Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

Hier in limburg ook wisselende ontvangst resultaten veranderd van dag tot dag kan aan

het weer liggen maar ontvangbaarheid tov dvb-t is minder geworden.

Denk dat dvb-t2 meer signaal/ruis verhouding nodig heeft tov dvb-t.

KPN zal wel weten dat ze dat kunnen opvangen door met meer vermogen te gaan uitzenden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


3 uur geleden zei Zunigkyk:

Het wordt er niet beter op.

 

Met mijn antenne is niets mis (85%-90% signaalsterkte), soms is er geen signaal. Veel vaker duikt alleen de Kwaliteit (BER) ver onder onder de normale 100.

Voorheen met DVB-T1 en dezelfde antenne is me eigenlijk nooit storingsgevoeligheid opgevallen.

 

58 minuten geleden zei Satneef:

Ook hier in Noord Holland slechtere (lees:bijna geen) ontvangst meer van Omroep Flevoland en diekwam altijd behoorlijk stevig binnen,maar nu heeft dat stomme KPN kanaal 27 in gebruik genomen! (Lelystad zit op kanaal 26)

 

en ook

@luisteraar

 

Ik heb KPN al is gevraagd of ze vermogens mogen opvoeren, maar dat is volgens de huidige vergunning niet mogelijk. Je zou dan zeggen dat de vergunning moet worden aangepast, maar dat is natuurlijk niet maar even geregeld. 

 

Omroep Flevoland is uiteraard niet voor Noord-Holland bedoelt, maar een betere antenne wil helpen. 

En dat geldt ook voor Zunigkyk en Luisteraar.

 

Je kan namelijk je antenne richting een bepaalde zendmast draaien. De FunkeV5 is behoorlijk richtingsgevoelig, bij veel mensen heeft deze antenne als voor een goede oplossing gezorgd. Deze antenne kost minder dan 30 euro incl. buitenmontageset.  Misschien een goede investering, ook als je zuinig wil kijken...

 

Wat betreft externe storingen, je kan beter de ontvanger niet in de buurt van een ander elektrisch apparaat leggen. Dat geldt ook voor de kabel. En gebruik een goede kabel, eentje van 0,7 cm dik en niet zo'n dun dingetje.

 

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan DVB-T en DVB-T2 niet vergelijken, die gebruiken verschillende modulatie parameters, waardoor je voor DVB-T2meer signaal nodig hebt.

 

Is vergelijkbaar met satelliet, waarbij sommige Transponders eenvoudig te ontvangen zijn en andere transponders duidelijk meer versterking nodig hebben.

Een goede antenne verhelpt de meeste problemen!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei ceesv:

Een goede antenne verhelpt de meeste problemen!

Vind ik tamelijk niets zeggend.

Wat maakt een antenne dan goed of slecht?

Vertel ons dus maar even wat de eisen zijn, aan welke specificaties "een goede antenne" moet voldoen. Dan kan ik gericht kopen.

 

Ik heb 85% a 90% signaalsterkte, en dat werkte voor DVB-T feilloos. Moet dat soms 100% zijn?

 

Heb vaak gehoord dat een antenneversterker weinig zoden aan de dijk zet omdat de signaal-ruisverhouding er niet beter van wordt.

Ik dacht niet dat het de bedoeling was dat we weer yagi's op het dak moeten zetten...

Wat ik nog kan verzinnen: mijn antenne heeft geen 4g-LTE filter. Ik zie soms beweerd worden dat 700 a 800kHz banden van mobiele netwerken storing op UHF kunnen geven. Mijn Loonopzand zender zit rond 570kHz. Volgens mij is dat best gunstig, ik twijfel of dat de oorzaak is.

Maar sommige zenders zitten zelfs boven 700kHz en die zouden er dan nog veel meer last van moeten hebben.

 

KPN zegt zelf niets over signaalsterkte, die is tevreden met 100% kwaliteit.

En die 100% Kwaliteit heb ik altijd, behalve bij de genoemde stroingsgevallen dondert die in elkaar terwijl de antenne positie ongewijzigd is.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig zijn er meer storingen van 4G-zendmasten, de nieuwere antennes filteren 4G-LTE stoorsignalen uit. 

En ja, op de hogere kanalen is veel meer storing, daarom gaan alle Digitenne-frequenties naar de kanalen t/m 48 verplaatst worden. 

Op 21 mei gaan er in jouw regio nog wat frequenties wijzigen, maar de NPO zit al op zijn plek, die verandert niet meer. 

 

Als je geen storingen meer wilt, adviseer ik jou de Funke V5 buiten te plaatsen. Zelf heb ik dat ook een tijdje terug gedaan en dat gaf een duidelijk betere ontvangst. Ik mag hier geen link geven, maar jouw zoekmachine gaat jou vast helpen. 

 

En verder herhaal ik nog even de andere tips, want daar reageer je niet op:

 

Wat betreft externe storingen, je kan beter de ontvanger niet in de buurt van een ander elektrisch apparaat leggen. Dat geldt ook voor de kabel. En gebruik een goede kabel, eentje van 0,7 cm dik en niet zo'n dun dingetje.

 

 

 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-4-2019 om 10:37 zei luisteraar:

Ik ontvang dvb-t2 alreeds op kanaal 54 de wissel is dus al gedaan

 

 

Voor jou zit er nog een verdere verbetering van de ontvangst in het verschiet. 

Zo wordt de NPO nu nog uitgezonden via kanaal 54, dat wordt uiteindelijk kanaal 33. 

En dat gaat helpen! 

 

De ander kanalen in Limburg worden : 21, 24, 27 en 31 

Wanneer is nog niet bekend gemaakt, maar het gaat wel binnen een half jaar gebeuren. 

