Ga naar inhoud


Compleet raadsel VU+ Uno 4k SE geeft geen beeld op de HDMI ingang van mijn nieuwe AVR


hcfreak
Ga naar oplossing Opgelost door hcfreak,

Aanbevolen berichten


  • Moderator

Mijn Denon staat als volgt ingesteld.

 

afbeelding.png

.

afbeelding.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, hcfreak zei:

 

......

hoe in vredesnaam lukt het jou om je projector te voeden met een optisch signaal (toslink) daar ben ik wel benieuwd naar?

 

 

4 uren geleden, ceesv zei:

Daar zijn adapters voor, HDMI - TOSLINK - HDMI

Ze bestaan ook voor UTP kabels.

7 meter HDMI en daarover een UHD signaal is een hele uitdaging.

 

Haha, neen dat zijn van buiten  "gewone" HDMI kabels, maar intern wordt er gebruik gemaakt van laser en glasvezel technologie.

Bijkomend voordeel is dat ze erg dun en soepel zijn. Maar wel duur.

Ik heb o.a. zoiets:

 

hdmi-optische-kabel.jpg.ccd5bf673c2ab909e211cb83b08da8bc.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, hcfreak zei:

.......

Welke bit waardes zou ik idealiter in mijn set up moeten zien te krijgen (bij instellingen--> informatie-> info HDMI signaal) voor de VU+ en de UHD player? 

 

 

Ik zou me even beperken tot de VU player, omdat je daar alles in de hand hebt.

Probeer het eens met de volgende instellingen:

kleurruimte: 4.2.0 kleurdiepte 10 bit.

Dit levert een clock frequentie op van 371 MHz, net boven de 300 grens en zou ook voor een goede 7 meter kabel geen probleem moeten zijn.

Desnoods even buiten de DENON om proberen, zowel rechtstreeks naar de projector, als via de splitter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn maar weinig HDMI kabels van 7 meter, die hoger dan 4k 24p betrouwbaar doorgeven.

Als je HDR, een betere kleurdiepte of kleurruimte instelt, wordt de bitrate nog groter.

Een optische kabel kan echter zonder problemen 4k 50p of 4k 60p aan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt @adri, { maar dat schreef ceesv ook al} ik heb Ru zelfs gevraagd in verband met een 10 meter kabel die ik in 2010 had gekocht of die daarvoor gebruikt kon worden. Neen dus, advies die glasvezel kabel van hun (zelfde als Old Satterhand toonde in de bijlage)

 

 

aangepast door Tonskidutch
{ }

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Klopt @adri, { maar dat schreef ceesv ook al} ik heb Ru zelfs gevraagd in verband met een 10 meter kabel die ik in 2010 had gekocht of die daarvoor gebruikt kon worden. Neen dus, advies die glasvezel kabel van hun (zelfde als Old Satterhand toonde in de bijlage)

Dat kun je op de voorhand niet zeggen, het hangt af van de kwaliteit van de kabel. Vooral de dikte van de coax aders speelt een rol.

Maar 10 meter is in de praktijk zeker een grens, en je kunt beter wat reserve hebben.

 

15 uren geleden, Old Satterhand zei:

....Probeer het eens met de volgende instellingen:

kleurruimte: 4.2.0 kleurdiepte 10 bit.

 

Ik heb zojuist een test gedaan mer een kabel van 12,5 meter om te testen of met die instelling nog een goed signaal te verwerken is.

Helaas blijkt er een bug te zitten in de VU waardoor die instelling niet werkt.

Gelukkig kun je daar omheen door de instelling van de kleurdiepte op auto te laten staan.

Het resultaat van de test is positief, d.w.z. het UHD signaal (4K50 4.2.0 10 bit) wordt nog prima verwerkt.

De kabel is van het merk Sharkoon en heeft een dikte van bijna 9 mm.

De door mij gebruikte optische kabel is maar half zo dik.

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijkt dat ik met deze kabel voldoende reserve heb, ik kan ook gaan tot 4.2.2 12 bit, nog steeds beeld.

Het is wel een rommeltje geworden bij mijn versterker, maar dat moet maar even.

Zoals te zien is, is de kabel aangesloten tussen de versterker en de VERTEX splitter/scaler.

Het display hiervan is slecht af te lezen vandaar het knipsel van de utility.

 

DSC_0635.JPG.a4ede086346b2c053b7c4e648d8d7e03.JPG2073648450_vertexutility2021-03-06110314.jpg.81f82dde349f2e0d024a9a521d69b9c8.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

experts,

 

Ik ben wat verder:

 

de VU+ Uno 4k SE kan ik instellen (kleurruimte en diepte) met: 420 en 10 maar ook 12 bit en dan krijg ik beeld op mijn scherm

 

Op mijn Denon lees ik bij de spec van de HDMI uitgang:

 

4k/50--> 4k/50

YCbCr 4:2:0 --> idem YCbCr 4:2:0

BT 2020--> BT 2020

8bit--> 8 bit

 

als ik de UHD player als bron gebruik:

 

4k/60--> idem

HDR -------

YCbCr 4:2:o--> idem

8 bit---> 8 bit

 

is dat correct? Ben ik dan iets opgeschoten met de hoger ingestelde  "uitgangswaarden" van de VU+? (Snap er eerlijk gezegd nog niet veel van) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, hcfreak zei:

....

is dat correct? Ben ik dan iets opgeschoten met de hoger ingestelde  "uitgangswaarden" van de VU+? (Snap er eerlijk gezegd nog niet veel van) 

 

Ja, het is lastige materie. De kleurdiepte is vergelijkbaar met de quantization bitrate bij digitale audio. 48 bit is beter dan 16 bit en 96 bit nog beter, maar voor normaal luisterplezier onnodig. Zo ook bij video: 10 bit is beter, hoger is onnodig, vrijwel alle displays ondersteunen maar 10 bit.

