Ga naar inhoud


hoe werkt tegenwoordig een ftth


luisteraar

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Ik kan alleen maar spreken voor hoe het bij mij liep.

Glas komt binnen, wordt op een klein formaat glas naar lan modem aangesloten.En die stop je in een router naar keuze.

In die glas naar lan box zijn geen instellingen nodig, er wordt niets geconfigureerd.

In de router staat het internet meteen ter beschikking, zonder username of password in te hoeven vullen.

De Fritzbox staat geconfigureerd met lan1 als externe aansluiting, in de modus extern modem of router.

 

Dat is alles.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je hoeft geen ip nummer in de router te zetten voor het wan signaal.

Je router krijgt een IPv4 en een publiek IPv6 wan adres van de provider.

Wat er in je lan gebeurt mag je helemaal zelf bepalen.

Het IPv4 ip adres is een provider intern adres, voor de buitenwereld plakt de provider een een ander publiek adres aan vast. (dubbele NAT)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De provider gebruikt naar de eindgebruiker geen DHCP, de ip adressen zijn statisch, IPv6 is op het WWW te pingen, IPv4 adres wordt gedeeld, omdat die adressen schaars geworden zijn. (CGN)

 

Tijdens de allereerste in gebruik name wordt er alleen gekeken of er tussen PoP en klant geen fibers gewisseld zijn, er wordt gekeken of straat en huisnummer kloppen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

uhhh shared ipv4 dan kan je privat vpn vergeten op ipv4. 

ik krijg hier ook 64 ipv6 nummers toegewezen dat loopt via dhcp aanvraag bij routed modem. 

moet morgen testen of mijn ipv4 ook geshared is. 

denk niet dat het geshared is voip op ipv4 werkt 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Jou adres verwijst naar deze provider.

 

adsl-dyn.isp.belgacom.be

 

En je hebt zeker geen statisch IP adres.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee om de 36 uur worden alle ip nummers vernieuwd. 

dit forceer ik s nachts te toen ander kan telefoon onderbroken worden. 

toch  twijfel ik aan jou shared ipv4 iptv werkt bij jou dat zijn meestal udp frames dat zou dan mis gaan of jou shared members krijgen ook de udp frames. 

huiswerk morgen uitzoeken. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maar ondanks Carrier Grade NAT bij je provider kan je voor een luttel bedrag via externe dienstverleners toch een statisch IPv4 adres gebruiken.

Of je gebruikt gewoon een van de IPv6 adressen.

7 minuten geleden zei luisteraar:

dit forceer ik s nachts te toen ander kan telefoon onderbroken worden.

Omdat mijn wan netwerk IPv4 adres wel statisch is, vervalt de noodzaak om de verbinding elke 24 uur opnieuw op te bouwen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Carrier-grade_NAT

dit geld niet voor ons dat zijn 100.64.x.x nummers vodafon gsm internet gebruikt dan bv de telefoons zit achter de nat van vodafon. 

hier liep al eens een draadje over. 

ook met glasvezel krijg je dus een normaal open ipv4 adres. 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
11 uur geleden zei ceesv:

Ik kan alleen maar spreken voor hoe het bij mij liep.

Glas komt binnen, wordt op een klein formaat glas naar lan modem aangesloten.En die stop je in een router naar keuze.

In die glas naar lan box zijn geen instellingen nodig, er wordt niets geconfigureerd.

In de router staat het internet meteen ter beschikking, zonder username of password in te hoeven vullen.

De Fritzbox staat geconfigureerd met lan1 als externe aansluiting, in de modus extern modem of router.

 

Dat is alles.

 

Dat is niet helemaal juist. In het glas naar ethernet modem kunnen wel degelijk instellingen worden gedaan door de provider. Vanaf de klant kant kan je daar inderdaad niet bij en ziet het ding er transparant uit en krijg je gewoon een ethernet interface. En afhankelijk van de provider wordt er dan een dhcp adres toegekend, of een pppoe verbinding gemaakt met username of password. Nadeel van pppoe is de extra overhead en dus zal je mtu size minder dan 1500 zijn.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Vodafone levert hier een router waar de glasvezel meteen ingestoken wordt, dan heb je helemaal geen glas naar ethernet "modem" meer. Nadeel daarvan is dat zij die router dus beheren en je heel erg beperkt bent in de mogelijkheden die je hebt.

 

Mijn provider gebruikt gelukkig dhcp en geeft een publiek ipv4 adres aan mijn router, en die is gereserveerd zodat ik altijd hetzelfde ip adres behoudt.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...