Ga naar inhoud


Wordt het moeilijk om losse schotel te richten


Sanyu

Aanbevolen berichten

Zeer geachte mede forum leden,

 

Hier ben ik weer! Inmiddels heb ik op drie tv's in huis een prima beeld door Joyne verzorgd al was het signaal vanavond even weg.

Voor mijn Oyster HD Digital 85 op de camper ( incl. Oyster receiver )  is nog geen update dus moet ik een losse schotel meenemen. Als volkomen leek vraag ik mij nu af of er een niet moeilijke manier is om deze

uit te richten op de Eurobird 9E. Ik ben bang dat mijn huwelijk eronder gaat lijden ( grapje )

als we er een lange tijd mee bezig zijn en dan alsnog geen beeld krijgen. Vergis ik mij of heeft iemand van U een subliem idee hoe of wat te doen om beeld te krijgen. ( de tv in de camper heeft een eigen S tuner )

 

Ik hoop dat ik met een tevreden gevoel het weekend af kan sluiten.

bij voorbaat dank ik u.

 

Vr. Groeten

 

Sanyu

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 45
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste,

ik weet, dat bepaalde systemen voor de camper bvb alden druk bezig zijn, om de eurobird toe te voegen aan hun stuur units.

Bij mijn kameraad is dat bij zijn alden al het geval. Ik zou zeggen, neem even contact op met een oyster verdeler, met de gegevens van u systeem, en die zal U kunnen vertellen, of de eurobird kan worden toegevoegd. Indien ja, dan kan het zijn, dat je met een kleine kost een update kan doen, en dat je niet moet sjouwen met een extra schotel, lnb kabel e.d., en zal je medemens ook gelukkig zijn.

Het is wel mogelijk, dat U een andere satelliet op U unit of ingebouwd systeem, zal moet prijsgeven, om die te vervangen door eurobird.

Je hebt dan enkel de eurobird te selecteren, en na enkele ogenblikken heb je de eurobird.

aangepast door sattv4iedereen

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sanyu

 

1. Je hebt het over 3 tv's thuis waarmee je Joyne kunt ontvangen. 

2. Je schrijft dat je een losse schotel moet meenemen omdat er nog geen update is voor jouw installatie Oyster.

3. Je vraagt om een  niet moeilijke manier is om deze uit te richten op de Eurobird 9E.

4. Dan neem je toch gewoon -in de tussentijd dat je wacht op de update van je Oyster- één van die 3 ontvangers (uiteraard met je Joyne CI erin) mee naar je vacantie-adres; even schotel uitrichten op 9e (de Joyne-zenders heb je toch gewoon opgeslagen?), desnoods met een kompas de 9E zoeken, daarna de elevatie instellen.

 

Je moet je ontvanger uiteraard wel op een Joyne-zender zetten. 

 

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

P.S. Wel een verlengsnoer meenemen om die 220V in je ontvanger te kunnen prikken, op vele campings heb je bij je standplaats zo'n paaltje met stopcontacten.

 

Succes!

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Automatische ontvangers kunnen vaak ook handmatig de satteliet opzoeken. 

Als je de dichtstbijzijnde satteliet automatisch opzoekt en dan handmatig iets verzet. 

Zal de eerste keer niet zo soepel gaan dus probeer dit thuis eerst eens. 

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een hele goede morgen allemaal,

 

Hartelijk  dank voor de adviezen. Ik ga thuis oefenen. Ik was bang dat ik net zolang moest zoeken naar Eurobird 9E als naar de Astra 3

 

Uiteraard laat ik het weten op het forum, maar de camper staat een eind weg in de garage dus het zal even duren.

 

Nogmaals dank en een fijn weekend

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sanyu

 

Als jij moeite hebt om de Eutelsat 9e te vinden, dan moet je niet de transponders van Joyne gebruiken om te zoeken maar transponder 11996V. Deze is bijna met een natte vinger te ontvangen.
Lees deze transponder gewoon in op je ontvanger.
De gegevens hiervan zijn:
11996V, DVB-S, SR 27.500, fec 3/4
Hierop zit o.a de zender CCTV 4 Europe.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

O jee, hier moet ik beslist meer van weten te vinden over hoe het te doen, want als ik het voor elkaar krijg, kan ik dan als ik weer thuis ben, deze gegevens gewoon in de ontvanger laten staan of moet ik het weer terug brengen naar de instellingen van nu?

u leest wel, weinig kaas gegeten van deze materie, maar ik doe echt mijn beste om het in mijn koppie te prenten.

dank u hartelijk voor deze gegevens.

Fijn weekend en hartelijke groeten,

Sanyu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar TS schijnt ook problemen te ondervinden met het zoeken naar Astra 3 en ik veronderstel dat hij dit met zijn Oyster 85 ondervind.

Helaas geeft hij geen onformatie waar hij dit ondervind.

