil x (51-3,5) / 57 = 1,0 cm hoogteverschil

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag A33, sprietje en andere geïnteresseerden,

 

Als ik de aanbevelingen van A33 ter harte neem, wordt het wel eenvoudig, ik neem aan dat A33 bedoelt absoluut hoogte verschil tussen de lnb houders, de houder voor astra 1/19,2 staat immers veel lager op de B4beugel, dus kun je niet op de cijfertjes afgebeeld op de lnb houder afgaan.

 

 

Zoals te zien op mijn foto, heb ik nu twee alp lnb,s, ik wil er graag een bij daarbij wordt me verteld dat alp geen lnb,s meer maakt. Nu kan ik vlakbij een comag universal lnb kopen (duo), hierbij de technische specificaties:

 

Kurzbeschreibung:

 

  • - HD-Tauglich
  • - Rauschmaß dB: 0,3 typ.
  • - Verstärkung dB: 55 typ.
  • - Feedaufnahme: 40 mm

Ik heb geen idee waar ik op letten moet, maar is dit qua kwaliteit verglijkbaar?/ook goed?

 

groeten

fiesta 

Link naar reactie
Delen op andere sites

... ik neem aan dat A33 bedoelt absoluut hoogte verschil tussen de lnb houders, de houder voor astra 1/19,2 staat immers veel lager op de B4beugel, dus kun je niet op de cijfertjes afgebeeld op de lnb houder afgaan.

 

Inderdaad! Ik bedoel hoogteverschil ten opzichte van elkaar; van de cijfers op de houders moet je je daarbij niks aantrekken :-) .

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag alle geïnteresseerden,

 

Kan ik ook een ander merk (dan alps) monteren voor astra 2-28.2, als ze maar een dunne lange hals hebben van 40mm (en derhalve in de lnb houder passen/op die positie t.o.v astra 3/23.5).

 

Er zijn andere merken op de markt die hieraan voldoen en voor het oog ook nog betere specificaties hebben (micro gold), waaronder een noise <0.1 db. Het zegt mij allemaal weinig, maar als ik de recensies lees zijn die ook goed.   

 

groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag alle geïnteresseerden,

 

Nu vandaag heb ik de lnb configuratie omgezet, op astra 3 krijg ik echter maar enkele cd hd zenders, ned 1/3 en nog een paar commerciele, meeste niet.

 

Kwaliteit van ontvangst van astra 3 (ook de andere) loopt tegen de 85% (dus goed lijkt mij); wat mij opvalt bij een cd hd zender die hij niet krijgt op astra 3 is dat de lnb spanning in dat geval bij die zender terug gezet wordt van 18v naar 14v/ plotseling heeft hij dan geen/onvoldoende ontvangst.

 

Ik kan het niet verklaren.

 

groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zo te zien werken de verticale transponders niet, op je lnb staat voor de verticale transponders normaal 13 Volt.

 

Hoe heb je de skew ingesteld van de lnb?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, dat is de skew, en die luistert erg precies.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag geïnteresseerden/ceesv,

 

Ok, ik heb verschillende posities geprobeerd alle kanten op, maar hij blijft niets ontvangen op astra 3/verticaal (bij alle zenders met een verticaal 14v). 

 

Bij de twee andere astra satellieten heb ik nergens last van, luistert het zo nauwkeurig bij astra3?

 

groeten

fiesta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

LNB defect?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...