Voor 1 januari 2020 moeten alle hoge kanaalnummers (boven 48) ontruimd zijn door KPN. 

 

 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden zei Noordzee:

Zo wordt de NPO nu nog uitgezonden via kanaal 54, dat wordt uiteindelijk kanaal 33. 

En dat gaat helpen! 

Ja daar ben ik ook zeker van van kanaal 54 naar 33 is bijna de helft van de uitzendfrequentie dan zal

de traject demping bijna de helft worden dus 3 db sterker aankomen.

Ik ga het niet op een tiende db uitrekenen maar zeker meer als 2 db.

Of moest je bij traject demping het kwadraad nemen van de afstand ,is lang geleden

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

18 minuten geleden zei Noordzee:

Als je geen storingen meer wilt, adviseer ik jou de Funke V5 buiten te plaatsen. Zelf heb ik dat ook een tijdje terug gedaan en dat gaf een duidelijk betere ontvangst. Ik mag hier geen link geven, maar jouw zoekmachine gaat jou vast helpen. 

 

En verder herhaal ik nog even de andere tips, want daar reageer je niet op:

 

Wat betreft externe storingen, je kan beter de ontvanger niet in de buurt van een ander elektrisch apparaat leggen. Dat geldt ook voor de kabel. En gebruik een goede kabel, eentje van 0,7 cm dik en niet zo'n dun dingetje.

 

Dat is een goede tip. Ik zie dat KPN zelf ook de Funke V5 adviseert. Nu nog een dealer die me garandeert (niet goed: geld terug) dat deze de storingen voorkomt.

 

Je overig tips zijn handig voor radioamateurs die alles uit de kast willen halen om een matig signaal boven water te krijgen.

De gemiddelde consument zal wel eerder afhaken bij twisten over "naburige electrische apparaten" en "goede kabel van 0,7 cm dik en niet zo;n dun dingetje".

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou goed inschat, ben jij geen gemiddelde consument. 😃

 

Op het KPN-forum zijn er toch al paar "gemiddelde consumenten" zo geholpen met het oplossen van vreemde onregelmatige storingen. De gewone klant wil maar één ding, en dat is ongestoord TV-kijken. 

 

En wat betreft niet goed, geld terug : Je doet jouw nickname wel eer aan. Voor die paar tientjes kan je die gok toch wel wagen? 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei Noordzee:

Als ik jou goed inschat, ben jij geen gemiddelde consument. 😃

 

Op het KPN-forum zijn er toch al paar "gemiddelde consumenten" zo geholpen met het oplossen van vreemde onregelmatige storingen. De gewone klant wil maar één ding, en dat is ongestoord TV-kijken. 

 

En wat betreft niet goed, geld terug : Je doet jouw nickname wel eer aan. Voor die paar tientjes kan je die gok toch wel wagen? 

 

 

What's in a (nick) name...?

 

Natuurlijk kan ik die gok wel wagen. Ik ben geen echter geen loterij type.

Ik betwijfel ronduit of die antenne de storingen wegwerkt. Ik zou daar zou ik daar graag de argumenten van weten.

Ik vermoed dat KPN de storingen zelf veroorzaakt met experimenten; misschien testen ze wel uit hoeveel 4g-LTE storing het kan lijden.

Klagende klanten zullen het probleem dan in de loop van de tijd eerder oplossen dan een "storing verwijderende antenne".

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik ga er niet van uit dat een provider zelf opzettelijk storingen introduceert in zijn uitzend keten.

Daar heeft geen enkele provider baat bij.

 

Wat wel van belang is bij een ontvanger is de antenne.

Zonder goede antenne geen goede ontvangst!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

KPN heeft er mijns inziens groot belang bij om het frequentiespectrum optimaal te gebruiken. Mobiel levert winst op, met Digitenne verdienen ze weinig.

Vandaar dat ik denk dat ze testen hoeveel het kan lijden. Ze hebben er wel degelijk belang bij.

 

En Cees, ik had een goede ontvangst. Dus die antenne was goed. En hij is niet gewijzigd, zelfs opnieuw optimaal uitgericht. Die antenne is dus nog steeds goed.

Mogelijk is het niet de allerbeste... maar zo'n eis lijkt me onredelijk.

 

Ik wacht dus een paar maanden totdat ze uitgeëxperimenteerd zijn voordat ik als wanhoopsdaad "een goede antenne" koop.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvangst van DVB-T2 blijkt inderdaad kritischer te zijn dan het oude DVB-T. Zoiets hebben we destijds op de satelliet ook meegemaakt met de komst van de HD-zenders. Er is (door de overheid) gekozen voor een betere beeldkwaliteit en een lastigere ontvangst is een vervelende bijkomstigheid. 

 

Maar als jij graag gratis naar de NPO-zenders wilt blijven kijken, is het wel handig dat je dan ook een antenne koopt die minder gevoelig is voor storingen. De oudere types antennes hielden nog geen rekening met bepaalde storingsbronnen. Je kan je dus afvragen of jouw antenne nog steeds goed is. Ik denk van wel als je vlakbij een zendmast woont. Zit je er wat verder vandaan, dan kan je beter een moderner type kopen. 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Verder heeft de overheid verschillende frequenties toegewezen aan DVB-T2 en andere frequenties aan mobiele diensten.

KPN gaat daar niet over.

 

De NPO zenders hebben een eigen concessie, ook daar heeft de KPN geen invloed op, ze zijn slechts facilitator.

De transponders/kanalen waar RTL en Co op zitten worden wel commercieel door KPN uitgebaat, ze zijn daarom gecodeerd.

 

Met welke ontvanger kijk je eigenlijk naar DVB-T2?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...