Ga naar inhoud


Beste opstelling Italië voor Astra 1, 2 en 3


pallemans

Aanbevolen berichten

Als ik het even snel inschat, kom je met een schotel van 125cm een heel eind, bijv. de Gibertini OP 125, zie:

https: //www.google.com/maps/d/viewer?ll=45.86212132382694%2C9.207916384765554&spn=18.130227%2C32.124023&dg=feature&msa=0&mid=1pdqHTSAmu-4VaUjFLaqEAicGOBU&z=8


even de spatie na https verwijderen.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ja 125cm zat ik ook aan te denken.

En met een Multiblock Multi LNB Holder kan ik met 3 LNB's wel uit de voeten toch? 

3x Inverto Black Ultra Single LNB...

Eentje op de 28.2 richten, eentje op de 23.5 en eentje op de 19.2

DiSEqC Switch 4x1 ertussen maken.

En een goeie receiver kastje.

 

Nog tips voor een receiver kastje? Humax misschien?

 

PS: al investeer ik in deze setup en kan de 28.2 tóch niet ontvangen,,, dan krijgt de 19.2 en 23.5 voor CanaalDigitaal alsnog een beter signaal met een grotere Dish en 2 single LNB's, of niet?

 

 

aangepast door pallemans
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste pallemans

 

Maxicono -> Novara -> 125 cm -> Astra 2E UK ok, staat er iets zuidelijker van je op de kaart. Hij geeft geen beperkingen aan. Dat moet dus gewoon lukken.
Je kunt met de Gibertini OP 125 met multifeed rail de drie lnb's plaatsen. De ruimte tussen de lnb's is voldoende. Het beste is dan natuurlijk op de 28,35 oost in het midden te plaatsen.
Ik kan wel voor je uitrekenen op welke afstanden de lnb's moeten staan en hoe schuin de rail moet staan.
Belangrijk is in ieder geval dat je een schotel van 125cm breed op een mast plaatst van 60mm diameter. Gebruik je dunner, dan is de kans op verdraaien op de mast bij een harde wind ruim aanwezig. Ook vibraties kunnen dan optreden. Het is zeker ook belangrijk de schotel zo dicht mogelijk aan de balustrade van je balkon te bevestigen want op het bovenste balkon kan het goed spoken bij een storm.
Kijk ook of het mogelijk is de schotel met een zachte bezem sneeuwvrij te maken want op 1300m hoogte zal dat regelmatig nodig zijn.
Heb je heel veel last van sneeuw op de schotel, dan is een schotel met verwarming misschien aan te bevelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden zei Sprietje:

.... bij een harde wind ruim aanwezig. ... bij een storm.

.... sneeuwvrij te maken ....

Hahaha, Po vallei wind? Het is hier 95% per jaar windstil!

Sneeuw....bijna niet meer. Opwarming van de aarde denk ik ;)

 

Maar bedankt Sprietje voor de meteorologische bezorgdheid,  ik neem het mee in de constructie plannen!

Ja graag, als je dat zou kunnen berekenen? U bent m'n held!

 

THANKX!!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden zei pallemans:

Nog tips voor een receiver kastje? Humax misschien?

humax is volledig ongeschikt voor CD

 

ik schreef al een en ander over een receiver, vooral met Canal DIGITAAL kaart en of CI+

 

als het niet bevalt lees je gewoon andere aankoop adviezen

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uur geleden zei pallemans:

Het is hier 95% per jaar windstil!

Bij Stresa en op 1300 meter hoogte? Dat is iets onder de top van de Mottarone....  In Monferrato is de windkracht bijna altijd onder de twee. In de alpen is het af en toe wel anders. De insubrische  trechter is een kraamkamer voor stevige onweersbuien. Het gebeurt niet vaak, maar als het juiste koufront uit het noorden overkomt dan kan het beestachtig te keer gaan. Het kan er zelfs ijzelen. Op een manier waar we hier in noord Nederland nog een puntje aan kunnen zuigen... Zeker indien je met forse schotels gaat werken zou ik niet te licht denken over die uitzonderingen. Want die komen, juist als je er niet op rekent :)

