Ga naar inhoud


probleem met camper, kwam het woord schopper voeding, wat is dat?


Aanbevolen berichten

Hi,

omdat de satelliet  ontvanger in een camper altijd stukgaat, vertelde me iemand in de elektronica mij over een schopper voeding (juist geschreven?) en dat de spanning kan oscilleren.

Google maakt me niet veel wijzer, en ik ben daar een leek in, maar de spanning die oscilleert zou de sat ontvanger doen breken.

Kan mij iemand iets verduidelijken aub? hij had zelf geen tijd om uitgebreid te gaan vertellen, was druk in de winkel.

Als het iemand interesseert, kan ik gans de problematiek beschrijven, maar dit zal dan wel een klein A 4'tje zijn.

alvast bedankt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Leesvoer

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Chopper_(elektronica)

 

Wanneer schakelende spanning omvormers geen sinus vormige spanning genereren kan aangesloten elektronica defect raken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terzijde: Een verkoper die geen tijd heeft zou bij mij een klant kwijt zijn.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank, maar wat zit in gewone laadregelaar van zonnepanelen naar de batterijen? Er worden geen omvormers a la 12 naar 220v gebruikt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zowel het zonnepaneel als een batterij is gelijkspanning, er zal spanningsdeling en regeling worden toegepast.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

kan je niet iets met die 12 V gelijkspanning die aan boord is? Settop box op 12 V lijkt mij wel een optie.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doen we wiz. Maar ik vermoed dat we een stap verder staan. Ondanks dat die 12 naar 220v uitstond, is de fluittoon verminderd door die volledig los te koppelen.

Echter als de motor draait van de camper, is de fluittoon volledig verdwenen, totdat hij de motor afzet. De fluittoon komt dan onmiddellijk terug.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat is normaal.

Door de lagere gelijkspanning zal de omvormer wat meer geluid gaan maken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die omvormer is ontkoppelt. De fluittoon komt uit de spaekers van de tv via de sat ontvanger alles op 12v. Aangesloten via scart. Ik heb hem opdracht gegeven zonnepaneel te ontkoppelen en de hoofdkabel van de leefruimte, omdat sat en tv een apparte stroomtoevoer krijgt van de 2 leefbatterijen. Vanavond weet ik het resultaat ervan.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijks een scartkabel van iets mindere kwaliteit gebruikt (slechte afscherming)

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doen we wiz. Maar ik vermoed dat we een stap verder staan. Ondanks dat die 12 naar 220v uitstond, is de fluittoon verminderd door die volledig los te koppelen.

Echter als de motor draait van de camper, is de fluittoon volledig verdwenen, totdat hij de motor afzet. De fluittoon komt dan onmiddellijk terug.

 

 

​Ik vermoed dat de spanning bij je Tv en/of decoder te laag wordt als ze ingeschakeld zijn.

Bij draaiende motor zal de spanning een 13.8 tot 14 volt zijn.

Je kan even meten als de motor uitgezet is wat er van de spanning overblijft bij de Tv en decoder.

Als de apparatuur rechtstreeks op de accu is aangesloten is er geen veiligheid ingebouwd om de apparatuur uit te schakelen bij te lage spanning.

Lager dan een 10.5 volt is slecht voor de (lood) accu(s) en 12 volt apparatuur kan er ook problemen mee krijgen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een aparte openingszin ... "omdat de satelliet  ontvanger in een camper altijd stukgaat".

Klinkt als minimaal 3 versleten ....

Ben dan toch wel benieuwd wat voor types dat dan waren en hoe het aangesloten was.

 

Koop een exemplaar dat op 12 volt werkt en sluit die aan op het boordnet, dat parallel staat aan de accu.

gr. Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben de zaak gisteren zelf gaan zien, en ik begrijp er gewoonweg NIKS van.

Als de ontvanger (denson ds110 road) en de tv (solora) aan dezelfde batterij, zonder meer zijn aangesloten via scart, dan is er een fluittoon (spanning 13,37V). Er zit tussen de batterij (leefbatterij) en de ontvanger en tv geen enkel elektronisch component, ook niet in de sigaretten aansluiting, heb ik uitgemeten. We hebben 3 scart kabels uitgetest. we hebben ook een andere 12V tv getest, en het is identiek hetzelfde.

Laat je de denson en tv staan op dezelfde plaats in de camper, en je neemt de adapter van de TV en de denson, en je sluit die aan, aan een stroomgroep van 220V, dan is er GEEN fluittoon.

Ik heb altijd geleerd, dat er niks een zuivere gelijkspanning geeft, dan een batterij. maar met gelijk welke 12V batterij, die we gebruiken, is er een fluittoon. De sigaretten adapters naar zowel de denson als de tv, is bij dezelfde leverancier onder de rubriek, waar je extra's kan bijkopen op de webshops gekocht, ik denk dat je me wel begrijpt.

Mocht er elektronica zitten in de draad van de sigarettensteker naar tv of sat ontvanger, zou ik het begrijpen, maar er zit niks in, is gewoon met een draad doorverbonden.

Maar het is wel zo, dat de denson na eenmalig gebruik van 4 uur stuk is, terwijl zoveel kampergebruikers dit type naar volle tevredenheid gebruikt.

Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...