Ga naar inhoud


4G Internet


Aanbevolen berichten

Wie van jullie heeft er ervaring met 4G internet op een locatie waar verder geen ander internet beschikbaar is?

Ik denk dan aan 4G routers als de TP-Link MR-600 of één van AVM Fritz!box.

 

Belangrijkste wat ik wil weten is hoe betrouwbaar het allemaal werkt en of je daar een data-only SIM in moet stoppen of dat een telefoon SIM van een willekeurige provider ook werkt.

Data-only SIM's zijn namelijk een stuk duurder.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Het eerste weet ik wel als je een 4G router hebt varieert de snelheid behoorlijk tenzij je dicht bij een antenne zit dan is het allemaal wat stabieler. Je zult dus eerst de signaal sterkte willen weten anders kan het behoorlijk tegenvallen. Dit zou je met je mobiele telefoon kunnen zien als je zelfde provider gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb hier in Frankrijk een 4G modem van Fritz!, de 6890 LTE.

Dat werkt perfect op een gewoon SIM kaartje.

Abonnement is goed voor 60 Gig per maand, een beetje zuinig aan doen, en je komt ermee uit.

In het buitenland is er wel een verschil of je het Nederlandse kaartje gebruikt en d.m.v. roaming werkt of met een origineel Franse provider.

Ik kon met mijn Nederlandse kaartje niet in de cloud werken, dat gaf steeds uitval en verstoring.

Met het sim kaartje van de Franse provider gaat het prima.

 

Aan het huis heb ik een Wittenberg set LTE antenne geplaatst, de LAT54, de 4G mast staat op 2km afstand.

Door de betere s/n gaat de snelheid omhoog.

 

Mijn snelheid, gemeten op het modem 100 Mb. down, 40 Mb. up, en dat voor ongeveer 99 % van de tijd.

Latentie is op dit moment 30 ms.

 

Thuis had ik voor de glas aansluiting ook een 4g verbinding, in een wat dichter bevolkt gebied, daar was de snelheid doorgaans 30 Mb.

 

Wanneer je niet te ver van de mast zit kan je met de antennes van het modem uit de voeten, voor een wat duurzamere verbinding is een buitenantenne aan te bevelen.

Kijk op de dekkingskaart van je beoogde provider of in het antenne register, waar de dicht bijzijnde mast staat.

 

@Con gebruikt volgens mij nog steeds een 4g verbinding voor zijn thuis internet.

 

Nadeel is dat je wel achter een dubbel NAT zit, en je meer moeite moet doen om van buitenaf naar je LAN te kunnen communiceren.

Mijn weerstation stuurt elke 5 minuten een update in de cloud, mijn camera systeem kan ik benaderen via het HIKvision platform.

Werkt stabiel en tot volle tevredenheid.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4G internetverbindingen via je modem werkt top en als je internet afneemt van KPN speciaal voor het "buitengebied" dan ben je in één keer klaar.

Overigens hoef je dan geen speciaal modem aan te schaffen, je krijgt een KPN modem met een USB-"dongel" en dat werkt ook goed.

Een paar jaar terug was er een kabel geraakt in de straat en reparatie ging een paar weken duren. Als zakelijke afnemer kreeg ik beschikking tot een dergelijk systeem en dat werkt beter dan de vaste lijn..

"Een leven dat niet kritisch naar zichzelf kijkt, is het niet waard om geleefd te worden."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de Archer MR600 met sim-ingang

en een ABO bij T-mobile voor € 35,00 per maand

voor 100GB (met gratis op waarderen).

Down en up 22 Mbps volgens speedtest.net

en de snelheid is over het algemeen stabiel.

 

De router zelf werkt gewoon goed en is zeker

niet te duur.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, ceesv zei:

 

@Con gebruikt volgens mij nog steeds een 4g verbinding voor zijn thuis internet.

 

Klopt, ik nu een "static" IP-adres via NO-IP. En dat werkt goed.

Immers, T-mobile werkt met dynamische adressen.

 

Camerabeelden komen goed binnen.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Met een sneller internet gaat het verbruik omhoog.

Bij een trager internet gaat het verbruik naar beneden.

 

Met 4g was mijn verbruik rond de 30 tot 40 Gig.

