Ga naar inhoud


Lekkende vloer in de kelder


Psychosammie

Aanbevolen berichten

Ik heb een kleine kelder waar de CV geïnstalleerd is. Je komt in de kelder door een luik in de hal te openen en dan met een houten trap naar beneden.

Bovenaan is deze trap aan de vloerbalken gemonteerd. Onderaan de trap zitten 2 metalen beugels die met bouten in de betegelde vloer zijn vastgezet.

 

Je voelt hem al aankomen natuurlijk. Langs die bouten komt wat water omhoog. Niet veel maar wel genoeg om een nare lucht in de kelder te krijgen. Het water trekt namelijk langzaam in de houten trap omhoog.

 

Ik wil die bouten eruit draaien en dan die gaten vullen met sneldrogend materiaal.

 

Ik heb wel wat middelen gevonden maar die komen gelijk in emmers van 1 tot 5 kilo. Beetje overdreven voor 4 gaatjes. Een geopende verpakking is meestal ook niet lang houdbaar.

 

Misschien hebben jullie tips?

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Die bouten hoeven alleen maar de zijdelingse krachten op te vangen. Denk je echt dat die bouten zo lang zijn dat ze door een dikke keldervloer heensteken?

Een kelder is altijd vochtig. Zouden die bouten niet ongeveer het koudste deel van de kelder kunnen zijn, waarop vocht condenseert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het op wat boudeman aangeeft, het is het koudste deel van het koudste deel van het huis.

Ik denk dat je er een elektrische ontvochtiger neer moet zetten. Die heb je nieuw voor 20 euro. Of een grote van de kringloop voor de helft daarvan zoals ik bij mazzel had. Maar die van 20 doen het prima als de kelder niet al te groot is.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, boudeman zei:

Denk je echt dat die bouten zo lang zijn dat ze door een dikke keldervloer heensteken?

 

Goede vraag, ik weet het niet. Door de vorige bewoners aangelegd. De hele vloer is droog behalve rond de bouten.

 

3 uren geleden, boudeman zei:

Zouden die bouten niet ongeveer het koudste deel van de kelder kunnen zijn, waarop vocht condenseert.

 

Een beetje afhankelijk van de tijd van het jaar maar er heeft ook wel eens 2 cm water in de kelder gestaan. Lijkt me een beetje veel voor alleen condens.

 

3 uren geleden, Big fellow zei:

Kan je niet een chemisch anker gebruiken? 

 

Ik dacht eerst de gaten te dichten en dan op zoek naar een alternatieve manier om de trap vast te zetten.

 

1 uur terug, minplus zei:

het is het koudste deel van het koudste deel van het huis.

 

Nu misschien wel maar in de winter zeker niet. De CV hangt in de kelder.

 

NB: Ik heb het nooit opgemeten maar de kelder is maximaal 2x2x2m

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Psychosammie

Hoi man.

Ik heb geen kelder maar een kruipruimte.

Dit is een nieuw huis, gebouwd in 1985.

Al sinds ik hier woon (ik ben de eerste bewoner) staat er ongeveer een halve meter grondwater in de kruipruimte.

 

Ik trek me er niks van aan, ik heb een betonnen vloer.

 

Als je een kelder hebt -zoals jij- en je wilt er spullen in opslaan, kan je er een dompelpomp in plaatsen die het water afvoert dmv een sensor;

Je moet dan wel een slang aan het riool koppelen en uiteraard moet je stroomvoorziening in je kelder hebben.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 hours ago, Psychosammie said:

Ik dacht eerst de gaten te dichten en dan op zoek naar een alternatieve manier om de trap vast te zetten.

De ankers vullen toch het gat op voor je? Dan sla je toch twee vliegen in één klap? 

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst eens een kraag siliconenkit om de bouten aanbrengen. Als de boel nat blijft is het condens, als het droog blijft is het lekkage. Daarna kan je definitieve actie ondernemen.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, boudeman zei:

Nog wat anders: kleine ruimte afgesloten met luik, weinig ventilatie maar wel een cv ketel. Ik zou zo'n ruimte niet ingaan zonder dat er een CO detector hangt.

Ooit gehoord van een gesloten systeem? Is in zo'n ruimte verplicht.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, D-box zei:

Al sinds ik hier woon (ik ben de eerste bewoner) staat er ongeveer een halve meter grondwater in de kruipruimte.

 

Ja, maar dat is iets anders. Mijn huis is van 1916 en de kruipruimte is ruim 1m hoog en er staat geen water onder de vloer. Wat ze gedaan hebben is een klein stukje een meter dieper graven, muren er omheen en een waterdichte vloer. In principe heb ik dus een waterdichte kelder. Er ligt gewoon een emmer water op de vloer en dat is het. Gaat een dompelpomp niets aan veranderen.

 

8 uren geleden, Big fellow zei:

De ankers vullen toch het gat op voor je? Dan sla je toch twee vliegen in één klap?

 

Daar heb ik wel aan gedacht maar je hebt te maken met waterdruk van onder af. Weten we zeker dat zo'n anker de boel waterdicht afsluit en ook afgesloten houdt? En werkt zo'n anker in een boorgat dat altijd nat is?

 

3 uren geleden, boudeman zei:

kleine ruimte afgesloten met luik, weinig ventilatie maar wel een cv ketel. Ik zou zo'n ruimte niet ingaan zonder dat er een CO detector hangt.

 

Uiteraard is de gloednieuwe CV een gesloten systeem. Aanzuiging verse lucht en rookgas gaan via pijpen naar het dak. Er hangt een CO detector / rookalarm en er zit een ventilatie opening in de gevel. Dat was namelijk vroeger een koekoek (zie plaatje).

15 beste ideeën over Kelder | kelder, kelder ramen, kelder onder huis

 

 

aangepast door Psychosammie
  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Psychosammie zei:

Ja, maar dat is iets anders. Mijn huis is van 1916 en de kruipruimte is ruim 1m hoog en er staat geen water onder de vloer. Wat ze gedaan hebben is een klein stukje een meter dieper graven, muren er omheen en een waterdichte vloer. In principe heb ik dus een waterdichte kelder.

 

Je gaat toch niet eerst een huis bouwen en daarna de kelder eronder graven?

Bouwtechnisch lijkt mij dit tegen alle bouwregels in. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het is niet handig, maar wel toegestaan.

Mits vakkundig gedaan kan je later een kelder aanleggen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Drs. IJzerbout zei:

Je gaat toch niet eerst een huis bouwen en daarna de kelder eronder graven?

 

Het is niet helemaal helder hoe dat ooit gebeurd is. Er zat wel een koekoek met een luik (zie plaatje hierboven). Dat moet toch een functie gehad hebben en heeft die kelder er misschien altijd al gezeten. Ik was er niet bij in 1916.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...