Ga naar inhoud


We zullen DAB gebruiken, niet goedschiks dan maar kwaadschiks


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Je dwaalt even af.(los van je argumenten).

De FM was vanaf de jaren 50 tot 1980 nagenoeg LEEG. Zo'n 25  jaar!

En toch is FM doorgezet, en daar hoor ik de tegenstanders van DAB+ niet over. FM had dus volgens hen dus ook moeten stoppen in het begin omdat slechts weinigen er gebruik van maakten.

 

Nu wordt dab+ in ieder geval ruimer ingezet. Meteen een hoop zenders te kiezen.

 

Maar ook een hoop zenders waar je decennia lang naar kon luisteren nooit meer te horen. Leuk voor mensen met oogkleppen, maar voor wie graag ook eens een programma van onze buurlanden op de autoradio wil horen is deze ontwikkeling een ramp!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Maar op mijn DAB ontvanger moet ik stapje voor stapje even 71 zenders doorklikken voordat ik het juiste programma heb. Waardeloos!

 

1. Veel radio's met FM hebben ook digitale uitlezing met stapjes

2. Een DAB+ radio heeft voorkeurposities

 

Je sleept de argumentatie er nu echt met de haren bij.

Mogelijk moet je de handleiding nog even weer checken. Bij mij is het druk op de knop. 

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De DAB radio in mijn auto zit alle te ontvangen zenders alfabetisch gerangschikt in het display.

Verder kan je voorkeurszenders een eigen plaats onder 16 toetsen geven.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker wel, er wordt zelfs nog analoog op de satelliet uitgezonden.

https://www.lyngsat.com/Star-One-C2-C4.html

Footprint buiten bereik , maar die sat "ligt" nog absoluut miniem boven de horizon !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

fm: 88-108 = 20 mhz, = maximaal 60 radiostations. (mits je een selectieve ontvanger hebt), anders word het één berg storing.

 

DAB+: momenteel 15 carriers (5A,5B,5D,6B,7A,7C,,8A,8C,9C,9D,11A,11B,11C,12B,12C)  x 16 zenders per carrier ( in redelijke goede kwaliteit) = 240 radiostations.

 

En natuurlijk ga ik uit van een ideale situatie, want aan de landsgrenzen worden bepaalde carriers / transponders gebruikt door onze buurlanden, waardoor regionale transponders niet zijn te ontvangen...wat ook voor FM stations geld.

 

Hoe kunnen tegenstanders van DAB+ dit stukje techniek nu de prullenbak in verwijzen, alleen maar omdat zij bang zijn voor de toekomst en uit hun autistische wereldje moeten vertrekken en iets nieuws moeten leren?

Angst? Koppigheid?

De "oudjes" zullen misschien eens moeten bedenken of zij wel in hun "waldorf and statler" mentaliteit willen blijven hangen en zo langzaam te gaan verstoffen in de tijd.

Ontwikkel jezelf gewoon en ga mee met de tijd, anders word je wel heel erg snel oud.

Dus weg met die oude zooi en techniek en op naar de toekomst! Blijf jong! :D

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar gaat het toch helemaal niet over! Het is ongetwijfeld een prachtig stuk techniek. Er zit alleen niemand op te wachten. Te laat en qua behoefte al achterhaald. Wees nou eerlijk, de CD is van de jaren tachtig, toen had ook DAB moeten komen. Nu hoeft het niet meer. Er is gewoon geen belangstelling voor (uitzonderingen daargelaten).

 

Het is net de blu-ray speler. Nooit echt doorgebroken en als vervanger van de videorecorder is ie al helemaal nooit doorgebroken.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoezo "er zit niemand op te wachten"? Tot nu toe zijn er meer voorstanders van dan tegenstanders, dus ik denk dat je je bewering moet herzien.

Ik vind het geweldig en wat mij betreft mag FM verdwijnen.

FM gebruik ik al niet meer sinds het stoppen van mijn "3-meter hobby" en in de auto heb ik sinds 4 jaar DAB+ zonder ooit hoeven over te schakelen naar FM.

Thuis gebruik ik satelliet of internetradio, dus waar is die FM dan voor nodig?

