Ga naar inhoud


Belastingsdienst, je zou er toch een punthoofd van krijgen


gerrit B

Aanbevolen berichten

Wat is het geval.

Ik heb een nieuwe bedrijfsauto gekocht (Seat Alhambra) in Duitsland omdat deze hier niet meer leverbaar was.

Dus deze naar Nederland gehaald, om laten bouwen naar grijs kenteken en laten keuren als bedrijfsauto.

Tot daar ging alles goed, auto goedgekeurd als bedrijfsauto kenteken gekregen, dus nog even verzekeren en klaar.

Verzekering gebeld van kun je die auto even verzekeren en een afspraak gemaakt om de zaterdag erop de auto op te gaan halen.

Krijg ik de volgende dag de tussenpersoon van de verzekering aan de lijn met de vraag " mijn hemel wat voor auto heb jij wel niet gekocht"?

Nou ja gewoon dezelfde als die ik nu heb maar dan nieuw met 12km op de teller en een automaat ipv. handgeschakeld.

 

Blijkt er dus ergens iets fout te zijn gegaan met het bepalen van de waarde van de auto want die staat plots voor maar liefst bijna € 92.000 bij de RDW. incl. BTW en incl BPM (wat voor een bedrijfsauto dus al helemaal niet kan)

En is de auto dus niet te verzekeren zonder dat er eerst een klasse 3 beveiligingssysteem in gebouwd wordt en dan ook nog voor de hoofdprijs verzekeren.

 

Dus de RDW gebeld van "joh verander dat even want dat klopt van geen kant " nee, dat werd bepaald door de importeur en die moest dat veranderen.

Dus Seat Nederland gebeld van "joh verander dat even" maar die moest dan het VIN nummer hebben, dus een kopie van het registratiebewijs doorgestuurd maar een paar dagen de reactie "die kennen we niet want dat is een Duitse auto", "dan moet je bij Seat Duitsland zijn"

Seat Duitsland is razend snel en dezelfde dag nog bericht wat de bruto verkoopprijs van de auto is met het bericht erbij van let op dit is een overjarig model dus de werkelijk verkoopprijs zal nog een stuk lager liggen.

Dit dus weer doorgegeven aan Seat Nederland, maar dat werd niet geaccepteerd, want ik was zelf geen Seat dealer en de Seat dealer zegt "je hebt die auto zelf gekocht dus succes er mee".

Dus weer contact gezocht met de RDW van hoe nu verder.

Dan moest je een bezwaarschrift indienen bij de belastingdienst team Doetinchem met een postadres in Zwolle met alle gegevens, aankoop facturen, prijslijsten enz.

Maar dan komt het je moet eerst de auto op naam zetten voordat je een bezwaar in kunt dienen en als je een auto op naam zet dan moet je hem dus ook verzekeren wat dus niet kan zonder duur beveiligingssysteem in te bouwen en veel te veel premie te moeten betalen (bijna 3 x zoveel als voor de huidige Seat Alhambra)

Dus toch maar op naam gezet en direct een bezwaar ingediend op 21 maart jl.

Krijg je een brief van de RDW dat je de auto moet verzekeren nu hij op naam staat (ja dat wist ik maar dat kan dus juist niet)

Krijg ik op 7 april bericht van de belastingdienst Breda (Doetinchem Zwolle, Breda logisch dat het zolang duurt🥴) dat de brief van 21 maart is ontvangen en binnen een redelijke termijn zal worden behandeld. (op hun site staat 4-6 weken)

Vandaag opnieuw een brief van de RDW met dat de auto binnen 14 dagen verzekerd moet zijn anders volgt er een boete van 400 euro.

 

Ja hallo, jullie maken een fout, ik niet, ik wil die auto graag verzekeren en gebruiken daar heb ik hem voor gekocht.

Dus weer gebeld met de RDW maar de auto moet verzekerd worden (staat nu nog gewoon bij het ombouwbedrijf in de garage en is nog geen mm op de openbare weg geweest na de keuring) anders volgt er een boete van 400 euro of je moet maar een schorsing aanvragen wat € 75,65 gaat kosten.

 

Dus omdat de belastingdienst een fout maakt en een ronduit belachelijke waarde voor een auto vaststelt en vervolgens zo traag als dikke stront werkt om dat op te lossen moet ik een auto veel te duur verzekeren terwijl die stil in de garage staat of moet ik maar even € 75,65 aan schorsingskosten gaan betalen.

 

Dat is toch echt de belastingdienst ten voeten uit ipv. even te bellen met een collega van "hé slaapkop je hebt een fout gemaakt dus zet even de juiste waarde van die auto in de gegevens zodat hij in gebruik genomen kan worden" gaan ze mij dreigen met boetes en op kosten jagen om zelf voldoende tijd te hebben om hun eigen fout weer goed te maken.

