Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

dan kun je ook zelf genoeg vinden over antenneverbod en de rechtspraak

waar de antenne gebruiker t.o.v. de V.V.E. of woningbouw corporatie en/of privé verhuurder, het onderspit heeft gedolven in Nederland bij dat refereren van het Europese geldend recht volgens dat verdrag van Rome op een vrije en meest economische vorm van informatie vergaren uit de media zenders.

 

of iemand een antenne meer of minder die niet volgens vergunning is opgesteld ook echt gaat handhaven, dat is je grijze zône

 

 

 

 

Different Pulses

Asaf Avidan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


@uncle : Dat klopt, en die antenne is ook buiten te plaatsen. 

 

Met het nieuwe Digitenne heb je al gauw deze antenne nodig. Tenzij je vlakbij een zendmast woont, dan voldoet de oude haaienvin ook nog wel.

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden zei Noordzee:

@uncle : Dat klopt, en die antenne is ook buiten te plaatsen. 

 

Met het nieuwe Digitenne heb je al gauw deze antenne nodig. Tenzij je vlakbij een zendmast woont, dan voldoet de oude haaienvin ook nog wel.

 

 

 

Ik heb twee oudere modellen in handen gehad. De grafzerk en een zwarte die op een grijs gebogen voetje staat. Niet waterdicht. Vervolgens een blauwe, een haaienvin en daarna de huidige?

 

Ik zou er wel eens aan willen meten en vergelijken maar ik ben geen klant meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan er altijd eentje zelf bestellen op hun website. 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden zei Noordzee:

Je kan er altijd eentje zelf bestellen op hun website. 

 

 

Ik zie op de website dat ik de huidige wel heb (op het werk) maar niet in de buitenuitvoering want de naden zijn niet dicht. Kan er dus wel mee testen maar ik had lang geleden al eens geconstateerd dat de interne versterking vrij laag is. Met de verlengkabel eraan kom je al bijna op 0 dB waardoor het ruisgetal van de ontvanger niet eens wordt gecompenseerd. Ik kon dat niet helemaal verklaren.

 

En de versterking op lage frequenties duidelijk hoger uitvalt dan bovenin de band. Dan helpt het zeker dat alle zenders naar beneden schuiven.

 

Wordt vervolgd...

aangepast door OFDM
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei luisteraar:

mbt dvb-t buiten antennes ik woon al lang niet meer in NL wat ik mij herinner stelden gemeenten

antenne verboden op je zou en moet op kabel van de gemeente.

Mag je tegenwoordig zomaar een dvb-t(2) antenne opzetten om beter ontvangst te hebben ?

 

Je bent inderdaad al heel lang uit Nederland. Voor de ontvangst van de Nederlandse zenders mag je een antenne plaatsen. Dat is een recht.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-4-2019 om 00:04 zei Mojo:

Je bent inderdaad al heel lang uit Nederland. Voor de ontvangst van de Nederlandse zenders mag je een antenne plaatsen. Dat is een recht.

Volgens mij ook voor de ontvangst (of zenden) van andere zaken.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-4-2019 om 12:01 zei OFDM:

De buitenantenne kijker aan de rand van het zendbereik heeft al een stabiele opstelling met relatief vrij zicht die ineens te kort komt. Dan is de oplossing minder gemakkelijk, er is geen reserve binnen handbereik. Het wordt dan gelijk praktisch verbeteren met een andere antenne of hoger opstellen. 

 

Zelf heb ik hier in Hasselt, België (25km van Maastricht) dit opgelost door net achter mijn passieve Yagi-Uda buitenantenne een 18dB voorversterkertje te plaatsen in de coaxlijn.

Mijn ontvanger levert de 5V voedingsspanning voor dit voorversterkertje langs de coaxiaalkabel. Een dergelijke voorversterker wordt ook voor DVB-S2 gebruikt.

 

Voorheen had ik perfect signaal met DVB-T. Door het plaatsen van de voorversterker ging het aanvankelijk van helemaal geen DVB-T2-beeld naar een veelvuldig onderbroken beeld met pieken van slechts 18dB CNR.

Ondertussen moet er ook iets aan zenderzijde zijn gebeurd want de ontvangst is nu 20dB CNR. Er zijn nog steeds vervelende onderbrekingen, maar toch een pak minder.

Nu hopen dat de geplande frequentieverlaging de resterende dB's oplevert voor wederom een perfect signaal.

 

Zo wie zo lijkt 256 QAM DVB-T2 HEVC in vergelijking tot DVB-T in de praktijk pakweg een 20dB betere ontvangstinstallatie te vereisen dan voorheen (18dB voorversterker + nog wat dB's voor een signaal zonder onderbrekingen). Dan hebben de Duitsers naar goede gewoonte voor het zekere gekozen met 64 QAM. De vereiste van 20dB extra in de ontvangst lijkt mij een redelijk hoge prijs voor HD-resolutie en één extra TV-kanaal op RTS (naast L1 nu ook Omroep Brabant). Wellicht ware 128 QAM een betere middenweg geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden zei on4aa:

Ondertussen moet er ook iets aan zenderzijde zijn gebeurd want de ontvangst is nu 20dB CNR

Klopt sinds 5 dagen heb ik ook beter ontvangst in limburg maar nog niet op de kwaliteit van DVB-T.

Zal wel komen als ze op een lager kanaal gaan zitten

Link naar reactie
Delen op andere sites

22dB carrier to noise ratio (CNR) lijkt zowat het streefdoel te zijn voor 100% signaalkwaliteit met nul bit error rate (BER).