Tegenwoordig met glasvezel is dat met gemak het tienvoudige.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je met een limiet zit onder 4G is dat niet prettig, daarom heb ik de 4G router er hier ook uitgegooid deze was niet stabiel kwa snelheid en ook de limiet was veels te laag dus moest ik na 2 dagen al gaan bijbetalen. Ook al is je snelheid lager als je 24 uur per dag data heen en weer sleept is het eindgebruik ook hoog. Wat ik hierboven liet zien was maar 1 computer uit het lokale netwerk. Na al mijn ervaringen is draadloos de allerlaatste optie geworden voor Internet als je het kunt voorkomen moet je dat zeker doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Penthe zei:

100GB daar heb ik helemaal niets aan.

 

Capture.JPG.1398394e1e398e40d25dc374989b9eb0.JPG

 

 

Dat kan voor jou gelden maar @Psychosammie is hier het "lijdend" voorwerp.

En voor zover ik weet heeft alleen KPN zakelijk echt onbeperkt.

 

Zelf kom er over het algemeen mee weg. Sinds 3 jaar heb ik 4 keer gratis

kunnen "bijtanken". Dat gaat eerst met 5GB en daarna met 1 GB maar de

snelheid blijft gestand. (en ik surf me suf... stream de hele dag muziek

en kijk regelmatig een filmpie)

 

Ik had voorheen een "echte" Nighthawk (peperduur) maar die viel regelmatig

uit (waarschijnlijk door warmte).

Nadat ik de TP-Link Archer had gekocht is het een fluitend verhaal geworden.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Psychosammie zei:

op een locatie waar verder geen ander internet beschikbaar is?

Je moet natuurlijk ook even kijken naar de dekkingskaart die kan per provider verschillen!

ook klein beetje afhankelijk van buiten antenne of binnen antenne aan router

 

Indien je daarin valt (de dekking) is het een behoorlijk stabiel systeem en heel bruikbaar. Met 50 down en 12 up had ik perfecte film stream van Wuaki TV in HD.

Net wat ceesv zegt de aantal Gigabyte kan gelimiteerd zijn per provider.

 

alleen lag mijn telefoon er bijna tweewekelijks uit

 

Smile

Nat King Cole

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan daar maar ten dele over meepraten. Ik heb een 4G abo van KPN maar woon in de randstad met overal voldoende dekking. Van mijn internetprovider heb ik een GRATIS data-SIM gekregen met 'slechts' 5Gb.. Voor mij is dat meer dan voldoende. Gebruik alleen WhatsApp.. Overigens heel betrouwbaar (valt nooit uit).. Maar goed, ik woon in gebied met prima dekking...

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, drz zei:

4G internetverbindingen via je modem werkt top en als je internet afneemt van KPN speciaal voor het "buitengebied" dan ben je in één keer klaar.

 

Ja dat is dus het probleem. Gaat om een verenigingsgebouw op een eiland. Er is dus alleen gas, water en licht. Geen internet dus aan KPN Buitengebied heb je niks.

Omdat het een verenigingsgebouw is zal het gebruik laag blijven. We gaan vooralsnog niet alle leden toegang geven via Wifi.

 

Maar het is wel prettig als er gebruik gemaakt kan worden van een "gewone" SIM kaart. Ben biedt bijvoorbeeld 4GB voor 10 euro per maand. Dat lijkt me zat om te beginnen.

 

@Con

Jij gebruikt dus ook een normale SIM kaart?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Psychosammie zei:

 

Ja dat is dus het probleem. Gaat om een verenigingsgebouw op een eiland. Er is dus alleen gas, water en licht. Geen internet dus aan KPN Buitengebied heb je niks.

Omdat het een verenigingsgebouw is zal het gebruik laag blijven. We gaan vooralsnog niet alle leden toegang geven via Wifi.

 

Maar het is wel prettig als er gebruik gemaakt kan worden van een "gewone" SIM kaart. Ben biedt bijvoorbeeld 4GB voor 10 euro per maand. Dat lijkt me zat om te beginnen.

 

@Con

Jij gebruikt dus ook een normale SIM kaart?

 

 

Inderdaad, weliswaar met een ABO van T-mobile.

 

Maar, ik heb wél een 09-simmetje, weet niet meer

of dat nodig is. Daarnaast mag je bij de meeste

providers een simmetje niet gebruiken in een modem.

 

Maar wellicht weten anderen die dit lezen de details.

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...