 

20 Mhz vol ruis, beperkte audio bandbreedte waarbij de kwaliteit verkracht word door preemphase en deemphase techniek, stereoruis, matige kanaalscheiding en ga zo maar door?

Wie zit daar nu op te wachten als er wat beters is?

 

edit: Oh en over CD gesproken, daar is nog geen volwaardige vervanger voor, tenzij je WAV op een USB stick zet.

 

Ik geef je overigens wel gelijk dat de techniek heel erg snel gaat. Het ene komt en als dat betaalbaar begint te worden, is er al weer iets anders.

Alle denkbare geluidsdragers zijn vervangen door harde schijven,USB sticks en SD kaartjes.

Op het gebied van radio vind ik DAB+ een mooie vervanging voor FM. Laat ze die band maar vrijgeven voor zendamateurs of zo.

....( het lijkt mij wel weer eens leuk om te DX-en op FM.) :D

aangepast door drz

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In ideale omstandigheden 240 zenders. Laat praktisch eens zeggen 160.

Wie zit er te wachten op 160 zenders waar er mogelijk 80% van zijn, dat muziek een bijzaak is en het geleuter geklets,reclame en etc eens wordt onderbroken voor een liedje.

Fm is daardoor al waardeloos, gaan die commercielen ook de dab+ band met hun ... verprutsen?

Ik geef t.s. Gelijk, wie heeft er nu tientallen of honderden euros uit voor al dat gezever.

Ik investeer het geld dan liever in iets waar wel (tegen al of niet betalen) muziek uitkomt.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hebt  duidelijk nog nooit het DAB aanbod beluisterd.

In Nederland en Duitsland is er een breed aanbod van (reclamevrije) thema zenders.

Zelfs in België is er al het nodige te horen.

 

Het kwaliteitsverschil tussen FM en DAB zowel in muziek aanbod als geluidskwaliteit is verduidelijk waarneembaar.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Het kwaliteitsverschil tussen FM en DAB zowel in muziek aanbod als geluidskwaliteit is verduidelijk waarneembaar.

Dat blijf jij steeds herhalen... volgens mij moet de toevoeging er bij "als je een uitstekende audio installatie hebt".

Op een portable receiver, ik heb er 1 van Pure, die slechts 1 luidspreker heeft, en dus mono geluid laat horen, merk ik geen verschil in kwaliteit bij 2 identieke zenders, de een op FM de andere op DAB...   op FM heb je gewoon wel meer keuze, maar, dat geef ik toe, is sterk afhankelijk van je lokatie. Op mijn lokatie in Kvilda (CZ) zelfs totaal niets te ontvangen in DAB, en veel zenders uit CZ/DE/AT op de FM.

 

Ik ben helemaal niet tegen "nieuwe" technieken... maar ik vind niet dat je het zogenaamd "oude" dan gelijk maar moet uitschakelen.  Dat zijn dingen die moeten "groeien"... is er een zeer brede acceptatie gaat het sneller... de praktijk bewijst dat het niet zó snel lijkt te gaan, als ik zo in diverse europese landen kijk...  In CH zijn ze heel erg ver... Noorwegen uiteraard ook... maar elders is het erg gebonden aan waar je je bevindt.

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt duidelijk nog nooit het DAB aanbod beluisterd.

In Nederland en Duitsland is er een breed aanbod van (reclamevrije) thema zenders.

Zelfs in België is er al het nodige te horen.

 

Het kwaliteitsverschil tussen FM en DAB zowel in muziek aanbod als geluidskwaliteit is verduidelijk waarneembaar.

Over de geluidskwaliteit zal ik niet discussiëren. Maar mijn usb stick die ik kocht voor dvb-t had toevallig dab+ aan boord. En tijdens de laatste test had ik enkel de vrt zenders op dab en een testzender op dab+.

Maar ja, misschien komt er nog een Belgische lijst van radiozender die op dab+ komen. Maar als het allemaal zenders zijn a la q music, dan pas ik.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar gaat het toch helemaal niet over! Het is ongetwijfeld een prachtig stuk techniek. Er zit alleen niemand op te wachten. doorgebroken.

Waar baseer je deze wijsheden toch steeds op? Behalve je emotionele afwijzing?

