Ga naar inhoud


glasvezelverlichting in de tuin.


dirocca

Aanbevolen berichten

heeft er iemand in belgie, glasvezelverlichting in zijn tuin?

ik zou dit graag eens zien in het donker. :)

het gaat hier wel over glasvezel, geen led strips.

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites


eigenlijk ben ik aan het twijfelen tussen ledstrips of glasvezelkabel.

 

ledstrips; gaan tot 5m en dan moet je om de 5 m een transfo bijzetten

               ook nog appart aan te schaffen zijn, controllers en ab

               alles bij mekaar, ook niet goedkoop.

 

glasvezel; één lichtbron(prijs; 160euro), kan je een lus van 25m mee verlichten

                 prijs fiberkabel ben ik nog aan het uitzoeken.

 

moet dienen om vijver te verlichten, zoals je kan zien op foto, geen kleine vijver. :grin:

 

post-66958-0-57789400-1428245845_thumb.jpg

 

grtz Philip

vuduo 500 GB HDD  openpli4 -  vuduo2 1TB HDD 2xdualS2 tuner openpli4 :grin: - XP1000 pli4

Samsung plasma 60inch-AVR Denon-Bose accoustimas 7.1 :P

logitech harmony ultimate

TVV - dual lnb 19.2 & 23.5 - OSCAM

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek maar eens op "side glow fiber" op de bekende Chinese (groothandel) sites.

Als je echt "goed" spul wilt hebben, kijk dan naar de 3M versie. (Stuk duurder dan made in China)

In geval dat je besluit dit te gaan gebruiken, houd er dan rekening dat je vrij veel licht in de fiber moet sturen, dus dat je waarschijnlijk naar een fiber optic generator moet kijken met een 70 of 150W HQI lamp... Zorg er dan wel voor dat er een goed hitte schild ("glas plaatje") voor de fiber bundel zit..

Ik heb op mijn werk een 2000m van de 3M versie in gebruik en heb alleen ervaring met de HQI lampen...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

De plasma bulb in een kassie voor die fibers met filtertje en we zijn weer heel energie bewust bezig.

 

De vraag was glasvezel verlichting 's avonds kunnen beoordelen aan de hand van voorbeelden en ervaringen.

Dat vragen we ons dagelijks gezien de kosten voor ELT.

 

anyhu

het is niet nieuw ook in Genzyme Center Cambridge MA liggen er kilometers glasvezels gevoed door naar keuze een lamp of de zon

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

I.p.v. een 150W HQ lamp kan je dan 50 ledlampen plaatsen.

Ik neem aan dat je dan 50x <1.5W LED's plaatst?  LED lampen hebben namelijk niet zo'n groot rendement als mensen denken.

B.v. Ik heb hier voor mij een Osram CL P 25 (M2) lamp van 4.5W liggen. (Dat is een LED lamp met E27 fitting, welke gebruikt wordt om P45 lampen te vervangen). Er staat op als electrische specs: 220-240V 4,5W 50/60Hz 42mA . Dat betekend dat bij 220V het opgenomen vermogen 9.24W is, en bij 240V 10.08W. Best case scenario is 42mA bij 220V, en dat geeft een rendement van 48.7% ... 

Ook in LED strips worden heel vaak veel weerstanden gebruikt, welke het rendement erg veel beinvloeden. (Het beste is nog altijd een goede constant current source met hoog rendement, welke een LED aanstuurt zonder voorschakel weerstanden...)

 

De HQI lamp van 150W neemt ongeveer 175W op, wat dus neerkomt op een rendement van ongeveer 85%...  (Dat is dus incl. voorschakelapparaat en koeling fan)

 

Hetgeen wat ik hiermee wil zeggen is dat LED verlichting inderdaad de verlichting van de toekomst is. Maar ik wil ook aangeven dat je af en toe verder moet lezen dan alleen het wattage van de lamp, en wat dieper moet kijken naar het opgenomen vermogen, in plaats van afgegeven vermogen...

Trouwens de "Made in China" onbekende merken zijn nog slechter kwa rendement in mijn ervaring....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel rekening houden met de cos Phi van 0.6 (opgave Osram) 

De netspanning is trouwens 230V.

Daarom word het 230V * 42 mA * 0,6 = 5.79  W

Scheelt toch wel een beetje met jouw uitkomst.

 

Maar voor het rendement kijk je naar elektrisch verbruik versus licht opbrengst.

Paar richtwaarden:



  • Gloeilampen 12-15 lumen/watt
  • Halogeen spots 20 lumen/watt
  • Spaar lampen 55-60 lumen/watt
  • Led verlichting 60-100 lumen/watt
  • HQI 80-90 lumen/Watt
  • TL buizen 100 lumen/watt
  • Straat verlichting 120-200 lumen/watt

De kleine LED gloeilampvervangers hebben een lager rendement dan mogelijk is. Vooral degene met een melkwitte plastic bol om ze op een gloeilamp te laten lijken verliezen licht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...