Ga naar inhoud


Computer erg traag na vervangen voeding


gerrit B

Aanbevolen berichten

HDD lijkt op de rand van opgeven te staan (die tikken zijn een recalibratie van de koppen omdat hij sectoren niet kan lezen en gaat dat per sector tig keer proberen). Zoals Codx al aangeeft: HDD eruit, andere erin. Systeem installeren en configureren. Oude HDD als ‘slave’ eraan en proberen nog te redden wat er te redden valt…

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator
16 uren geleden, gerrit B zei:

Mijn computer gaf telkens als het warm weer was problemen met dat hij spontaan vastliep en dat het toetsenbord en de muis het dan niet meer deden.

Dus nieuwe voeding besteld en deze vanmorgen ingebouwd, echter met de nieuwe voeding nog minder nl. hij starte helemaal niet meer op en ook geen video signaal, geen toetsenbord en geen muis.

Dus de oude voeding maar weer terug gezet en met veel pijn en moeite komt nu weer een beetje leven in de PC

Het probleem met toetsenbord en muis bestond al, voordat er iets gedaan is.

Ik vermoed dat de hardware het aan het begeven is.

 

Ik zou beginnen een alternatieve computer te zoeken en daar de Harddisk met je Win 7 programma's te steken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En of een defecte HDD de boel laat freezen.. Jaren in de ICT retail gezeten en echt honderden keren meegemaakt! Schijf werkt niet, geheugenbuffer loopt vol.. DMA / IRQ controller loopt vast… Windows staat vast… Net als bij STBks is de Windows foutafhandeling zwaar ‘ruk’…

  • Bedankt 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Codx zei:

Dit is gewoon gokken, kan aan van alles liggen maar waarom zit daar nog een harddisk in?  Vervang die voor een SSD en installeer het systeem opnieuw.  Als de hardware niet defect is denk ik dat die gaat vliegen qua snelheid.

had ik al eerder geprobeerd maar zodra ik die aansluit dan stopte hij er direct mee.

Haalde ik die er weer vanaf dan werkte alles weer normaal.

5 uren geleden, Codx zei:

Verder heb je diagnose software die je kunt opstarten vanaf een usb/cd/dvd waar je de hardware mee kunt testen.

Was ik al naar aan het zoeken geweest heb je een tip in welke richting ik dan moet zoeken om geschikte software te vinden?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, ceesv zei:

Ik zou beginnen een alternatieve computer te zoeken en daar de Harddisk met je Win 7 programma's te steken.

 

Heb nog een oudere i7 staan, denk dat ik daar win 10 maar afgooi en 7 pro installeer en dan proberen om die software terug werkend te krijgen.

Die software wordt niet meer ondersteund omdat de systemen waarvoor het ontwikkelt is niet meer gemaakt worden maar ik heb er nog een kleine 100 op draaien (worden er wel elk jaar minder)

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Je kan toch even de harddiscs verwisselen, weet je meteen waar het probleem zit.

 

  • Bedankt 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, theparasol zei:

Ik heb ook jarenlange ervaring en je verhaal klopt gewoon niet. Een manke hdd laat niet je muis/keyboard freezen. Kun je technische wartaal gaan uitslaan om je onjuiste mening kracht bij te zetten maar het is en blijft feitelijk onjuist.

 

Hoezo zou dit niet kunnen?   Ook ik heb mee gemaakt dat een systeem al dan niet tijdelijk vast kan slaan of bsod's krijgt hierdoor.  

 

@mimisiku, aan de hand van zijn verhaal kunnen we niet concluderen of de harddisk stuk is ja of nee, kan maar blijft een gok. 

 

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, gerrit B zei:

had ik al eerder geprobeerd maar zodra ik die aansluit dan stopte hij er direct mee.

Haalde ik die er weer vanaf dan werkte alles weer normaal.

Was ik al naar aan het zoeken geweest heb je een tip in welke richting ik dan moet zoeken om geschikte software te vinden?

 

 

Je kunt bijv. crystal disk info gebruiken om de smart info van je schijf te bekijken.   En ik vind het heel vreemd dat een SSD aansluiten meteen tot problemen leidt. Maar wat stopte er dan meteen mee?

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brakke hdd systeem zo traag als stroop bij vlagen of permanent? Ja, bsod: ja, maar muispijl vast / keyboard vast nee. Als systeem goed vast zit dan reageert systeem niet meer op numlock toets.

Zelfs al een monitor gehad die aangesloten systeem zo traag als drek maakte. Leek sterk op kapot ddc signaal.

Ik heb wel eens met ssd meegemaakt dat systeem er niet van wilde booten.  in ander systeem herkende hij hem niet eens. Firmware update ssd icm bios update systeem loste dat op.

Sta er dus niet van te kijken dat een leek roept dat systeem niet met ssd werkt.

 

Dit issue deed mij denken aan mijn passief gekoelt mini systeem dat onvoldoende koeling had gehad TGV zware belasting en te hoge omgevingstemperatuur.

Systeem zo traag als drek, liet ik het een uurtje afkoelen dan weer FF normaal en na 5 minuten niet meer vooruit te branden. Ter test kap eraf en een extra fan erop... Niks bleef traag. Uit chagarijn maar zo laten warm draaien. Poweroff, BIOS in en hoppa daar ook stroop. Tekst verscheen in slowmotion op scherm.

Na veel geklier en getest later bootte hij niet eens meer. Ook niet na een dag uit.

Zijn opvolger werkt trouwens nog steeds met dezelfde ssd en Ubuntu wat er nog op stond.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik iets naar een USB-stick wilde schrijven dan deed hij dat met een snelheid van 24,2 KB/s en om dan even ruim 600Gig te kopiëren dan ben je dus wel even een poos bezig.

Vandaar het advies opgevolgd om de HDD er uit te halen en als slave in een andere i7 PC te zetten en hij is nu 3 uur bezig om alles te gaan kopiëren.

(alleen nog een plekje zien te vinden om de HDD te monteren want de SSD zit op de plek waar anders de 2e HDD gemonteerd zou worden)

 

Dus ben nu op zoek naar eenzelfde oud i3 beestje waar ik deze HDD in kan zetten en zo hopelijk mijn oude programma's weer kan draaien. Dat zal wel de nodige moeite kosten, maar om alle klanten met dergelijke systemen plots in de kou te laten staan is ook geen optie.

 

1 ding is nu wel zeker dat het nl. niet aan de HDD ligt.

Zag trouwens wel dat deze i7 slechts een SSD heeft van 16Gig, dus die ook maar eens een upgrade geven.

Daarna nog een mogelijkheid zien te vinden om de oude outlook 2007 bestanden weer boven water te krijgen in outlook 2019.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

De processoren.

Software inderdaad geprobeerd om met simulatie software op een win 10 PC te laten draaien maar dat is niet betrouwbaar aan de praat te krijgen.

Het lijkt allemaal probleemloos te werken tot je verbinding hebt met een systeem, dan klapt de verbinding er om de haverklap uit omdat er iets niet in de verbinding klopt en om veiligheidsredenen het systeem de verbinding afkapt.

Dan kun je dus flinke kosten gaan maken met het zoeken wat er dan niet klopt, handiger is om gewoon een oudere PC te gebruiken tot de meeste systemen zijn vervangen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...