Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

uit mijn bevindingen kan ik melden dat kwa ontvangst tussen t en t2 weinig verschil zit bij t had ik al af en toe ontvangst problemen bij t2 is het iets meer geworden. 

als je op het grensgebied ontvangt is is 1db voldoende om van storings vrij naar geen ontvangst te gaan. 

als kpn op de lagere frequenties gaan zal zeker 1db erbij komen als geen 2db.

ik durf te wedden dat ik dan stabieler ontvangst heb als toen bij dvb-t. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik ken die ontvanger niet, ik kan er geen oordeel over geven.

 

Heeft de tv de laatste software aan boord?

De recente versie is 003.001.012.000 van 17 september 2018.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb deze TV-ontvanger sinds 1 maand, speciaal aangeschaft voor DVB-T2.

Heb uitgebreid geoefend om met het ding om te gaan. Is wat  lastig omdat het AndroidTV is, dat zit de bediening voor traditionele ontvangst flink in de weg.

Software en zenders meerdere keren opnieuw geïnstalleerd. Learning by doing 😀

Bediening is wat taai onder de knie te krijgen, heb echt gebruiksaanwijzing erbij nodig gehad.

Ik kan de ontvangstfrequentie en/of kanaalnummers niet uitlezen, maar er zit voor DVB-T2 wel een handig FTA-filter op zodat ik niets hoef te sorteren.

De ontvangsttechniek van dit toestel zou toch helemaal up-to-date, dus "goed" moeten zijn. Bedieningsgemak is niet "goed".

Link naar reactie
Delen op andere sites

@luisteraar

Er is hier heel wat WiFi-radioverkeer in de buurt en de muren houden dat niet tegen. Hier binnenshuis is dat gebruik minimaal.

Maar dat komt in elke woonbuurt voor.

Zou toch allemaal ingecalculeerd moeten zijn toen men voor DVB-T2h265 koos.

En... bij DVB-T waren er geen problemen.

Als de storingen niet het gevolg zijn van (hopelijk tijdelijke) experimenten, dan hebben ze echt fout gegokt.

 

P.S.:

Ik zie hier dat ik per 21 mei 2019 naar Loonopzand kanaal 33 ga; RTS is toch voor basis NPO, de FTA? Mogelijk geeft dat volgens jouw eerdere reactie verbetering.

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was heus wel bekend dat de huidige ontvangst van DVB-T2 lastiger zou worden dan in de oude situatie.

Aan de andere kant zijn er tegenwoordig betere antennes beschikbaar.   

Hierdoor worden de meeste problemen opgeheven. (zie ook mijn eerdere reacties aan jou.)

 

Heb je inmiddels al een goede antenne besteld?

 

Wat betreft de door jou genoemde frequentiewissel: 

De RTS zit in jouw regio al op kanaal 33. De NPO wordt inderdaad via het genoemde RTS-kanaal (33) uitgezonden. 

Per 21 mei 2019 gaan alleen nog twee andere kanalen wijzigen. Zie hiervoor de door jou genoemde link:

 

De eerstvolgende frequentiewijzigingen vinden plaats op 21 mei. Op dat moment zullen we van de masten Eindhoven, Loon op Zand, Oss (Br), Den Bosch, en Helmond de frequentie van NTS1 en NTS4 wijzigen.
(tabel laatst geüpdatete 15-04-2019)
 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Noordzee:

Heb je inmiddels al een goede antenne besteld?

 

Ik had al een goede antenne 😀 zoals ik hiervoor al heb beredeneerd.

 

Voorlopig ga ik er van uit dat storingen het gevolg zijn van proefjes, en dat dat minder wordt.

Ik kwam nog tegen dat draadloze microfoons precies dezelfde UHF band gebruiken.

Een andere storingsbron zijn de draadloze deurbellen (433mHz). De storinkjes van ~1 sec passen hier wel bij.

Ik zie het nog een maandje aan.

Als de storingen blijven ga ik misschien over tot een nog betere antenne dan een "goede'.

Ik vraag me wel af: hoe weet zo'n betere antenne het verschil tussen een TVzender en bijvoorbeeld een microfoon die op dezelfde frequentie zit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi ,

Sinds 4 dagen T2 ontvanger van Edision, proton265 in gebruik voor de ontvangst van fta zenders op de camping in Zuid Limburg, postcode 6276pd.(Heyenrade)

Duitse zenders haarscherp. Ned 1-3 niet te vinden!. Antenne al alle kanten uit gedraaid. Alleen op zondag 1e paasdag kort bereik gehad van 9.00u tot 11.00u. Alleen als regiozender werden tv West en tv Utrecht doorgegeven??. Daarna geen ontvangst meer. 2 weken geleden nog probleemloos  gekeken naar tv met ingebouwde dvb-t tuner.

Herkenbaar probleem??