Je zou toch iemand achter zijn bureau trekken en met de kop over straat halen.:mad:

 

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 103
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

7 minuten geleden, gerrit B zei:

Wat is het geval.

Ik heb een nieuwe bedrijfsauto gekocht (Seat Alhambra) in Duitsland omdat deze hier niet meer leverbaar was.

Dus deze naar Nederland gehaald, om laten bouwen naar grijs kenteken en laten keuren als bedrijfsauto.

Tot daar ging alles goed, auto goedgekeurd als bedrijfsauto kenteken gekregen, dus nog even verzekeren en klaar.

Verzekering gebeld van kun je die auto even verzekeren en een afspraak gemaakt om de zaterdag erop de auto op te gaan halen.

Krijg ik de volgende dag de tussenpersoon van de verzekering aan de lijn met de vraag " mijn hemel wat voor auto heb jij wel niet gekocht"?

Nou ja gewoon dezelfde als die ik nu heb maar dan nieuw met 12km op de teller en een automaat ipv. handgeschakeld.

 

Blijkt er dus ergens iets fout te zijn gegaan met het bepalen van de waarde van de auto want die staat plots voor maar liefst bijna € 92.000 bij de RDW. incl. BTW en incl BPM (wat voor een bedrijfsauto dus al helemaal niet kan)

En is de auto dus niet te verzekeren zonder dat er eerst een klasse 3 beveiligingssysteem in gebouwd wordt en dan ook nog voor de hoofdprijs verzekeren.

 

Dus de RDW gebeld van "joh verander dat even want dat klopt van geen kant " nee, dat werd bepaald door de importeur en die moest dat veranderen.

Dus Seat Nederland gebeld van "joh verander dat even" maar die moest dan het VIN nummer hebben, dus een kopie van het registratiebewijs doorgestuurd maar een paar dagen de reactie "die kennen we niet want dat is een Duitse auto", "dan moet je bij Seat Duitsland zijn"

Seat Duitsland is razend snel en dezelfde dag nog bericht wat de bruto verkoopprijs van de auto is met het bericht erbij van let op dit is een overjarig model dus de werkelijk verkoopprijs zal nog een stuk lager liggen.

Dit dus weer doorgegeven aan Seat Nederland, maar dat werd niet geaccepteerd, want ik was zelf geen Seat dealer en de Seat dealer zegt "je hebt die auto zelf gekocht dus succes er mee".

Dus weer contact gezocht met de RDW van hoe nu verder.

Dan moest je een bezwaarschrift indienen bij de belastingdienst team Doetinchem met een postadres in Zwolle met alle gegevens, aankoop facturen, prijslijsten enz.

Maar dan komt het je moet eerst de auto op naam zetten voordat je een bezwaar in kunt dienen en als je een auto op naam zet dan moet je hem dus ook verzekeren wat dus niet kan zonder duur beveiligingssysteem in te bouwen en veel te veel premie te moeten betalen (bijna 3 x zoveel als voor de huidige Seat Alhambra)

Dus toch maar op naam gezet en direct een bezwaar ingediend op 21 maart jl.

Krijg je een brief van de RDW dat je de auto moet verzekeren nu hij op naam staat (ja dat wist ik maar dat kan dus juist niet)

Krijg ik op 7 april bericht van de belastingdienst Breda (Doetinchem Zwolle, Breda logisch dat het zolang duurt🥴) dat de brief van 21 maart is ontvangen en binnen een redelijke termijn zal worden behandeld. (op hun site staat 4-6 weken)

Vandaag opnieuw een brief van de RDW met dat de auto binnen 14 dagen verzekerd moet zijn anders volgt er een boete van 400 euro.

 

Ja hallo, jullie maken een fout, ik niet, ik wil die auto graag verzekeren en gebruiken daar heb ik hem voor gekocht.

Dus weer gebeld met de RDW maar de auto moet verzekerd worden (staat nu nog gewoon bij het ombouwbedrijf in de garage en is nog geen mm op de openbare weg geweest na de keuring) anders volgt er een boete van 400 euro of je moet maar een schorsing aanvragen wat € 75,65 gaat kosten.

 

Dus omdat de belastingdienst een fout maakt en een ronduit belachelijke waarde voor een auto vaststelt en vervolgens zo traag als dikke stront werkt om dat op te lossen moet ik een auto veel te duur verzekeren terwijl die stil in de garage staat of moet ik maar even € 75,65 aan schorsingskosten gaan betalen.

