Ga naar inhoud


Onzinnige berichtgeving over Sun Outage


Sprietje

Aanbevolen berichten


  • Reacties 67
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zonneruis is er op elk moment van de dag en daar heb je geen last van zolang de schotel niet op de zon gericht is. Je kunt er pas last van krijgen als de zon precies achter de satelliet komt te staan.
Of het beeld weg valt heeft te maken met de sterkte van het satellietsignaal en hoe groot de schotel is. Een kleine schotel heeft er eerder last van dan een grote schotel want zoals je in de calculator van  Jens T. Sætre kunt zien, wordt door de zonneruis het satellietsignaal een aantal dB's verzwakt. Heb je een grote schotel die flink wat dB's over heeft voordat het beeld gaat blokken, dan heb je nergens last van.
De zonneactiviteit is een cyclus van 11 jaar waarin het aantal zonnevlekken maar ook de intensiteit hoog en laag is. De intensiteit wordt uitgedrukt in radio flux en loopt niet altijd synchroon met de zonneactiviteit. De radio flux bevindt zich in 2019 op een laagtepunt.
Het kan dus wel zo zijn dat er een flink verschil in verstoring is in de zonnecyclus. Door de geringe radio flux die er momenteel is, is de kans erg klein dat de satellietontvangst weg zal vallen.
Behalve dus een totaal verkeerde voorstelling van zaken die Canal Digitaal en Totaal TV geven, ook nog eens een overbodige melding.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog 1 punt vergeten te vermelden

De intensiteit van de storing is ook afhankelijk van de traject demping.

Afstand aarde zon is nu erg klein waardoor de storing nu heftiger zal zijn als

de afgelopen jaren.

Maar wat maakt het uit bij die paar minuten dat de zon in de focus staat van de schotel.

 

15 minuten geleden zei Sprietje:

Een kleine schotel heeft er eerder last van dan een grote schotel

Onjuist hoe groter de schotel hoe meer storing van de zon maar ook meer sat signaal

De schotel kan niet filteren tussen signaal sat of zon hij versterkt beide

signalen even sterk.

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dat kan eigenlijk iedereen die hier een tijdje meeloopt en nadenkt.

 

Een kleinere schotel heeft een grotere openingshoek en zal langer de straling van de zon opvangen.

Een grotere schotel heeft een kleine openingshoek waardoor de invloed van de storing korter is.

 

Maar we hebben in dit onderwerp niet alleen last van zonneruis.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee luisteraar, met een grotere schotel heb je minder last van de sun outage en niet meer zoals je beweert.
Een schotel van 60cm ontvangt de signalen van de satelliet tijdens de sun outage 4,1dB minder.
Een schotel van 85cm geeft 3dB meer signaal en ontvangt de signalen van de satelliet tijdens de sun outage 6,1dB minder, 2dB minder dus terwijl de schotel dus 3dB meer signaal geeft van de satelliet. De grotere schotel is dus 1dB in het voordeel van de kleine schotel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En verder wat sprietje aangeeft, de signaal/zonneruis verhouding bij een grote schotel zijn gunstiger.

 

De zon zelf is een grote radio zender, de invloed van de vlekken of zonnewind bij een sun outage zijn miniem.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn eerste bericht schreef ik al: Is de schotel groter, dan is de periode van storing korter.
Met een schotel van 1 meter kun je gedurende 9 minuten last hebben van de sun outage gedurende 6 dagen
Met een schotel van 60cm kun je gedurende 14 minuten last hebben van de sun outage gedurende 10 dagen.

 

Maar goed, ik heb tijdens de afgelopen dagen dat het mooi zonnig weer was weer eens gekeken of de bomen in de tuin niet te groot zijn geworden. Ik kan de Hotbird nog redelijk goed ontvangen maar volgend jaar toch echt niet meer. Een conifeer is inmiddels al 20 meter hoog geworden en moet tegen de vlakte. Niet alleen omdat de ontvangst belemmerd wordt, ook omdat hij echt veel te groot is geworden. Tja en daar begin ik zelf toch niet meer aan. Ik ken iemand die niet anders doet dan bomen vellen en deze man klimt met klimijzers langs de stam omhoog. Van onderen af de takken afzagen totdat hij een meter of 15 hoog is en dan de boom in delen afzagen. Er is geen ruimte om de boom in zijn geheel te laten vallen.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...