Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

24 minuten geleden zei Noordzee:
1 uur geleden zei luisteraar:

Beste @Noordzee

we hebben het even over zendinrichting van kpn die een sterk signaal

variatie heeft.

Voor een zendantenne gelden strengere eisen dan voor een ontvangst antenne.

Een ontvangst antenne is breedbandig uitgelegd

 

Ach so.

Daar heb ik dan geen passend antwoord op, (geen antwoord wat ik kan onderbouwen.) 

 

daar kan niemand een passend antwoord op hebben want die zinsnede is absoluut geen begrijpelijke Nederlandse taal en in de verste verte kan men er geen latijn van maken behalve koeterwaals

Running Up That Hill

Kate Bush

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
3 uur geleden zei luisteraar:

 

Het zou kunnen dat je inderdaad gelijk kan hebben

Een antenne voor 738mhz is niet geschikt voor 570mhz.

dvb-t2 in limburg was dagen uit de lucht ivm werkzaam heden.

kan zijn dat de antennes alreeds aangepast zijn voor 570mhz maar zenden nog op 738mhz.

Zijn er mensen die hier info over hebben

De gebruikte antennes zijn breedbandig, er hoeven geen andere antennes geplaatst te worden.

 

http://intensa.se/wp-content/uploads/2018/10/Kathrein-Broadcast-comunnication-systems-2018.pdf

 

PDF, Blz. 88 en verder.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interesante pdf ,techniek staat niet stil,maar wat ik uit de pdf opmaak is dat de

antenne wel afgesteld dient te worden op de zendfrequentie wat kpn natuurlijk doet.

Denk dat we in limburg in een overgang fase zitten dat nog niet alles op elkaar afgestemd is.

kpn zal limburg wel met voorrang behandelen omdat door de heuvels moeilijkere omstandigheden

zijn als bv Drenthe.

Ben er zeker van dat het goed komt.

Was het niet smilde wat afgefakkeld werd door onjuist afgestelde antennes (even ter illustratie)

 

aangepast door luisteraar
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Nee, in Smilde zat er vocht in de kabel wat tot een smeulende isolatie voerde.

De antennes zijn breedbandig, daar hoeft niets aan afgestemd te worden.

Wel zijn de koppelfilters af te stellen, maar ga er maar van uit dat geen enkele zendertechnicus zijn zender aansluit op een niet afgestemde belasting.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Drenthe was het echt drama met de NPO op kanaal 60 via Smilde. 

De overgang naar kanaal 22 heeft een grote winst opgeleverd in de ontvangst. 

 

Ook in andere regio's waar de frequentiewijziging al is doorgevoerd (b.v. in Gelderland), is de ontvangststerkte verbeterd. 

In het komende half jaar gaat de rest van het land ook over naar nieuwe frequenties. Alle kanalen vanaf kanaal 49 worden in de toekomst gebruikt voor andere doeleinden. 

Midden en Oost-Brabant is nu als eerste aan de beurt, daarna Limburg, vervolgens West-Brabant en Zeeland en uiteindelijk in oktober is het hele land over. 

Dat moet ook wel, want vanaf 1 januari 2020 moet alles vanaf kanaal 49 vrij zijn. 

 

 

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

@RicardoBelli : Op 16 april 2019 is de frequentie van de NPO overgezet van kanaal 42 naar kanaal 26. 

 

Het gaat om de zenders NPO 1/2/3, TV Gelderland en Omroep Flevoland. En nog een aantal radiozenders....

 

  

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Noordzee dank u voor de reactie . ik dacht al zo iets ,wel vreemd ik ontvang het hier nu op kanaal 29 dacht ik.in gld .kan ook komen omdat mijn tv aangeeft dat er nieuwe zenders beschikbaar zijn .en ik daarna een scan heb uitgevoerd en zodoende de zenders op een ander kanaal ontvang . Oen dat ik ben dat ik voordien het kanaal nummer niet in mijn bovenkamer heb opgeslagen. Maar wel vreemd dat ik het hier op kanaal 29 ontvang via de steunzender Doetinchem. Wel is het zo dat het signaal een heel stuk sterker en stabieler is geworden hier. Nogmaals dank voor de reactie m v g  Ricardo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden zei RicardoBelli:

 Wel is het zo dat het signaal een heel stuk sterker en stabieler is geworden hier. Nogmaals dank voor de reactie m v g  Ricardo.

 

Mooi dat je het gevonden hebt op kanaal 26. 

Met bovenstaande reactie bevestig je ook nog is wat ik vijf reactie's hierboven al schreef. Namelijk een duidelijk betere ontvangst na de frequentiewissel.