aangepast door kwetal
stijlfout

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad kwetal, je moet niet uitgaan hoe het weer meestal is, je moet kijken wat nodig is om er voor te zorgen dat je schotel ook van 10 jaar nog goed werkt. Wat heb je er aan dat in die 5% per jaar (is altijd nog 18 dagen) het niet windstil is en de schotel door verkeerd materiaal opnieuw uitgericht moet worden of erger nog, beneden op straat opgehaald moet worden.
Kijk, in Zuid Spanje is het ook bijna altijd mooi weer maar het kan ook wel eens regenen zoals je dat in Nederland nog nooit hebt meegemaakt. Dan is het toch belangrijk dat de regenkapjes van de lnb's omlaag staan anders zit er water in de coax.

 

En beste pallemans, ik heb voor je uitgerekend hoe een Gibertini OP 125 met lnb's voor de 19,2e, 23,5e en 28,35e (het midden van 28,2 en 28,5) afgesteld moeten worden in Stresa:

De afstanden tussen de lnb's moet je instellen op:
- tussen de Astra 28,35 en Astra 23,5 is 91mm
- tussen de Astra 23.5 en Astra 19,2 is 81mm
d.w.z gemeten aan de voorzijde van de kop van kuiltje tot kuiltje.
De rail moet precies 14 graden schuin staan, d.w.z. de kop van de Astra 19,2 moet 42mm lager staan dan de kop van de Astra 28,35. Dit kun je meten met een waterpas waarbij je een vulling van 42mm op de kop van de 19,2-lnb legt en de waterpas over de twee buitenste koppen legt.

Als laatste stel je de skew van de lnb's als volgt af:
Astra 18,25 op 10°
Astra 23,5 op 6°
Astra 19,2 op 2°
d.w.z., met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.


De elevatie van de schotel moet op 33,8° ingesteld worden om de Astra 28,35 te vinden.
Stel de schotel nu met uiterste precisie af op de BBC, de overige satellieten ontvang je nu ook prima.

Ik weet niet wat je in Italië betaald voor een Gibertini OP 125 L.
In Duitsland zie ik deze te koop voor €124,48.
Dat zou voor deze Italiaanse schotel daar niet veel meer mogen zijn.

 

 

Gibertini multifeed-halter 19-23-28.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Super bedankt allemaal!

 

Hier moet ik wel mee uit de voeten komen!

Thanks!

 

PS: het duurt nog wel even voordat ik dit ga proberen op te zetten, maar zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen. Geef me even een paar maandjes ;)

aangepast door pallemans
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Hey Sprietje!

 

De box (Zenterio  Solocoo 58845) van CD is binnengekomen en de installatie voltooid.

Canaal Digitaal op de bestaande 85cm schotel en kop werken prima en heb fantastisch beeld op de Astra 23,5 met CD abonnement.

En zoals je ziet op de photos (bijlagen) ontvang ik een goeie 100%

 

Maar nu:
Ik zie dat ik ook de Astra 28,2E fantastisch ontvang met +/-100% !

Maar ik kan niet de gratis Engelse zenders zien. Ik zie ze wel in de lijst (gids) van Canaal Digitaal, maar krijg zwart beeld.

Hoe zit dit en wat moet ik doen om zonder hardware aankopen misschien toch ook de gratis Engelse zenders te krijgen nu ik zie dat ik 100% Astra 28.2E op de ontvanger zie?

 

Thanks!

 

 

DSC_0831.JPG

2018-03-22 11.17.39.jpg

2018-03-22 11.16.32.jpg

2018-03-22 11.16.20.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je vergist je.

Je hebt geen ontvangst van Astra 2, maar je kijkt naar Astra 1 of 3.

Er zijn transponder frequenties die op meerdere satelliet posities gebruikt worden.

Daarom zie je wel signaal maar geen beeld.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken die CD kastjes niet maar je zult toch wel kunnen zien op welke satelliet en welke transponder je afgestemd hebt met bijbehorende specificaties.
Aan de hand van de specificaties kun je dan zien of je echt op die satelliet bent afgestemd of dat het specificaties zijn van een andere satelliet. Ook kun je het zien aan de zender want bijv. NPO 1 zit niet op de Astra 28,2 en de BBC zit niet op de Astra 23,5.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...