Ga naar inhoud


Klachten over slechtere ontvangst van Digitenne na omzetting DVB-T2/HEVC.


Sprietje

Aanbevolen berichten

44 minuten geleden zei Noordzee:

@OFDM

 

Nee, ook de randstad gaat niet in één keer om. Het gaat stapsgewijs, iedere keer een aantal zendmasten. De laatste worden in oktober omgezet. 

 

Nu is het wel zo dat ik in de Randstad minder problemen verwacht. Daar zijn best wel veel zendmasten. De gebieden die tegen een grens aan liggen zoals Zeeuws Vlaanderen, Zuid-Limburg, Zuid-Oost Drenthe, Oost Groningen etc. zijn altijd al de gebieden geweest met de meeste ontvangstproblemen. 

En ook de kanalen wisseling in stapjes?

 

Daar zit wel wat in omdat je met verplaatsen van een binnen antenne snel winst kunnen boeken. Een buitenantenne aan de rand van het gebied valt weinig te halen tenzij je hem veel hoger kunt plaatsen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik ben (denk ik) niet helemaal duidelijk genoeg geweest. 

 

Op 9 juli 2019 gaat de hele Randstad (Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht) in één keer over op DVB-T2. Vanaf dat moment is heel Nederland over op DVB-T2. 

 

De frequentieaanpassing is een apart proces. Deze aanpassing gebeurt geleidelijker. Mijn vermoeden is dat er best wel het nodige moet wijzigen, waardoor het niet mogelijk is om deze aanpassingen op tientallen zendmasten tegelijk door te voeren. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minuten geleden zei OFDM:

Een buitenantenne aan de rand van het gebied valt weinig te halen tenzij je hem veel hoger kunt plaatsen.

Hier ben ik het niet mee eens

De huismuren en ramen geven een demping(verzwakking) die een buiten antenne niet ondervind.

Buiten antennes hebben een verstrerking tov binnenantenne sprietje.

De evt langere coax kabels geven wel een verzwakking maar met een antenne versterker bij de antenne

kan je dat weer compenseren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden zei luisteraar:

Blijkbaar moeten ze meer aanpassingen doen dan alleen een muxer uitwisselen.

 

De muxer zit waarschijnlijk in Hilversum. Dan komt er transport streams aan op locatie. Er komt sowieso een nieuwe modulator, de eindtrappen twijfel ik over of deze hergebruikt kunnen worden.

 

Ik weet ook niet of ze op locatie de antenne combiner filters omstemmen of dat ze vervangende klaar hebben liggen uit een ruilpoule. Qua tijdsdruk gok ik dat laatste.

 

De vraag die voor mij openstaat is of de werkwijze wordt bepaald door de enorme hoeveelheid werk in 1 nacht op zoveel locaties of maakt de frequentie planning waardoor het stapsgewijs moet?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden zei luisteraar:

Hier ben ik het niet mee eens

De huismuren en ramen geven een demping(verzwakking) die een buiten antenne niet ondervind.

Buiten antennes hebben een versterking tov binnenantenne sprietje.

De evt langere coax kabels geven wel een verzwakking maar met een antenne versterker bij de antenne

kan je dat weer compenseren.

 

Uiteraard is een buitenantenne beter en kun je ook nog een betere buitenantenne plaatsen. Maar dat is in eerste instantie niet hoe het gaat:

 

Het netwerk is omgebouwd en het lukt iemand niet meer om te ontvangen. De binnenantenne kijker kan eenvoudig de antenne verplaatsen naar een positie die iets meer signaal oplevert. Bijvoorbeeld naar het raam of net buiten het raam. Een paar dB is met een beetje geluk nog wel te scoren.

 

De buitenantenne kijker aan de rand van het zendbereik heeft al een stabiele opstelling met relatief vrij zicht die ineens te kort komt. Dan is de oplossing minder gemakkelijk, er is geen reserve binnen handbereik. Het wordt dan gelijk praktisch verbeteren met een andere antenne of hoger opstellen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minuten geleden zei OFDM:

De vraag die voor mij openstaat is of de werkwijze wordt bepaald door de enorme hoeveelheid werk in 1 nacht op zoveel locaties of maakt de frequentie planning waardoor het stapsgewijs moet?

 

Ik weet het natuurlijk ook niet helemaal zeker, maar het moet haast wel de enorme hoeveelheid werk zijn. 