 

Eigenlijk is het jammer, dat de frequentiewissel niet direct met de overgang naar DVB-T2 gebeurt. Dat zou een hoop klachten schelen.  

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

20190302_151358.thumb.jpg.76ece2564e21e1338970bd97107ad98c.jpgOke ik had de zenders al meteen een dag later of misschien  2 dagen later eringezet ,maar zoals gezegd niet de eerste frequentie  opgeslagen . Maar ik altijd al geëxperimenteerd  met antennes ,ontvangen is altijd al mijn hobby geweest. Ook in de 80 jaren .met antenne rotor  en een hirshmann jagi antenne gewerkt . Mooie tijd was dat altijd . Nu had ik eerst voor de ontvangt van dvb t2 een  dab antenne ,een sprietje .maar omdat de eerste npo uitzendingen hier zo slecht binnen kwamen  heb ik een 6 elements jagi op het dak gezet .en dit werkt veel beter .

aangepast door RicardoBelli
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-4-2019 om 14:59 zei on4aa:

Eveneens geen NPO1-3 DVB-T2 HEVC ontvangst in Hasselt, Belgisch Limburg, op slechts 25km van Maastricht.

Voorheen lukte dit perfect met DVB-T. Nu zie ik net als anderen zo nu en dan een piekje van 18dB CNR op 738MHz (kanaal 54) bij een ingestelde bandbreedte van 8MHz. (Klopt deze bandbreedte? Opties 6 & 7MHz zijn ook voorhanden.)

 

De antenne is een 11 element Yagi op 13,5m hoogte. De ontvanger is een Samsung GX-MB540TL.

Hasselt (B) zou volgens de kaart binnen het bereik van zowel Maastricht als Sittard moeten liggen voor buitenantennes.

 

Als microgolf-ingenieur heb ik twee suggesties:

1. Het uitgestraalde vermogen moet drastisch omhoog. Meer data (HDTV) in dezelfde bandbreedte vereist een hogere CNR (Shannon theorema)

2. Merkwaardig dat er wel ontvangst is op grote afstand in Duitsland. Zou het kunnen dat de paneelantennes ondersteboven hangen waardoor ze onder een lichte hoek naar boven opstralen i.p.v. naar beneden? Dit zou een schaduwzone in het nabije bereik kunnen verklaren.

 

Zo wie zo is de huidige situatie een uiterst treurige en onaanvaardbare toestand.

Zoals ik op de eerste pagina heb beschreven is de benodigde ontvangst kwaliteit c/n voor Digitenne licht omhoog gegaan naar duidelijk boven 15 dB. De ervaring na het verschuiven van de kanalen op de nieuwe lagere frequenties lijkt erop te wijzen dat dit voldoende is om het verschil op te vangen.

 

De Duitse zenders hebben aanzienlijk minder signaal nodig dan voorheen omdat zij de winst van DVB-T2 niet hebben ingezet om meer bitrate per kanaal te realiseren. Voor de Duitse zenders is 6 dB minder signaal nodig: Duitsland zendt uit met 64qam- en Digitenne met 256qam modulatie. Een belangrijk verschil tussen Duitsland en Nederland is wel dat daar geen nieuw zenderpark is gebouwd. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande masten uit de analoge tijd en is dus op die manier een zo groot mogelijk bereik gerealiseerd.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei Noordzee:

 

Mooi dat je het gevonden hebt op kanaal 26. 

Met bovenstaande reactie bevestig je ook nog is wat ik vijf reactie's hierboven al schreef. Namelijk een duidelijk betere ontvangst na de frequentiewissel.

 

Eigenlijk is het jammer, dat de frequentiewissel niet direct met de overgang naar DVB-T2 gebeurt. Dat zou een hoop klachten schelen.  

Voorafgaand aan de ombouw was het plan om de kanalen pas achteraf te wijzigen. Je weet dat dit na klachten over Smilde kanaal 60 is gewijzigd.

 

Inderdaad zou een aansluitende omzetting handiger zijn geweest maar ik weet ook niet waarom dit niet kon. Gaat de randstad in juli wel in één keer om?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@OFDM

 

Nee, ook de randstad gaat niet in één keer om. Het gaat stapsgewijs, iedere keer een aantal zendmasten. De laatste worden in oktober omgezet. 

 

Nu is het wel zo dat ik in de Randstad minder problemen verwacht. Daar zijn best wel veel zendmasten. De gebieden die tegen een grens aan liggen zoals Zeeuws Vlaanderen, Zuid-Limburg, Zuid-Oost Drenthe, Oost Groningen etc. zijn altijd al de gebieden geweest met de meeste ontvangstproblemen. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...