In jouw situatie lukt het maar niet om hogere bitrates te krijgen, ook al stel je dat zo in.

Wellicht is de switch  de oorzaak, dus ik zou die eerst uitsluiten en de projector rechtstreeks op de uitgang van de Denon zetten.

De Denon uiteraard op verhoogd zetten anders blijft de TMDS clock frequentie limiet op 300 MHz staan en dan krijg je nooit meer dan 8 bit bij 4k50.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Old Satterhand zei:

Wellicht is de switch  de oorzaak, dus ik zou die eerst uitsluiten en de projector rechtstreeks op de uitgang van de Denon zetten.

ja hee, dat schreef ik al meerdere berichten geleden al. ;)

Want er is eigenlijk geen raadsel aan een 4K Vu+ receiver qua beeld en functionaliteit via een Denon AVR. :D

 

  • Bedankt 1

Eternal Alexander

Vangelis

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat getest inderdaad (en bedankt) de HDMI direct Denon naar projector geeft beeld en ik zie bij Menu Denon-->informatie--> informatie-> HDMI uitgang dan ook 10 bits als waarde tevoorschijn komen!! (dus identiek aan de instelling van VU+ (420 en 10 bits).

 

Dom dom v/h experiment veranderde ik de VU+ waarde naar 12 bits (zinloos want je schreef dat het display niet verder gaat dan 10 bits) TERWIJL de projector nog aan stond.

Dat trok hij helemaal niet (alleen wat warrige grote kleuren vlakken op het scherm). Ik heb de projector uit en weer aan moeten zetten.

 

Ik heb toen de switch voor de projector (waarmee ik een ander signaal/bron naar HDMI I van de projector kan sturen dan naar HDMI II van de projector) aangezet en dat ging ook goed!

Toen ik echter de switch die de monitor op uitgang HDMI out 2 van de Denon aan zette ging het mis.(de kleine monitor kan geen 4k aan vandaar een switch/convertor ertussen). 1. dat moet je NIET doen als de projector nog draait klaarblijkelijk. (want ik heb genoeg vlieguren gemaakt met beide switches aan) Vreemd dat het zo interfereert op de andere HDMI uitgang 1 van de Denon die de projector van signaal voorziet!

De switch is: 4k/60 Hz 4:4:4 HDR HDCP 2.2 en 18 Gbits/s.

Ik ga nog even verder experimenteren zodat ik precies weet welke volgorde ik moet gebruiken (voor een goede handshake) en wat wel/niet mag v.w.b. veranderen van specificaties/instellingen.

 

super bedankt, ik ben een stuk verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, hcfreak zei:

....Toen ik echter de switch die de monitor op uitgang HDMI out 2 van de Denon aan zette ging het mis.(de kleine monitor kan geen 4k aan vandaar een switch/convertor ertussen). ....

De switch is: 4k/60 Hz 4:4:4 HDR HDCP 2.2 en 18 Gbits/s....

 

Het probleem zit dus niet zozeer in die 2e switch zelf maar in het aangesloten display. Dat kan hoogstwaarschijnlijk maar 8 bits verwerken.

Om te voorkomen dat het display meer dan 8 bits voor zijn kiezen krijgt, zorgt het EDID management (van de switch) ervoor dat de aangesloten bron, de AVR dat te weten komt. Vervolgens zal de DENON dat op zijn beurt weer vertellen aan de aangesloten bronnen, dus de VU box.

Het is nl niet mogelijk om verschillende signalen naar de beide uitgangen te sturen, de AVR kiest een instelling die door beide displays worden ondersteund, dus 8 bits.

 

Alleen als de switch/scaler in staat is om het signaal te downscalen van 10 naar 8 bits zou het, met het juiste EDID management, mogelijk moeten zijn.

Anders gezegd: kan de switch (die op uitgang 2) tegelijk een signaal doorsturen van 10 bit op de ene uitgang en een 8 bits signaal op de andere.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap het een heel eind, maar

 

de feintech switch (beide zijn exact hetzelfde had ik vergeten te vermelden) die bedoeld is voor de monitor hoeft alleen maar te converteren (van 4 naar 2k).

Of heb ik je toch niet goed begrepen? Ik kan dan toch op uitgang 2 via de (Feintech) conversie 8 bits aanbieden aan de monitor en 10 bits via HDMI out 1 aan de projector?

(ik heb al veel vlieguren gemaakt dat het werkte al stond toen de VU+ op auto (diepte & ruimte) Dus dat zegt op zich niets neem ik aan.

 

Moet ik dan denken aan een (veel duurdere) Fury oplossing? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...