 

Want dadelijk in de nieuwe situatie heeft de hele randstad op NTS1, NTS2, NTS3 en NTS 4 dezelfde kanaalnummers. Alleen op de RTS zijn uiteraard wel verschillen vanwege de regionale omroepen. 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden zei Noordzee:

Ik ben (denk ik) niet helemaal duidelijk genoeg geweest. 

 

Op 9 juli 2019 gaat de hele Randstad (Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht) in één keer over op DVB-T2. Vanaf dat moment is heel Nederland over op DVB-T2. 

 

De frequentieaanpassing is een apart proces. Deze aanpassing gebeurt geleidelijker. Mijn vermoeden is dat er best wel het nodige moet wijzigen, waardoor het niet mogelijk is om deze aanpassingen op tientallen zendmasten tegelijk door te voeren. 

Nu wel. Het was mij al bekend dat oorspronkelijk de frequenties in een apart proces omgezet zouden worden. Eerst zou alle zendapparatuur locatie voor locatie omgebouwd worden naar T2 geschikt maar tot de switch datum tijdelijk in DVB-T zenden. Dan is het omschakelen van T naar T2 misschien met een spreekwoordelijke druk op de knop door te voeren.

 

Omstemmen of omwisselen van combiner filters is zeker veel werk. Daarna moeten de zenders zichzelf mogelijk ook nog intunen. Ik heb mij ooit in Denemarken laten vertellen dat zo'n DVB-T zender zichzelf helemaal kalibreert op de eindtrap en modulator eigenschappen. Dit heeft te maken met niet lineariteit van de hoog uitgestuurde eindtrap welke in de modulator wordt gecorrigeerd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden zei luisteraar:

mbt dvb-t buiten antennes ik woon al lang niet meer in NL wat ik mij herinner stelden gemeenten

antenne verboden op je zou en moet op kabel van de gemeente.

Mag je tegenwoordig zomaar een dvb-t(2) antenne opzetten om beter ontvangst te hebben ?

 

 

Die Funke V5 antenne's zijn dusdanig klein, dat daar niemand over zal vallen. Een Yagi is natuurlijk alweer een ander verhaal. 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden zei luisteraar:

mbt dvb-t buiten antennes ik woon al lang niet meer in NL wat ik mij herinner stelden gemeenten

antenne verboden op je zou en moet op kabel van de gemeente.

Mag je tegenwoordig zomaar een dvb-t(2) antenne opzetten om beter ontvangst te hebben ?

 

Het lijkt me niet dat er moeilijk wordt gedaan over de standaard Digitenne antennetjes. Een echte mast met yagi antenne is wel een blikvanger.

 

Geen idee of de antenne verboden nog van kracht zijn eigenlijk. Ik heb mijn antennes allemaal op zolder in de nok en doe daaraan als hobby ook metingen. 

2 minuten geleden zei Noordzee:

 

Die Funke V5 antenne's zijn dusdanig klein, dat daar niemand over zal vallen. Een Yagi is natuurlijk alweer een ander verhaal. 

Precies😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei luisteraar:

mbt dvb-t buiten antennes ik woon al lang niet meer in NL wat ik mij herinner stelden gemeenten

antenne verboden op je zou en moet op kabel van de gemeente.

Mag je tegenwoordig zomaar een dvb-t(2) antenne opzetten om beter ontvangst te hebben ?

 

 

Antenneverboden zijn ook al die tijd in strijd geweest met de Rechten van de Mens en in de meeste gevallen kan je dat grondrecht niet verboden worden.
Uitzonderingen zijn bijvoorbeeld monumentale panden of in strijd met de regels omtrent bouwvergunning.
Bij een huurhuis wordt het ook lastig omdat je dan ruzie met de huisbaas kan krijgen.
Ik zou in alle gevallen het gevecht wel aangaan.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden zei HG5812:

Hallo.

Op deze website is te lezen of een antenne vergunningsvrij geplaatst mag worden.

 

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/brochures/2010/07/20/schotel-antennes

 

Dank voor de link. Mooi dat er duidelijkheid over is.

 

Een Digitenne antenne is zelfs aan de gevel geen probleem als deze onder de 5 meter blijft t.o.v. het snijpunt met het dak. Aan de grootte van de antenne wordt geen eis gesteld dus een Yagi van 3 meter mag nog, ergens wel grappig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...