Ga naar inhoud


antenne aanpassing nodig?


boudeman

Aanbevolen berichten

Een kennis van mij (een tech analfabeet) constateert dat zijn npo 1,2.3 zenders het niet meer doen. Inmiddels ben ik er achter dat dat moet samenhangen met de overgang van DVB-T (die hij kennelijk nu heeft) naar DVB-T2. Enkele mogelijke nieuwe ontvangers heb ik al gevonden. De vraag die voor mij overblijft is: zou een antenne aanpassing nog nodig zijn? Ofwel: als er nu ongestoorde ontvangst van DVB-T is, kan je dan verwachten dat dat ook zo is bij DVB-T2 ontvangst?

Link naar reactie
Delen op andere sites


25 minuten geleden zei boudeman:

als er nu ongestoorde ontvangst van DVB-T is, kan je dan verwachten dat dat ook zo is bij DVB-T2 ontvangst?

Nee

 

dvb-t2 heeft een hogere compressie als dvb-t. 

dvb-t2 heeft hier door iets meer signaal sterkte nodig waarbij de transponder instellingen bij DVB-T2 ook nog invloed heeft hoeveel signaalsterkte nodig is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed heb, zijn NPO 1/3 in dvb-t2 niet FTA te ontvangen; de FTA geldt/gold alleen de dvb-t uitzendingen.

 

Woont je kennis in Groningen of Drenthe? Daar is de overgang naar dvb-t2 inmiddels gemaakt, en daar is het dus afgelopen met het FTA NPO 1/3 kijken.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei a33:

Als ik het goed heb, zijn NPO 1/3 in dvb-t2 niet FTA te ontvangen; de FTA geldt/gold alleen de dvb-t uitzendingen.

 

Woont je kennis in Groningen of Drenthe? Daar is de overgang naar dvb-t2 inmiddels gemaakt, en daar is het dus afgelopen met het FTA NPO 1/3 kijken.

 

Groet,

A33

 

Ik zie kennis 1x per week, en ben nog niet bij hem thuis geweest, zodat ik niet weet wat hij aan apparatuur heeft. Hij woont net als ik in Nordhorn, zeg dus maar grensgebied Overijssel. Naast npo1,2,3 mist hij ook TV Oost.

 

Dat vrije ontvangst niet meer mogelijk is, ben ik niet tegengekomen. Eerder het tegenovergestelde, zie:

https://www.totaaltv.nl/nieuws/digitale-ethertelevisie-in-dvbt2-via-npo-en-digitenne-in-nederland/

Daar staat o.a.: Het ongecodeerde zenderaanbod van de publieke omroep is wel uitgebreid. In plaats van alleen de regionale omroep van de provincie waar de zendmast staat, wordt nu ook de regionale omroep van de aangrenzende provincies op de uitzendfrequentie meegezonden.

 

Mocht fta ontvangst voor die paar NL zenders in DVB-T2 niet meer mogelijk zijn, is dat voor mij/die kennis belangrijke info.

Maar vooralsnog lees ik dat fta nog steeds mogelijk is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden zei a33:

Als ik het goed heb, zijn NPO 1/3 in dvb-t2 niet FTA te ontvangen; de FTA geldt/gold alleen de dvb-t uitzendingen.

NPO 1 t/m 3 en de regionale zenders zijn WEL FTA te ontvangen met een geschikte TV/ontvanger.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x/FBC & DVB-T2), Octagon SF4008 (2x DVB-S2x & 1x DVB-T2), Mut@nt HD51 (DVB-S2x & DVB-C), TBS6920 & TBS6925

Link naar reactie
Delen op andere sites

NPO + regionaal is uitstekend te ontvangen op een geschikte koop ontvanger.

In theorie kan dat met dezelfde antenne, maar het lijkt er op dat er iets meer signaal nodig is, dan wel de door de kpn verstrekte huur ontvangers zijn minder gevoelig.