 

Dat is toch echt de belastingdienst ten voeten uit ipv. even te bellen met een collega van "hé slaapkop je hebt een fout gemaakt dus zet even de juiste waarde van die auto in de gegevens zodat hij in gebruik genomen kan worden" gaan ze mij dreigen met boetes en op kosten jagen om zelf voldoende tijd te hebben om hun eigen fout weer goed te maken.

Je zou toch iemand achter zijn bureau trekken en met de kop over straat halen.:mad:

 

 

 

Zo, heb jij even geluk dat je geen toeslagen vanaf 2014 hoeft terug te betalen....🤣

  • Haha 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee zit je plots opgezadeld met een niet te verzekeren auto van 92.000 die nog geen 30.000 waard is. 🥴

Heb ze al voorgesteld dat ze de auto wel over mochten nemen voor 60.000.

Kunnen ze toch snel 32.000 euro verdienen en koop ik wel weer een nieuwe :D

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Auto schorsen, zodat je verzekeringsplicht vervalt?

 

Let wel op dat je dan de kentekenplaten onzichtbaar maakt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee kopen en op Duits kenteken zetten is als bedrijf niet mogelijk aangezien men in Duitsland geen grijs kenteken kent.

 

Dat schoren kost dus ook ruim 75 euro en dat voor iets wat geheel buiten mijn macht/schuld ligt en dat moet je dan ook nog betalen aan degene die de problemen juist zelf heeft veroorzaakt en nu bijzonder traag oplost maar wel met boetes dreigt.

 

Dat onzichtbaar maken is natuurlijk geen enkel probleem immers hij staat bij de ombouwer naar grijs kenteken in de loods en die staat achter een ander gebouw en ruim 100m van de openbare weg voor het geval de deur een keer open mocht staan.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, je hebt te maken met twee onverzettelijke grootmachten. Pon en de belastingdienst.

Na  mijn ervaringen met Pon ben ik overgestapt naar een ander merk, daar wil ik nooit meer iets mee te maken hebben.

Bij de belastingdienst is overstappen nog niet gelukt...

 

Het enige advies wat ik je kan geven, slik je (extra) verlies van 75 euro, boek het af als bedrijfskosten want die zijn aftrekbaar van de belasting (krijg je toch iets van ze terug) want je krijgt alleen maar maag-problemen en/of hartritmestoornissen als je je hieraan blijft ergeren. 

 

Ik hoop voor je dat je snel antwoord krijgt, 

T B

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog niet weten de achterhalen waar het nu fout is gegaan.

Seat zegt zelf van "dat kan nooit, we hebben nog nooit zo'n dure Alhambra verkocht" dacht dat ze vertelden dat de duurste ooit iets van 67.000 was geweest met full options en lederen bekleding.

 

Ik heb sterk het idee dat het bij de RDW met de keuring fout is gegaan en dat ze daar maar wat ingevuld hebben onder het mom van "met die prijs zitten we zeker nooit te laag"

Maar dan nog mijn andere Seat Alhambra bedrijfsauto staat zonder BPM en zonder BTW bij de RDW bekend waarom deze dan incl. BTW en incl. BPM?

Je verzekerd de auto immers ook excl BTW en excl. BPM want rij je hem aan gort dan krijg je echt geen 92.000 terug maar mag je met facturen aantonen dat die auto zoveel waard is geweest en anders gaan ze uit van de aankoopwaarde, uiteraard berekenen ze wel premie alsof de auto 92000 is.

Dat incl. BTW en BPM dat kan Seat volgens mij niet fout hebben gedaan, dat moet bij de RDW zitten immers die bepaald of een auto voldoet aan de voorwaarden van grijs kenteken en die zet de auto ook in het register als bedrijfsauto.

kijk je bij de RDW dan zie je wel

J Voertuigcategorie  Bedrijfsauto (N1)
Carrosserietype  Bestelwagen (BB)
Carrosseriecode    Gesloten opbouw (03)
Inrichting   gesloten opbouw   D.1
Merk     SEAT
Fiscaal   Bruto BPM      € 22042
Catalogusprijs    € 91913

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ook een "typefout" zijn geweest. Dat die eerste 9 een 3 had moeten zijn of zo... 

 

Ik heb in het verre verleden eens een Chevrolet uit de USA laten importeren. Volgens de douane zat het chassisnummer niet op de goede plaats (was best wel leesbaar en zichtbaar, alleen vonden zij dat het op een andere plaats moest). Degene die werd ingeschakeld om het chassisnummer er opnieuw in te slaan zette één cijfer verkeerd. Met als gevolg dat de wagen die in januari in de haven arriveerde pas eind mei de weg op mocht...

 

Ambtelijke molens...

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk het niet, ik ken toevallig iemand die precies dezelfde auto heeft gekocht en ook nog bij hetzelfde bedrijf in Nederland.

