Ga naar inhoud


schotelantenne bij storm


zzzzzz

Aanbevolen berichten


2 uren geleden, Zilverhippie zei:

Een monnikenwerk.

Daarbij hielp het dat er ook een elevatie actuator op zit .

Door na verdraaien van de schotel naar oost of west , te noteren of de elevatie hoger of lager , en hoeveel pulsen op de elevatie V-box waren ,

was het steeds aardig in te schatten hoe de rotor (Jaeger SMR 1224) steeds iets op de paal te verdraaien zodat nulpunt goed op het zuiden staat .

Daarvoor moest de paal wel een paar keer op en neer . Doordat Pegasso er een elektrische lier op had gezet ging dat gemakkelijk .

Het oprichten en neerlaten ging tamelijk abrupt  , daarom heb ik een 2e dubbele schijf in de hijskabel geplaatst waardoor de hijs snelheid halveerde .

  • Like 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom zou die mast telkens moeten zakken om de schotel af te stellen. Hebben jullie hoogtevrees? Je zet toch gewoon een ladder tegen die paal. De paal zelf is maar 5,4 meter hoog.
Toen ik vroeger jong was en antennes plaatste, zette ik gerust een ladder van 8 meter tegen een antennemast die op een plat dak stond. En hoe dik zijn die buizen nu die ze voor antennes gebruikte? 38mm meestal. Wel keek ik of de tuien degelijk waren, maakte ik de ladder vast aan de mast en gebruikte 2 extra touwen naar voren en achteren voor de zekerheid. En wat te denken om een mast van 9,5m (een buis van 6 meter en 4 meter 50cm in elkaar geschoven) met flink wat antennes op een nokvorst op het dak te plaatsen.

 

Kijk, deze mannen doen ook niet flauw. Ze klimmen zelfs tot 449 meter hoogte om bij de antennes te komen.

 

 

 

Antenne repareren op 449 meter hoog Empire States Building.jpg

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoogtevrees ? nee hoor , maar we hebben niet zo'n ladder .

Bovendien zouden we dan de mast eerst moeten tuien , immers als je er een ladder tegenaan zet en er op gaat staan , staat je mast min. 5º uit het lood .

Lekker afstellen !!

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zit je problemen te zoeken die er niet zijn. Zo.n dikke mast geeft nauwelijks een krimp zeker niet als je de ladder steil zet. Bovendien is de elevatie met een actuator bij te stellen. Het gaat dus alleen om andere afstellingen zoals een zuivere gelijkloop met de Clarkebelt van oost naar west.

 

 

Sprietje bezig.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Sprietje zei:

Nu zit je problemen te zoeken die er niet zijn. Zo.n dikke mast geeft nauwelijks een krimp zeker niet als je de ladder steil zet. Bovendien is de elevatie met een actuator bij te stellen. Het gaat dus alleen om andere afstellingen zoals een zuivere gelijkloop met de Clarkebelt van oost naar west.

 

 

 

De kantelmast is wat jij noemt een flessenpaal  , het bovenste deel is dunner ,  als je zou zien wat de mast buigt als hij horizontaal liggend aan de top niet word afgesteund zou je zulke domme opmerkingen niet plaatsen

  • Like 1
  • Haha 1

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk wat tijd gevonden om de gevolgen van de stormschade op het plat dak te verhelpen. De Laminas draaibare wok van 120cm op een rechthoekige schotelvoet met 4 stuks 60x40 terrastegels was netjes blijven staan. De schotelvoet van de Visiosat (90cm) met 4 tegels van 30x30 en daar bovenop nogmaals 4 tegels van 30x30 was enkele cm verschoven waardoor ik amper nog signaal had op mijn LNB's voor Astra 1,2 & 3. Wellicht zou het beter zijn om hiervoor in de toekomst ook een grotere tegelvoet aan te schaffen...  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste trust

 

Je antwoorden slaan echt nergens op wat betreft het buigen van de mast als je er een ladder tegen aan zet.
Het gaat om een schotel van 150cm. Die heeft een oppervlak van 2,0m2. Bij windkracht 8 krijg je dan 100kg winddruk. Als je er een ladder tegen aan zet die 1,2 meter van de voet staat en op 5,4 meter hoogte tegen de mast aan staat met een persoon er op van 85kg, dan wordt slechts 15,5kg kracht tegen de mast uit geoeffend. Dat is dus slecht 15,5% van de winddruk die je hebt bij windkracht 8 en ik mag aannemen dat er bij windkracht 8 nog steeds ontvangst is.
En je schrijft dat de mast wel 5 graden uit het lood komt te staan als je de ladder er tegen aan zet. Zie de bijlage van een mast die 5 graden uit het lood staat.

 

flespaal 4,7m.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach , misschien is de komma weggevallen en was het een 0,5º , ik ben niet zo'n millimeterneuker , ik riep maar wat om aan te geven dat ik het niet zie zitten om een ladder , die er niet is , met de bovenste sport tegen een metalen paal te zetten  (maar daar zul jij ook wel weer een speciale methode voor hebben ). Dan dan deze zekeren met touwen die ik bij de ene buurman aan het hondenhok moet knopen en bij de andere aan de duiventil .

Gedoe !!!!  terwijl Pegasso het prima voor elkaar heeft met zijn elektrische lier . Als de paal horizontaal ligt en de schotel recht naar beneden kijkt , is de motorelevatie en declinatie precies in te stellen met een elektronische hoekmeter . Daarna de rotor op de paal verdraaien op de ingeschatte zuidrichting en na oprichten verder zoals eerder beschreven .

Als je het hele topic goed gelezen had , wist je dat er nu een 1.8 m schotel gemonteerd zit .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, trust zei:

Als je het hele topic goed gelezen had , wist je dat er nu een 1.8 m schotel gemonteerd zit .

 Natuurlijk heb ik dat gelezen maar de schotel op de foto is een Gibertini 150. Een schotel van 180cm vangt nog meer wind. Bij windkracht 8 komt er een winddruk van 140kg tegen de paal.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, edbe zei:

 

tja in the States wordt alles op hout geschroefd

Ik zei nog tegen die schotelmonteur, vind je die 4 schroeven van 5/32 x 1" (=4x25mm) wel groot genoeg?

 

Hij zei, die planken zijn toch maar 3/4'' (19mm) dik, waarom zou ik grotere nemen?

aangepast door Sprietje
  • Haha 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...