Ga naar inhoud


Canal Digitaal in Turkije


Henkcb

Aanbevolen berichten

Een opmerking van mij, hij heeft een prime focus schotel met twee verkeerde LNB's zou hij eens moeten vervangen.

Hier een voorbeeld: 

 

Dit scheelt echt procenten in het SNR signaal.

 

Hellas zijn deze LNB's niet makkelijk te verkrijgen in Turkije, dus bestellen in NL als je daar weer een s bent.

 

Sprietje kan wel een uitleg geven waarom zo'n LNB stukken beter is.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites


1 minuut geleden, Emekli zei:

Een opmerking van mij, hij heeft een prime focus schotel met twee verkeerde LNB's zou hij eens moeten vervangen.

Hier een voorbeeld: 

 

Dit scheelt echt procenten in het SNR signaal.  Klik op de foto.

 

Helaas zijn deze LNB's niet makkelijk te verkrijgen in Turkije, dus bestellen in NL als je daar weer een s bent.

 

Sprietje kan wel een uitleg geven waarom zo'n LNB stukken beter is.

 

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierbij de uitleg:
Bij een primefocus schotel (zie eerste afbeelding) staat de kop (lnb) dicht bij de schotel. De lnb moet dan een grote ontvangsthoek hebben (de hoek tussen de twee rood-witte stippellijnen) om de schotel tot de rand af te kunnen tasten.
Bij een offset schotel (zie tweede afbeelding) staat de lnb veel verder van de schotel af. De lnb moet dan een veel kleinere ontvangsthoek hebben om niet over de rand van de schotel heen te kijken.
Ga je nu een lnb die gemaakt is voor een offset schotel plaatsen op een primefocus schotel wat bij jou het geval is, dan wordt de gehele buitenrand van de schotel niet afgetast en ontvang je dus veel minder signaal. Dat lijkt misschien maar iets minder maar bedenk dat zo'n buitenrand heel veel oppervlak heeft vaak meer dan het deel wat hij wel ziet. Hierdoor ontvangt de lnb dus veel minder signaal. Dat is jammer want dan had je net zo goed een schotel kunnen kopen die een heel stuk kleiner is.

 

vorm van de schotel f-D=0,35.png

 

vorm van de schotel f-D=0,70.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Emekli zei:

 

Helaas zijn deze LNB's niet makkelijk te verkrijgen in Turkije, dus bestellen in NL als je daar weer eens bent.

 

De prime focus LNB's staan in vele geuren en kleuren op Chinese verkoopsites. Leveren die niet in Turkije?

Ik had de mijne laten bestellen door een mede-forumlid uit Letland en die heeft 'm weer naar mij verstuurd.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Alex1970 zei:

De prime focus LNB's staan in vele geuren en kleuren op Chinese verkoopsites. Leveren die niet in Turkije?

Ik had de mijne laten bestellen door een mede-forumlid uit Letland en die heeft 'm weer naar mij verstuurd.

Ik ga liever voor een bekend merk.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Henkcb

Zoveel verstand heb ik niet van Prime focus schotels dus members correct me if im wrong.

 

Ik zou gaan voor een Flens quad lnb, je hebt een 1.70 prime focus schotel, koop een polarmount en actuator; aan die instelling USALS heb je niks, je schotel is immers groter dan 1,20, dus een Stab Italia rotor gaat niet werken.

Zet dus de instelling terug naar vaste schotel.

Ik vind het stoer dat @recol je wilt helpen.

De Flens quad lnb heeft 4 uitgangen, dus als je meerdere TV's in huis hebt is dat makkelijk.

Je hebt dus een 1,70 prime focus schotel, maak m draaibaar! je zult stijl achterovervallen van wat je allemaal kunt ontvangen.

(hou ook de meldingen van de Vrije Fries in de gaten).

  • Like 1

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, D-box zei:

@Henkcb

Zoveel verstand heb ik niet van Prime focus schotels dus members correct me if im wrong.

 

Ik zou gaan voor een Flens quad lnb, je hebt een 1.70 prime focus schotel, koop een polarmount en actuator; aan die instelling USALS heb je niks, je schotel is immers groter dan 1,20, dus een Stab Italia rotor gaat niet werken.

Zet dus de instelling terug naar vaste schotel.

Ik vind het stoer dat @recol je wilt helpen.

De Flens quad lnb heeft 4 uitgangen, dus als je meerdere TV's in huis hebt is dat makkelijk.

Je hebt dus een 1,70 prime focus schotel, maak m draaibaar! je zult stijl achterovervallen van wat je allemaal kunt ontvangen.