Enige verschil is dat ik een CD speler heb en 3 jaar garantie en hij heeft een zonnedak en 2 jaar garantie.

Ook net als mij bij hetzelfde bedrijf om laten bouwen naar grijs kenteken alleen hij dan naar een invaliden auto ipv. bedrijfsauto zodat hij nog minder wegenbelasting hoeft te betalen.

Hij kreeg nog een ander prijskaartje aan zijn auto te hangen nl. ruim 115.000 😮

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou die auto maar zsm schorsen. Boete van niet verzekerd zijn is vele malen hoger en die komt rapper dan je denkt.

 

edit: zoals gezegd zorg dat de platen er op zijn minst vanaf zijn. Liefst de auto ergens binnen zetten of iig niet zichtbaar vanaf de openbare weg. Als ze hem kunnen zien, kunnen ze hem beboeten. Been there, done that got the t-shirt zeg maar.

aangepast door Thijs-Rallye
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de ene kant ja schorsen.

Aan de andere kant denk ik ook nog eens een keer van donder op met je boete je veroorzaakt zelf de problemen en dan mag ik extra gaan betalen omdat ze zelf het probleem niet op redelijke termijn op kunnen/willen lossen?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De boete wordt automatisch door de computer gegenereerd, schorsen is de enige oplossing. om dat te voorkomen.

 

En je zal niet de eerste zijn die achter een hek op privé terrein een boete gekregen hebt op kenteken.

 

Zelfs op een auto aanhanger geplaatst hebben mensen boetes gekregen, bijvoorbeeld voor te snel rijden of onverzekerd rondrijden, omdat de kentekenplaten zichtbaar waren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, gerrit B zei:

Aan de andere kant denk ik ook nog eens een keer van donder op met je boete je veroorzaakt zelf de problemen en dan mag ik extra gaan betalen omdat ze zelf het probleem niet op redelijke termijn op kunnen/willen lossen?

Als ik even advocaat van de duivel mag spelen, dit is hoe de belastingdienst het ziet: jij wil een auto importeren, jij wil iets van gedaan krijgen. Je kan de auto gewoon verzekeren, alleen zul je dan een alarm in moeten bouwen. Dat wil je niet.

 

Helaas valt de belastingdienst onder het bestuursrecht, waardoor er een omgekeerde bewijslast geldt. Als de belastingdienst "vul maar wat in'" claimt over jou, dan is het aan jou om aan te tonen dat het niet zo is. Het is ontzettend krom en oneerlijk, maar dat is een andere discussie. (zie bv. de toeslagenaffaire) En dat je dan nu ook nog iets van PON gedaan moet krijgen is al helemaal een ramp. Zit je nu letterlijk gevangen tussen twee maffia families, zijde PON en de belastingdienst.

 

Wellicht is het de moeite om je rechtsbijstand op de hoogte te stellen, want als je bij de belastingdienst uiteindelijk aan het procederen komt dan loopt het gauw in de papieren en ontkom je er niet aan een raadsman in de arm te nemen. (want bestuursrecht)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kromme van het hele verhaal is dat als de auto nog op naam van het ombouwbedrijf staat dat ombouwbedrijf dus zelf geen bezwaar in kan dienen om het aan te passen.

Jij als eigenaar van de auto kunt ook geen bezwaar indienen omdat de auto dus op naam van het ombouwbedrijf staat.

Je wordt dus verplicht om eerst de auto op naam te gaan zetten en dan pas kun je bezwaar indienen.

Dus de auto op naam gezet en dezelfde dag het bezwaar ingediend.

Maar dan komt de trage werking van de belastingdienst in beeld.

Allereerst de RDW die je naar de importeur verwijst (wat dus al helemaal niet klopt)

Dan blijkt dat je  het bezwaar moet richten aan het belastingteam in Doetinchem, echter deze blijkt dus in Zwolle te zitten en bijna 2 weken later krijg je vanuit Breda bericht dat ze het bezwaar hebben ontvangen.

 

Verder zeg je wel dat je de auto gewoon kunt verzekeren maar er zijn maar 2 maatschappijen die de auto überhaupt willen verzekeren en als bedrijf heb je niet de mogelijkheid om die verzekering na een maandje meteen weer stop te zetten die sluit je meteen voor een jaar of langer af en dan naast de kosten voor het beveiligingssysteem met tracking system, wegsleep beveiliging enz. mag je ook nog eens  de maandelijkse kosten voor het volgsysteem betalen en ook nog eens 3 x zoveel premie gaan betalen als de vergelijkbare auto die nu hier al voor de deur staat.

Dat noem ik toch niet gewoon verzekeren.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...