 

Hier een overzicht :

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/dvb-t2-in-nederland-welke-ontvanger-is-geschikt-voor-het-gratis-npo-pakket/

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden zei Mrbeam:

NPO 1 t/m 3 en de regionale zenders zijn WEL FTA te ontvangen met een geschikte TV/ontvanger.

 

Kijk, ik loop helemaal achter met mijn dvb-t(2) kennis! :unsure:

 

Bedankt voor de info, zo leer ik ook weer bij!

 

groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden zei Sprietje:

Inderdaad, KPN heeft dinsdag het dvb-t-signaal voor zijn Digitenne-dienst in de provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland omgezet naar dvb-t2.
Zie dit bericht: https://tweakers.net/nieuws/149014/kpn-zet-digitenne-signaal-gelderland-overijssel-en-flevoland-over-naar-dvb-t2.html

 

 

 Om verwarring te voorkomen, het is niet "in de provincies", maar "voor de provincies". Er zijn ook masten aangepast die buiten genoemde provincies liggen.

Groet, André

apparatuur: Gigablue Quad 4K, UE 4K, IP 4K, Octagon sf8008

ontvangst via een Big Bisat, Sky Stream UK, kabel en antenne

smartcards: Sky UK FTV en Fransat image: OpenATV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 14-2-2019 om 09:26 zei boudeman:

Ofwel: als er nu ongestoorde ontvangst van DVB-T is, kan je dan verwachten dat dat ook zo is bij DVB-T2 ontvangst?

in sommige gevallen is ontvangst "binnen" met alleen de coax zelf al mogelijk (10 cm lang de kern van koper gestript en aan het vensterglas getaped)

maar de verschillen in tuner sensitiviteit van de apparaten (verschillende merken) kan een aanleiding zijn om een antenne te nemen die een hogere versterking heeft

de TV kreeg wel ontvangst daarmee, de Ultimo 4K niet

 

het kan dus verschillend uitpakken

 

 

Als iemand zo iets over mij zegt sla ik hem op z'n bek

😁

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vergeet even niet dat er ook enkele dramatische kanaalswisselingen in het hoge noorden hebben plaatsgevonden. Zoals van kanaal 60 naar iets in de geest van kanaal 22. Voor dingen als raster-antennes en andere die specifiek breedbandig zijn uitgevoerd geen probleem, maar gebruik je een traditionele UHF antenne zoals de Fuba XC 391 D dan is het winstverlies op kanaal 22 schrikbarend. Kan op zich toch nog voldoende blijken te zijn maar in moeilijke ontvangtstsituaties kun je daar niet blindelings vanuit gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden zei T90user:

Vergeet even niet dat er ook enkele dramatische kanaalswisselingen in het hoge noorden hebben plaatsgevonden. Zoals van kanaal 60 naar iets in de geest van kanaal 22.

Hallo.

De NPO  zenders zijn via de zender Smilde inderdaad van kanaal 60 naar kanaal 22 gegaan.

Echter, uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat de kanaalwissel een verbetering van de signaalsterkte rond de 15% opgeleverd heeft.

Ik gebruik een Wittenberg antenne (zie afbeelding).

Wittenberg SN 20V.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De afgebeelde antenne is logperiodisch, ofwel breedbandig.

Bij Yagi antennes voor een frequentie bereik zal een verhuizing van kanaal 60 naar kanaal 22 een stap te groot zijn.

 

Maar na de verhuizing van DVB-T naar DVB-T2 gewoon eerst de oude antenne proberen.

In bijna alle gevallen zal het gewoon werken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 3-3-2019 om 10:41 zei HG5812:

Hallo.

De NPO  zenders zijn via de zender Smilde inderdaad van kanaal 60 naar kanaal 22 gegaan.

Echter, uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat de kanaalwissel een verbetering van de signaalsterkte rond de 15% opgeleverd heeft.

Ik gebruik een Wittenberg antenne (zie afbeelding).

Wittenberg SN 20V.jpg

 

Ik zei daarom specifiek: " Voor dingen als raster-antennes en andere die specifiek breedbandig zijn uitgevoerd geen probleem ". Logperiodische antennes vallen in die categorie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...