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Nando:

Hoi ,

Sinds 4 dagen T2 ontvanger van Edision, proton265 in gebruik voor de ontvangst van fta zenders op de camping in Zuid Limburg, postcode 6276pd.(Heyenrade)

Duitse zenders haarscherp. Ned 1-3 niet te vinden!. Antenne al alle kanten uit gedraaid. Alleen op zondag 1e paasdag kort bereik gehad van 9.00u tot 11.00u. Alleen als regiozender werden tv West en tv Utrecht doorgegeven??. Daarna geen ontvangst meer. 2 weken geleden nog probleemloos  gekeken naar tv met ingebouwde dvb-t tuner.

Herkenbaar probleem??

 

 

 

 

Hoi Nando, 

 

Jij woont in Zuid-Holland en bent/was op vakantie in Zuid-Limburg. Als je in Zuid-Limburg de regionale zenders TV West en TV Utrecht kon ontvangen, mankeert er zo te zien niets aan jouw antenne. 

 

Het probleem ligt naar alle waarschijnlijkheid aan de gekozen frequentie. In Zuid-Limburg gebruiken ze andere frequenties als in Zuid-Holland.  Je zal dus opnieuw kanalen moeten zoeken. Op dit moment wordt de NPO uitgezonden via kanaal 54. Over een paar maanden kan je weer opnieuw zoeken, want dan gaat de frequentie van de NPO in Limburg wijzigen. 

 

Er staan in Zuid-Limburg zendmasten in Maastricht en Heerlen. Daar dus de antenne heen richten. Zet de antenne zo hoog mogelijk.  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Noordzee,

Dank voor het meedenken. De ontvanger heb ik zaterdag il. pas gehaald bij Mediamarkt in Aachen. Hij heeft dus nooit thuis gespeeld. Kan me niet voorstellen dat tv West het tot hier haalt. Die zenders in Heerlen en Maastricht kan ik maar niet vinden. Blijft steken op 8% signaal en uiteraard 0 kwaliteit. Gebruik een goedkope antenne van Conrad nu alweer enkele jaren. Tot nu toe steeds prima ontvangst.

Las berichten dat het omzetten naar dvb-t2 hier nogal klachten gaf in Zuid Limburg.  Zou te maken hebben met te streke duitse masten in de buurt. De camping zit echt in een uithoek, vrijwel op de grens met B. Maar wel op een plateau, dus niet in een dal, zoals Slenaken, hier 500m vandaan.

Zoals gezegd, Duitse zenders zijn haar scherp en ARD 2x 100%. ZDF doet het met 20% ,maar nog steeds haarscherp.

Ben een beetje uitgedraaid met mijn mast alhier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je schreef zelf dat je heel even TV West ontving, dus vandaar. 

 

Je kan nu twee dingen doen:

1/ Een nieuwe antenne kopen, maar dan de beste die je kan vinden. De Funke V5 zal vast een verbetering geven. Een nog betere optie is b.v de Funke YagiNX.  Wel weer wat duurder. 

2/ Je kan ook een paar maanden geduld hebben, na de frequentiewijziging zal de ontvangst van de NPO verbeterd zijn. 

 

Dat verhaal over storing door die sterke Duitse zenders klopt niet, jouw ontvanger kan echt wel de verschillende kanalen uit elkaar houden. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eveneens geen NPO1-3 DVB-T2 HEVC ontvangst in Hasselt, Belgisch Limburg, op slechts 25km van Maastricht.

Voorheen lukte dit perfect met DVB-T. Nu zie ik net als anderen zo nu en dan een piekje van 18dB CNR op 738MHz (kanaal 54) bij een ingestelde bandbreedte van 8MHz. (Klopt deze bandbreedte? Opties 6 & 7MHz zijn ook voorhanden.)

 

De antenne is een 11 element Yagi op 13,5m hoogte. De ontvanger is een Samsung GX-MB540TL.

Hasselt (B) zou volgens de kaart binnen het bereik van zowel Maastricht als Sittard moeten liggen voor buitenantennes.

 

Als microgolf-ingenieur heb ik twee suggesties:

1. Het uitgestraalde vermogen moet drastisch omhoog. Meer data (HDTV) in dezelfde bandbreedte vereist een hogere CNR (Shannon theorema)

2. Merkwaardig dat er wel ontvangst is op grote afstand in Duitsland. Zou het kunnen dat de paneelantennes ondersteboven hangen waardoor ze onder een lichte hoek naar boven opstralen i.p.v. naar beneden? Dit zou een schaduwzone in het nabije bereik kunnen verklaren.

 

Zo wie zo is de huidige situatie een uiterst treurige en onaanvaardbare toestand.

 

Laatste vraag: Er wordt gewag gemaakt van een aanstaande frequentiewijziging. Is dit nieuwe kanaalnummer/frequentie reeds gekend? Ik heb namelijk ook nog een selectieve signaalsplitter in gebruik die dan dient te worden aangepast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De palen in Maastricht en Geleen gebruiken antennes die gerecht signaal afgeeft richting

NL gebied B gebied wordt afgeschermd.

Ik ontvang signaal van roermond wat dichter bij is als Genk en Genk geeft perfect signaal.

Heb op zolder nog een 70cm pa liggen met 2Xqqe06/40 ,mag kpn van me hebben 😂

 

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...