(hou ook de meldingen van de Vrije Fries in de gaten).

 

heb uitgebreid contact inmiddels met @henkcb en de astra 3 is voor hem voldoende. ik vetrek zaterdag en kan voor die tijd geen flens lnb krijgen. neem wel ff een nieuwe inverto mee. astra 1 gaat er af in principe. ga wel eens kijken of ik Turkije een flens lnb kan vinden. neem ook even een ontvanger voor hem mee waar openpli op staat. wordt vervolgd 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet een instelbare feedhorn hebben. De meest gangbare is de Invacom ADF-120.
Als lnb kun je nemen de Invacom SNF-031 of TWF-031 die resp. 1 en 2 aansluitingen heeft.
Ook Inverto heeft flens-lnb's met 1 of 2 aansluitingen. Deze is met 1 aansluiting: https://www.inverto.tv/lnb/139/single-flange-lnb

 

 

Invacom C120 lnbs.png

 

instelbare- feedhorn.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Sprietje zei:

Je moet een instelbare feedhorn hebben. De meest gangbare is de Invacom ADF-120.
Als lnb kun je nemen de Invacom SNF-031 of TWF-031 die resp. 1 en 2 aansluitingen heeft.
Ook Inverto heeft flens-lnb's met 1 of 2 aansluitingen. Deze is met 1 aansluiting: https://www.inverto.tv/lnb/139/single-flange-lnb

 

 

Invacom C120 lnbs.png

 

instelbare- feedhorn.JPG

Thanks Sprietje, probleem is dat ik dat niet meer voor zaterdag als ik vertrek kan regelen. dus ga me best doen met voor nu even een normale LNB. zit zeker 2 soms 3 keer per jaar in de buurt van hem dus eerst maar even zo het maximale eruit halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag even bij Henk geweest. De Astra 19:2 zat in de hoofdklem dus als primaire lnb. Boel omgegooid Astra 23.5 met nieuwe lnb in het midden gezet (deze keek ook tegen een stang aan) En de Astra 19,2 er naast gezet. Amiko 8155 ontvanger neer gezet. En fast scan gedaan. Zie het resultaat. 

98DE2ECC-C208-4C42-871B-D39EEBFEB618.jpeg

4DBB64B4-C3F9-462B-86F0-ACA15850016A.jpeg

6E25D069-B932-40D2-B695-6A26C6F0C73B.jpeg

5BA5C65E-53BB-493B-8D2A-39388963C079.jpeg

Zojuist, recol zei:

Zo vandaag even bij Henk geweest. De Astra 19:2 zat in de hoofdklem dus als primaire lnb. Boel omgegooid Astra 23.5 met nieuwe lnb in het midden gezet (deze keek ook tegen een stang aan) En de Astra 19,2 er naast gezet. Amiko 8155 ontvanger neer gezet. En fast scan gedaan. Zie het resultaat. 

98DE2ECC-C208-4C42-871B-D39EEBFEB618.jpeg

4DBB64B4-C3F9-462B-86F0-ACA15850016A.jpeg

6E25D069-B932-40D2-B695-6A26C6F0C73B.jpeg

5BA5C65E-53BB-493B-8D2A-39388963C079.jpeg

Ohja het uitzicht 

43F52E33-DF76-4340-AF88-BA528A522F99.thumb.jpeg.b3261ce902ea616e5e8949836d8986e8.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die waardes kan hij fijn genieten... Meer als voldoende signaal...

  • Bedankt 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar heeft die inmiddels ook de gewenste zenders? 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Codx zei:

Maar heeft die inmiddels ook de gewenste zenders? 

Zeker alle zenders! ESPN 1,2 en 4 ook.

 

en eh @Henkcbde bonenkoffie en de Efes waren lekker. Die laatste zeker met deze temperatuur 😉

6 minuten geleden, Mimisiku zei:

Met die waardes kan hij fijn genieten... Meer als voldoende signaal...

Maximale er uitgehaald. 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Codx zei:

Maar heeft die inmiddels ook de gewenste zenders? 

Hallo, hier Henkcb. Dankzij Recol hebben we weer ALLE zenders en een strak beeld met fantastische ontvangst. Vergelijk de foto's maar eens van een paar weken geleden en van nu. Een wereld van verschil!! Nogmaals DANK ReCol.En het was nog reuze gezellig ook!!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, recol zei:

98DE2ECC-C208-4C42-871B-D39EEBFEB618.jpeg


Ik vond dit uitzicht al mooi. En wat loopt iedereen in Nederland toch dan te zeiken over een enkel schoteltje.

  • Like 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...