Ga naar inhoud


Storing (4G ?) op TV - RTLZ


Jürgen

Aanbevolen berichten

Sinds geruime tijd heb ik op mijn Samsung Smart TV op RTLZ signaal storingen.

Ik heb mij al mottig gezocht maar ben nu ten einde raad.

RTLZ zit op 850 MHz en de storing zou door 4G of iets anders kunnen worden veroorzaakt zoals b.v. ook door DigiTenne.

Ook mijn VU+ UNO 4K SE met KABEL Tuner heeft daar enigszins last van maar in duidelijk mindere mate.

Het lijkt daarop dat de storingen, blokjesvorming en soms zelf stilstaand beeld, sterker worden als ik op één van onze beide iPhones XR de app Whatsapp opstart maar ja, deze app gebruikt ook 4G.

 

Ik heb alles wat mogelijk was (laten) vervangen zoals de coaxkabel van de hoofdaansluiting in de meterkast, de aansluitdoos in de huiskamer en de coaxkabel van de aansluitdoos naar de TV , allen 4G Proof.

Van de week heb ik een professionele netwerkboer de aansluiting in de huiskamer en de kabel bij de TV laten doormeten en die gaf op RTLZ geen meetbare storingen dus het probleem moet daarna liggen.

Ik vraag mij af of dit wellicht aan de bij de Samsung TV behorende One Connect Box zou kunnen liggen want die zit buiten de TV en daar komen de meeste aansluitingen binnen.

 

Heeft iemand nog een suggestie waar ik nog zou kunnen zoeken?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dect telefoon in de nabijheid ?

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, DECT telefoon zit op 1.890 MHz, dat stoort doorgaans op satelliet ontvangst.

 

Zoals Jürgen al opmerkt, lijkt het 4G storing te zijn.

Begin eens, indien aangesloten, alle overbodige kabels voor tv ontvangst los te koppelen, de storing kan over een andere als de antennekabel je ontvanger binnen komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen DECT telefoon in gebruik.

 

Op One Connect Box van de Samsung TV zijn 3 apparaten aangesloten, een Teufel Soundbar, een VU+ UNO 4K SE en een Teufel - Raumfeld Connector. De laatste is een Media Player via LAN.

Omdat de sterkste storingen in de ochtenuren plaatsvinden zal ik die apparaten morgenochtend eens loskoppelen.

 

N.B.

Ik gebruik ook in de slaapkamer een iets ouder type Samsung Smart TV maar daar heb ik schijnbaar geen last van storing terwijl daar geen enkele coaxkabel en doos is afgeschermd.

Zelf als ik mijn iPhone naast deze TV neerleg geen storingen.

Ook daar zal ik morgenochtend nog eens opnieuw naar kijken.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

die 850 Mhz werd ook voor 2G gebruikt.Ook sommige draadloze systemen zoals een deurbel of camera kunnen daar op werken.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij 850 mHz zit je nog niet op de 868 mHz band die LTE gebruikt.

Maar mocht de storing in die hoek te zoeken zijn dan heb je misschien wat draadloze huisautomatisering? Overdracht van rookmelders, draadloze stroom meteruitlezing?

En inderdaad je GSM telefoon.

Kom je er niet uit dan zou ik in de meterkast, op het punt van binnenkomst een klein versterkertje (8-10 dB) plaatsen om het kabel-level iets op te krikken.

Dan is de stoordrempel wat hoger en kan een oplossing zijn.

Verder zou je nog een LTE sperkring aan de antenne ingang van je TV/ontvanger kunnen plaatsen en proberen.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen draadloze huisautomatisering maar wel draadloze meteruitlezing, althans dat denk ik want ik krijg de verbruikscijfers E/G per minuut uitgereikt.

Als ik de rest van de opties / mogelijkheden zo lees dan vraag ik mij af waarom ik de storingen wel op mijn Samsung Smart TV in de huiskamer zie maar niet op de Samsung Smart TV in de slaapkamer, ook niet als ik mijn GSM naast de TV leg.

Volgens de techneut welke het signaal in de huiskamer bij de TV heeft gemeten is het signaal daar buitengewoon sterk dus versterking lijkt mij in eerste instantie niet nodig.

Bedoel jij met een LTE sperkring een dempingsweerstad? Kun mij anders misschien een foto laten zien wat je bedoeld.

 

Ik lees dat Dgitenne ook een mogelijke veroorzaker kan zijn.

