Ga naar inhoud


Selfsat 58 Camp - een lekker hapje voor campers en caravans?


ebhoorn

Aanbevolen berichten

Ik heb zelf een travelsat UFO, op het dak van mijn caravan. De versterking is voor de transponders op Astra 23.x satelliet die volgens de 8psk methode moduleren te laag - zo zijn de ervaringen op het forum. De praktijk is leidend - en niet de gespecificeerde versterkingsfactor van 33,8 dB zoals verwijderd wordt vermeld.

 

Er zijn diverse aanbieders die voor een aantrekkelijke prijs een adapter in combinatie met een vlakantenne aanbieden. De daar aangeboden antennes hebben een gespecificeerde versterking van 33,7 dB (goedkoopste variant). En daar zou HD ontvangst dan wel goed mee gaan. 

 

De specificaties dienen - denk ik - met een korrel zout genomen te worden. Met andere woorden: het is bij aangeboden alternatieven beter op praktijkervaringen van mede-forummers te vertrouwen, of een oplossing te kiezen die qua specs fors meerversterking opleveren dan jouw huidige oplossing.

 

In het duitse blad SATVISION is de selfsat 58 camp getest. Het artikel mag ik hier niet plaatsen in verband met copyright, maar de essentie van de test wel:

 

Plat, compact, en gevoelig

 

De selfsat 58 camp heeft één LNB uitgang en kan handmatig over drie assen uitgericht worden: Behalve de richting en de elevatie kan ook de skew van binnen in de camper of caravan worden ingesteld. Het artikel stelt dat handmatig instellen en uitrichten nauwkeuriger is dan bij automatische antennes het geval is.

 

De afmetingen zijn 51,7 x 51,7 x 6 cm, en het gewicht is 8,5 kilo. Er zijn folies beschikbaar om de kleur van de antenne aan te passen (beetje een open deur).  Het goede nieuws is de gemeten (!)  versterkingsfactor van 36,1 dB bij 12,7 GHz. Een goede waarde in vergelijking met andere vlakantennes. 

De afwerking van de antenne is netjes en degelijk, aldus de test. De mastconstructie lijkt op die van de Travelsat UFO (al is de afstand van de mast tot aan de wand aan de binnenzijde groter - EH). Er wordt eveneens een dunne, soepele coax kabel met voorgemonteerde connectoren meegeleverd. 

 

Handig

 

Ik leid uit het artikel af dat de elevatie- en de skew instellingen door middel van draaigrepen plaatsvindt. Bij de UFO wil het instellen van de elevatie nogal wat kracht vergen, en draaigrepen zijn dan een groot voordeel. Zowel de ingestelde elevatie als de skew (-45...+45 graden) zijn aan de hand van een schaalverdeling af te lezen.

 

Het is mij onduidelijk of het reeds bestaande gat in het dak kan worden hergebruikt, gelet op de andere afstand mast-wand bij gebruik van de meegeleverde mastklem. Ik denk het niet. Dat vraagt dan een "gewetensvolle" inbouwer, die het bestaande gat gedegen en duurzaam afdekt en de isolatie herstelt om condensvorming tegen te gaan.

 

Wa kost da?

 

De Duitse prijs is 349,- en de kleinere camp 38 kost 289,-. het lijkt mij snugger om niet  "penny wise and pounds foolish" te acteren en te kiezen voor de camp 58. De prijs/prestatie verhouding is toch al onovertroffen.

aangepast door Johan45
reclame regels
Link naar reactie
Delen op andere sites


volgens dit plaatje lijkt me de dakdoorvoer niet veel anders .

post-30993-0-88730000-1457088161_thumb.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedenk beste ebhoorn dat de link die je geeft refereert naar 2012 toen nagenoeg nog geen enkele camper of caravan bezitter HD keek. Had ook niet zoveel zin met de betrekkelijk kleine schermen die je in een camper of caravan gebruikt. Maar nu de Nederlandse SD-zenders bijna zijn verdwenen en je de 8PSK-modulatie moet ontvangen, is het een heel ander verhaal geworden.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...