Ga naar inhoud


RTBF DVB-T2 HD wanneer?


790MHz
Ga naar oplossing Opgelost door OFDM,

Aanbevolen berichten

De SD-kanalen van de RTBF op kanaal 56 in Doornik werden vandaag 1 September 2023 afgeschakeld.

 

Edision Piccollo Benelux Edition
Cahors Big Bisat :13°E, 19,2°E, 23,5°E, 36°E, 39°E, 46°E, 52,5°E            Triax 88 cm: 7°E, 2°E

Triax 64 cm: 42°E   Triax 78 cm:  4°W  Maximum E-85:  28,2°E, 21,5°E, 16°E, 10°E, 5°E, 1°W, 5°W                                                                                                                                        Maximum E-85: 14°W, 22°W, 30°W       

Visiosat 90 cm: basis 7°W die draaibaar is van 70,5°E tot 45°W                            DVBT-TNT     DAB+

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De aangekondigde belofte is dus echt waargemaakt; Einde SD en ook kanaal 56. De finale vond voor mij plaats op 24 augustus om 9:23.

Het leek er eerder die ochtend helaas niet op dat er überhaupt condities richting zuidwest zouden zijn maar na 8 uur werd toch een zwak signaal op de spectrum analyser zichtbaar. Met een tergende traagheid duurde het dus tot 8:50 tot de digitale cliff ca. 15 dB werd bereikt en het beeld begon te lopen! Op de piek tikte het signaal 19 dB signaal ruis verhouding aan. Ik had op meer zomerse dagen gerekend maar dit was superspannend!

 

 

 

20 aug 23 minimum k56 beeld.jpg

20 aug 23 maximum k56 spectrum.jpg

20 aug 23 maximum k56 beeld.jpg

20 aug 23 instorting k56 beeld.jpg

aangepast door OFDM
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zit ik mij af te vragen of er iemand in zuid Nederland woont die kanaal 42 niet kan ontvangen door storing van Digitenne zendmasten. Dit zijn onder andere Eindhoven, Loon op Zand, Helmond, Den Bosch en noordelijker zoals Nijmegen en Arnhem. Misschien is de animo in Vlaanderen niet hoog maar als je tegen de grens woont van Eindhoven kan het maar zo héél moeilijk zijn geworden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het uitzendgebied van de RTBF is natuurlijk ook niet Vlaanderen. Het gebied onder Eindhoven (Omgeving Mol) ligt best ver van Wallonie en daar zal je de RTBF normaliter niet kunnen ontvangen. 

Ik heb de plaats Lommel als voorbeeld genomen. Lommel ligt volgens FMscan.org 23 km onder Eindhoven-West. De zendmasten van Luik (75 km) en Waver (74 km) liggen veel verder. 

aangepast door Noordzee

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Noordzee zei:

Het uitzendgebied van de RTBF is natuurlijk ook niet Vlaanderen. Het gebied onder Eindhoven (Omgeving Mol) ligt best ver van Wallonie en daar zal je de RTBF normaliter niet kunnen ontvangen. 

Ik heb de plaats Lommel als voorbeeld genomen. Lommel ligt volgens FMscan.org 23 km onder Eindhoven-West. De zendmasten van Luik (75 km) en Waver (74 km) liggen veel verder. 

Dat klopt maar het wil er bij mij blijkbaar toch nog niet helemaal in dat het wat dit betreft twee verschillende landen zijn. Je hebt gelijk dat 75 km buiten de normale radius valt. Op de plaats waar dat wel zo is zit je misschien op de helft en dan stoort Nederland vermoedelijk niet meer vanwege het polarisatie verschil of minder uitgestraald vermogen uit Nederland richting België.

 

Maar goed, ik denk dat het voor een hobbyist in zuid Nederland net als hier niet meer gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Vandaag publiciteit ontvangen voor een DVB-T2 UHD ontvanger, de Cahors TBT285 UHD, die in staat blijkt te zijn om de toekomstige France2 UHD en France3 UHD te ontvangen.  Kostprijs 79,00 Euro.

 

Is ook te gebruiken op een niet UHD-televisie, vermits hij ook het UHD signaal omzet naar HD.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal nog niet voor het Noorden van Frankrijk zijn. Waarschijnlijk pas in 2025 ?
Eerst komen de zendmasten van Parijs aan de beurt , dan het gebied van de Jura , Elzas , Lotharingen , enz... maar de Vlamingen zullen wat geduld moeten hebben denk ik ...

Een kaart met de start van de zendmasten en hun mogelijke start met doorgave in UHD.

ScreenShot314.jpg

  • Bedankt 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Lille lijkt mij in de eerste reeks van de opstart te bevinden

 

Ja klop hoor . Staat als derde in de lijst , ben er langs gekeken potverdorie ! Ben toe aan een nieuwe en sterkere bril ...
Met Lille/Dunkerque bedoelen ze het Departement Nord (59) . In deze regio hebben we de zendmast Mont des Cats . Bouvigny ligt in het Departement Pas de Calais (62) . Wordt dus afwachten waar het eerst zal verschijnen ...

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zomaar een idee: Misschien voor France Télévision in UHD een apart topic starten?

  • Bedankt 1

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...