Op het ons belendende appartementsgebouw staat een mast van KPN met daarop een 3-tal grote richtantennes, zouden die ook problemen kunnen veroorzaken?

Maar ja, dan zouden die ook op de TV in de slaapkamer moeten storen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

dan moet het logisch iets zijn dat dicht bij je TV staat in de huiskamer. Dan ook nog iets dat een signaal uitzend.Bv een draadloze versterker wifi of zo iets.Vermoedelijk is het signaal dan boven te zwak om te storen.In het analoge tijdperk was dat vaak het geval met ned 1 op de kabel omdat die harmonische dicht bij dat kanaal lag.

Ps: idem in het tijdperk met CB zenders of zelfs een FM zendertje.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid, de TV in de slaapkamer is niet BOVEN maar gelijkvloers, dus feitelijk dezelfde omstandigheden dan de TV in de huiskamer.

Nu dat jij dat schrijft ‘...iets dat een signaal uitzend...’ realiseer ik mij nu dat ik een Teufel Soundbar gebruik met een Sub Woofer.

De laatste staat vrij dicht bij de TV en die communiceert draadloos met de Soundbar.

Ik denk dat ik morgen de Soundbar en Subwoofer even uitzet en dan RTLZ op de TV in de huiskamer aanzet.

 

aangepast door Jürgen
  • Like 1

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

En voor wat betreft een sperfilter.

 

4G Sperfilters

 

Zo dicht mogelijk achter de tv plaatsen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

...Kom je er niet uit dan zou ik in de meterkast, op het punt van binnenkomst een klein versterkertje (8-10 dB) plaatsen om het kabel-level iets op te krikken.

Dan is de stoordrempel wat hoger en kan een oplossing zijn....

 

Precies wat de drs zegt. Gebruik een versterker voor de TV aansluitingen. Sluit het modem en de versterker dmv van de bijgeleverde splitter direct aan op het AOP.

Die storing kan heel goed uit de TV zelf komen. De enige manier om hier vanaf te komen is om de Signaal/Stoor verhouding te verbeteren.

Op de storing heb je nauwelijks invloed, dus de oplossing is het signaal nivo te verhogen.

 

Ik weet uit ervaring dat er maar weinig stoorsignaal nodig is om een 256QAM signaal onbruikbaar te maken.

Elke DVB-C tuner voelt zich lekkerder met een hoger signaal nivo. Je kunt dit bij de Enigma boxen goed meten, in ieder geval bij OpenPli.

Een verbetering van 2 dB s/n bij een signaal nivo van 10dBmV ipv 0 dBmV is een typische waarde.

Vergeet niet dat de frequentie die de multi van o.a. RTL Z gebruikt de bovenkant van het spectrum is!

En zoals je weet zijn de kabel verliezen dan het groots, ook bij de beste coaxkabels.

 

Bij welke kabelboer zit je eigenlijk aangesloten? Mijn coax segment (Ziggo) gaat niet verder dan 538 MHz voor de TV kanalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed dat je niet alleen op 850 mhz storingen hebt maar ook op een andere frequenties en dus zal er wel sprake zijn van instraling op de kabel. Dat het signaal sterk is wil niet zeggen dat er geen instraling kan plaats vinden en hoezo denk jij dat een netwerkboer dit voor jou kan oplossen?

 

Waarschijnlijk zit jij op de 1 van laatste gebieden waar nog analoog aanwezig, zodra dat is uitgezet worden de hoge frequenties voornamelijk gebruikt voor docsis streams (internet) en zit TV op lagere frequenties.  En digitenne zend ook allang niet meer uit op 850 mhz dus dat is het ook niet. 

 

Mijn advies is om Ziggo (Caiway dan)  te bellen. 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat info over storing bij DVB-C/S tuners.

Het is mij gebleken dat er tuners zijn die gevoelig zijn voor storing op de mantel van de kabel.

Dan helpt dus een triple shielded kabel niks, want juist de mantel (de afscherming) werkt als antenne.

Echt, het verhogen van het signaal nivo is de oplossing.

 

In verband met instraling van bv GSM signalen wordt er overigens in de praktijk terug geschaald naar 64QAM bij frequenties die daar last van ondervinden.

 

Je mag hopen dat Caiway klantvriendelijk is en je een gratis versterker levert om dit probleem op te lossen.

Maar eerlijk gezegd lijkt dit me een typisch gevalletje van de schuld afschuiven op de andere partij (de TV)

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...