 

In ideale omstandigheden 240 zenders. Laat praktisch eens zeggen 160.

Wie zit er te wachten op 160 zenders waar er mogelijk 80% van zijn, dat muziek een bijzaak is en het geleuter geklets,reclame en etc eens wordt onderbroken voor een liedje.

Fm is daardoor al waardeloos, gaan die commercielen ook de dab+ band met hun ... verprutsen?

Ik geef t.s. Gelijk, wie heeft er nu tientallen of honderden euros uit voor al dat gezever.

Ik investeer het geld dan liever in iets waar wel (tegen al of niet betalen) muziek uitkomt.

De een zegt dat de FM een eenzijdig aanbod heeft, nu jij weer met het argument dat de keuze zo groot is "dat niemand erop dit te wachten". Waarop baseer je deze algemene stelling?

 

Dat blijf jij steeds herhalen... volgens mij moet de toevoeging er bij "als je een uitstekende audio installatie hebt".

Op een portable receiver, ik heb er 1 van Pure, die slechts 1 luidspreker heeft, en dus mono geluid laat horen, merk ik geen verschil in kwaliteit bij 2 identieke zenders, de een op FM de andere op DAB...  

Volgens mij is de strekking van de opmerking: " de kwaliteit van het signaal is beter dan dat van FM", maar dat lijkt me voor de hand liggen. Natuurlijk is geluidskwaliteit van een zender MEDE afhankelijk van de kwaliteit van je installatie. Maar nogmaals: dat was niet de strekking van de constatering, lijkt me.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Over de geluidskwaliteit zal ik niet discussiëren. Maar mijn usb stick die ik kocht voor dvb-t had toevallig dab+ aan boord. En tijdens de laatste test had ik enkel de vrt zenders op dab en een testzender op dab+.

Maar ja, misschien komt er nog een Belgische lijst van radiozender die op dab+ komen. Maar als het allemaal zenders zijn a la q music, dan pas ik.

Ik reis regelmatig door België

en in het oosten is er een Franstalig aanbod, http://www.wohnort.org/dab/belgium.html

aan de westkant een Vlaamstalig aanbod. http://www.digitalradio.vlaanderen/zenderaanbod/

De dekking:  http://www.digitalradio.vlaanderen/dekking/

 

Ik schreef:

Het kwaliteitsverschil tussen FM en DAB zowel in muziek aanbod als geluidskwaliteit is verduidelijk waarneembaar.

Dat blijf jij steeds herhalen... volgens mij moet de toevoeging er bij "als je een uitstekende audio installatie hebt".

Het muziek aanbod is voor ieder waarneembaar, niet alleen in wagens met een uitstekende audio installatie.

De kwaliteit zal inderdaad beter tot zijn recht komen in stille wagens met een aangepaste audio installatie, maar dat is voor iedereen vrij invulbaar.

 

Ik verkeer in de gelukkige omstandigheid, zelf de kruisjes te mogen zetten in de accessoire lijst bij de bestelling van de wagen, en heb een en ander op elkaar afgestemd.

Het resultaat mag er zijn, ik hoor nu alle instrumenten uit het orkest.

 

En in mijn wagen is het motor geluid niet waarneembaar, de motor is akoestisch geïsoleerd.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het aanbod van de link van ceesv bekeken, die hij gaf, en gewoon ( buiten bbc) waardeloze brol.

Of misschien radio maria aanzetten?

Als het al zo'n k*t zenders zullen zijn, dan komt dab+ al krijg ik hem gratis, er niet in, in mijn huis!

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

De geluidskwaliteit van DAB+ is (zeker voor) in de auto en de hobbykamer prima.

Persoonlijk vind ik het beter dan FM, waar soms ruis door heen zit. 

 

Een groot voordeel vanDAB+ is de veel grotere keuze van radiostations.

Een aantal van mijn favoriete radiozenders zitten niet op de FM, maar ik kan ze nu mobiel gewoon beluisteren.

 

Verder kan je gemakkelijk je keuzes maken en hoef je niet de hele FM band af te struinen naar een leuk station. 

 

Een ander voordeel is dat er geen storing is van piratenzenders die hier in Drenthe nogal wat storing kunnen veroorzaken op de FM. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...