Ga naar inhoud


Goede kabelcoax tegen HDMI-storing?


Zilverhippie
Ga naar oplossing Opgelost door Pionewbie,

Aanbevolen berichten

Ik heb een coaxkabel voor kabel-TV die naast 2 HDMI-kabels ligt.

Van zodra er signaal komt op één of beide HDMI-kabels zakt de SNR van het kabelsignaal met in het slechtste geval zelfs het wegvallen van het beeld op een bepaalde frequentie.

Om praktische en esthetische redenen kan ik niet zomaar de kabels van elkaar scheiden.

De coaxkabel is een vrij dunne en slappe kabel met aan weerszijden een ferrietkern.

Ik zoek dus een coax van betere kwaliteit die de HDMI-storing tegenhoudt, lengte zo'n 8 m. Iemand een aanbeveling?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


On 8/26/2021 at 5:20 PM, Zilverhippie said:

De coaxkabel is een vrij dunne en slappe kabel met aan weerszijden een ferrietkern.

Dat is vreemd! Want een ferriet kern wordt meestal gebruikt als laagdoorlaat filter... Dus de lagere frequenties komen er wel doorheen, de hogere niet. Tenzij jij op de een of andere manier veel last hebt van mantel stromen, zou ik zelf die kernen niet op de nieuwe kabel monteren. Zoals @Pionewbie al schrijft, gewoon Koka 9 gebruiken... Tenzij het een dunne coax moet wezen vanwege ruimte.....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier nog voldoende KOKA 9 Eca (zonder connectors) liggen, maar vraag mij af of ik niet beter kies voor een kwaliteitscoax waar de connectors al op voorhand aangebracht zijn.

Kwestie van niet enerzijds de interferentie weg te werken door goed afgeschermde kabel te gebruiken, maar anderzijds een extra bron van storing te veroorzaken door er manueel IEC-connectors op te zetten.

Zal eens moeten uitgetest worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een op de juiste manier gemonteerde f connector voldoet prima.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-8-2021 om 23:20, Zilverhippie zei:

Van zodra er signaal komt op één of beide HDMI-kabels zakt de SNR van het kabelsignaal met in het slechtste geval zelfs het wegvallen van het beeld op een bepaalde frequentie.

 

Dat zijn niet van die beste HDMI kabels dan. Goede HDMI kabels zijn goed afgeschermd en dan heb je dat probleem niet.

Maar die zijn natuurlijk niet zo lekker soepel, maar juist erg stug.

Maak maar eens een goedkoop kabeltje van de action open dan zie je wat ik bedoel.

 

Maar ik zou altijd beginnen met een betere coax kabel. DVB-C (QAM264) is nu eenmaal erg gevoelig voor storingen.

Die kabels met ferrietkernen dateren nog uit de tijd van de 100 Hz glasbakken.

Die ferrietkernen moest de storing die die toestellen produceerde, 'binnenboord' houden.

 

Welke kabel je ook neemt, controleer altijd of die goed past!

Er worden nogal verschillende maten connectoren gebruikt, waarbij de buitenmantel vaak slecht contact maakt, omdat die te ruim is.

En je gebruikt natuurlijk een officieel Abonnee Overname Punt voor de nodige galvanische scheiding en aarding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Maar ik zou altijd beginnen met een betere coax kabel. DVB-C (QAM264) is nu eenmaal erg gevoelig voor storingen.

 

de nieuwe Ziggo gebruikt QAM64, niet dat het veel verschilt voor die reeds geopperde Coax.

 

die connector in de afbeelding is de juiste heb ik ook voor de koka 9

 

tang moet je wel hebben

Just Around The Corner

Cock Robbin

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Zilverhippie zei:

...Die KOKA 9 Eca heb ik ook liggen, maar heb je voor die connectoren van Hirschman een speciale tang nodig?...

 

Op deze pagina van Hirschmann vindt je wat instructie filmpjes.

 

4 minuten geleden, Tonskidutch zei:

...de nieuwe Ziggo gebruikt QAM64, niet dat het veel verschilt voor die reeds geopperde Coax....

 

Het verbaast me iedere keer weer dat je me probeert te corrigeren.😂

Zoals door mij al aangegeven (en ook zelf gemeten) is het QAM264. Alleen de start multiplex/frequentie is QAM64.

 

Cable_Const_256Qam.jpg.1f71268942acf2b1ca9cdeace47f14ad.jpg Cable_Const_64Qam.jpg.5a1081bad29c68122aef8e470b6f2453.jpg

 

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor coax leggen heb ik maar een methode, goede coax met bijbehorende F-"connectors" , dat is eigenlijk geen stekker maar een wartel, die moet op de juiste maat zijn om te passen op de coax kabel.
( Er is ook een aanknijp versie maar dat is voor thuisgebruik zeker niet nodig. )
Dan heb je bij veel apparaten nog een verloop nodig naar Belling-Lee stekker (= de "normale" TV stekker).
Je kan ook nog een haaks F-stukje gebruiken eerst als dat beter uitkomt.

https://en.wikipedia.org/wiki/F_connector

aangepast door kees321
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...