 

Wat ook opvalt, is dat het audiovolume van NPO DVB-T2 flink zachter is dan dat van RTBF DVB-T uit Luik en dit op dezelfde ontvanger.
Voorheen was dit helemaal niet het geval.

Best wel vervelend bij het zappen. Misschien kan dit ook nog worden bijgesteld zonder in overmodulatie te vervallen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo te zien, stroken deze optimistische theoretische modellen niet echt met de bittere realiteit.
DVB-T 64 QAM 1/2 staat er spijtig genoeg niet bij om met DVB-T2 256 QAM 1/2 te kunnen vergelijken.

 

Citaat
When comparing with the simulation results published in DVB standards, the measured performance of DVB-T2 is worse than the simulation results (more optimistic). It is not the case for DVB-T, as simulation results have been outperformed by present receiver designs.

 

Bron: CNR requirements for DVB-T2 fixed reception based on field trial results

 

spacer.png

aangepast door on4aa
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-5-2019 om 16:20 zei on4aa:

 

Zelf heb ik hier in Hasselt, België (25km van Maastricht) dit opgelost door net achter mijn passieve Yagi-Uda buitenantenne een 18dB voorversterkertje te plaatsen in de coaxlijn.

Mijn ontvanger levert de 5V voedingsspanning voor dit voorversterkertje langs de coaxiaalkabel. Een dergelijke voorversterker wordt ook voor DVB-S2 gebruikt.

 

Voorheen had ik perfect signaal met DVB-T. Door het plaatsen van de voorversterker ging het aanvankelijk van helemaal geen DVB-T2-beeld naar een veelvuldig onderbroken beeld met pieken van slechts 18dB CNR.

Ondertussen moet er ook iets aan zenderzijde zijn gebeurd want de ontvangst is nu 20dB CNR. Er zijn nog steeds vervelende onderbrekingen, maar toch een pak minder.

Nu hopen dat de geplande frequentieverlaging de resterende dB's oplevert voor wederom een perfect signaal.

 

Zo wie zo lijkt 256 QAM DVB-T2 HEVC in vergelijking tot DVB-T in de praktijk pakweg een 20dB betere ontvangstinstallatie te vereisen dan voorheen (18dB voorversterker + nog wat dB's voor een signaal zonder onderbrekingen). Dan hebben de Duitsers naar goede gewoonte voor het zekere gekozen met 64 QAM. De vereiste van 20dB extra in de ontvangst lijkt mij een redelijk hoge prijs voor HD-resolutie en één extra TV-kanaal op RTS (naast L1 nu ook Omroep Brabant). Wellicht ware 128 QAM een betere middenweg geweest.

Dat is een behoorlijke wijziging in de setup ten opzichte van DVB-T! Het verschil is echter geen 20 dB maar bij die versterking is vrijwel zeker de eigen ruis (ruisgetal F) van de ontvanger plus de kabeldemping volledig gecompenseerd. Ik mag aannemen dat een andere ruisarme versterker van bijvoorbeeld 10 dB nagenoeg hetzelfde resultaat bereikt.

 

Die meetwaarde CNR is mooi dat de ontvanger dat aangeeft (in plaats van procenten). Daarbij is 18 dB ook een waarde die overeenkomt met mijn bevindingen en de grafiek uit mijn link op de eerste pagina.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-5-2019 om 23:51 zei on4aa:

Zo te zien, stroken deze optimistische theoretische modellen niet echt met de bittere realiteit.
DVB-T 64 QAM 1/2 staat er spijtig genoeg niet bij om met DVB-T2 256 QAM 1/2 te kunnen vergelijken.

 

 

Bron: CNR requirements for DVB-T2 fixed reception based on field trial results

 

spacer.png

Als indicatie kun je wel T2 256qam met coderate 2/3 vergelijken met T 64qam. Daaruit volgt een median verschil van 19,7 - 16,2 dus maar liefst 3,5 dB!

 

Dan is mijn eerdere bevinding van 2 dB aan de voorzichtige kant maar ik heb gisteravond nog kunnen genieten van DVB-T bij een C/N net onder de 15 dB.

 

Ik weet ook niet waarom niet voor 64qam is gekozen behalve dat de video bitrate per zender dan gewoon lager is. Of dit te laag is valt te betwisten maar Duitsland durft het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-5-2019 om 19:23 zei on4aa:

22dB carrier to noise ratio (CNR) lijkt zowat het streefdoel te zijn voor 100% signaalkwaliteit met nul bit error rate (BER).

 

Wat ook opvalt, is dat het audiovolume van NPO DVB-T2 flink zachter is dan dat van RTBF DVB-T uit Luik en dit op dezelfde ontvanger.
Voorheen was dit helemaal niet het geval.

Best wel vervelend bij het zappen. Misschien kan dit ook nog worden bijgesteld zonder in overmodulatie te vervallen?

 

Komt het audio ontvanger intern wel uit dezelfde audio codec? Oftewel, zijn de audio streams van een identiek type?

 

Zijn audio niveaus op satelliet wel gelijk tussen landen? Ik ben bang dat dit soort verschillen nooit helemaal gaan verdwijnen.

 

Overigens: Is al iets bekend wanneer kanaal 56 wordt omgezet naar een nieuwe frequentie? Die zal ik dan waarschijnlijk ook moeten opgeven als DX doel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...