Als hij met een 85 schotel Astra 3 al moeilijk ontvangt dan ben ik bang dat de LNB zoals bij zovele campers verkeerd staat afgesteld tenzij zijn schotel over een Auto Skew beschikt

Ik kom ze regelmatig in Spanje tegen waar de LNB standaard nog op 0 graden Skew staat en dan blijft de schotel maar draaien.

Even de LNB op circa 10 - 15 graden met de klok mee verdraaien en het probleem is waarschijnlijk opgelost.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jürgen,

 

Inderdaad heb ik moeilijkheden met het ontvangen van de Astra 3 , maar dat was in het bijna zuiden van Spanje en Portugal. Met een losse schotel toen geprobeerd, maar geen beeld helaas.

De schotel heeft een auto skew en nog geen ontvangst.

Hopelijk geven deze gegevens u antwoord op de vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helder en dat hoor je wel vaker dat men in Zuid-Spanje en Portugal problemen heeft om met een 85cm automatische schotel Astra 3 kan ontvangen.

Maar, ik hoor ook net zo vaak dat dit wel lukt.

Eigenlijk ook wel logisch want het wel of niet goed ontvangen is natuurlijk niet alleen afhankelijk van de grootte van de schotel maar er spelen meer factoren een rol.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sanyu

 

Er zijn wel meer mensen die problemen hebben met het zoeken van de Astra 23,5 en dan met name in het zuiden.
Deze mensen laten dan meestal de schotel naar de Astra 19,2 zoeken en hebben lang geleden als eens uitgeprobeerd hoeveel stapjes ze de schotel handmatig verder naar het oosten moeten verzetten om de Astra 23,5 te ontvangen.


Deze zelfde truc kun je ook toepassen voor het vinden van de Eutelsat 9 oost temeer omdat er veel zelfzoekende schotels zijn waarbij de Eutelsat 9 oost niet is ingeprogrammeerd.
In dit geval laat je de schotel dus naar de Hotbird zoeken. Eenmaal gevonden dan moet je uit gaan proberen hoeveel stapjes je naar het zuiden moet en hoeveel stapjes je de elevatie omhoog moet bijstellen.
Juist bij deze handeling is het makkelijk om genoemde transponder te gebruiken die heel makkelijk te ontvangen is.

 

Nu zou het best kunnen dat deze transponder zo sterk te ontvangen is, dat je satellietontvanger 100% signaalkwaliteit aan geeft en tja dan kun je de schotel helaas niet optimaal afstellen want die aanduiding gaat echt geen 106% aangeven. Je kunt voor de fijnafstelling dan beter de transponder van Joyne zelf gebruiken.

Tja en wat heb je er voor nodig om alle zenders van Joyne te ontvangen en te zoeken?
Je scant de twee transponders van Joyne in, eerst de 11747H waar de meest bekeken zenders op zitten en daarna transponder 12074V. Dan kun je alle zenders van Joyne ontvangen want zij gebruiken maar 2 transponders. Dat is een heel verschil met CanalDigitaal die heel veel verschillende transponder gebruikt.
Scan nu ook nog die makkelijk te ontvangen transponder 11996V waar de zender CCTV 4 Europe op zit en gebruik deze om de Eutelsat 9 oost te vinden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sanyu schrijft:

 

"De schotel heeft een auto skew en nog geen ontvangst."

 

Tja alleen de skew van de lnb automatisch instellen is nog geen garantie dat je dan ook satellieten ontvangt die ter plekke zwak zijn.
Er bestaan twee manieren van autoskew bij zelfzoekende schotels.
1- systemen waarbij gezocht wordt naar het beste signaal
2- systemen waarbij gebruik wordt gemaakt van GPS.

 

Bij het eerste systeem kan de beste stand van de lnb pas bepaald worden als de schotel de satelliet gevonden heeft. Tijdens het zoeken van de satelliet weet de gemotoriseerde lnb-skew immers ook niet wat de beste stand is.

 

Bij het tweede systeem heeft de schotel installatie een ingebouwde GPS-ontvanger. Hiermee kan met een rekenprogramma uitgerekend worden hoe de skew voor het zoeken van de satelliet al ingesteld moet worden.


Helaas hebben we op de werkelijke skew bij een aantal satellieten uitzonderingen wat ik onlangs nog geschreven heb in het draadje "de skew van een lnb". Voor de drie bekende Astra satellieten is die afwijking 7,5° en laat nu zeker niet alle zelfzoekende schotels daar rekening mee houden.

Als de schotel nu op een DVB-S, QPSK transponder zoekt, dan is dat nog niet zo erg maar zoekt de schotel op een DVB-S2, 8PSK transponder, dan kan hij het zwakke signaal in bijv. Zuid-Spanje of Portugal wel eens niet vinden en daar zit je dan met je dure automatische schotel met autoskew.

 

Teleco Flat Sat Easy Skew 85cm.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...