Ga naar inhoud


Kat urineert in convectorput


Donkeyman

Aanbevolen berichten

Wij hebben een kat in huis die de afschuwelijke drang heeft om te urineren in de convectorput. Tot nu toe hebben we veel leed voorkomen door een mdf plank van 190 x 50 cm op de put te plaatsen als er niet verwarmd wordt.

Zoekacties naar overeenkomstige gevallen in de Nederlandse taal leveren geen resultaat op, maar als je Engelstalig zoekt, kom je veel meldingen van soortgelijke gevallen tegen. Een kat met dit gedrag doet dit uit territoriumdrift. Ik ben het een beetje zat om steeds die plank te verplaatsen  en zoek een oplossing om de kat van die plek te verjagen, de stankoverlast na een ongelukje is walgelijk. Voor mij een reden om de kat buitenshuis te plaatsen, dat is helaas geen optie voor mijn vrouw die een minder goed reukorgaan heeft dan ik.

Er bestaan elektronische kattenverjagers voor buitengebruik die permanent een hoogfrequente toon uitstralen en die zijn soms ook hoorbaar voor mensen.

Ik vraag mij of ik geholpen zou zijn met een kattenverjager met bewegingssensor die dus alleen een toon geeft als de kat in de buurt van de put komt. Zo ja, welk merk of type zou ik het beste kunnen proberen? En waar zou ik zo'n apparaat  het beste kunnen plaatsen?

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als het territoriumdrift is dan pissen ze niet maar dan spritsen ze. Je zou een plastic deurmat over de convectorput kunnen leggen. Hoge polen die hard zijn vinden katten niet lekker onder de pootjes.

afbeelding.png.75c762bea9ac750c5f57ba3330ffa3bb.png

  • Haha 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kat splitst inderdaad, maar een kleine hoeveelheid stinkt al enorm. Als ik een mat over de put leg, dan kan de convector zijn warmte niet kwijt, dus dat valt helaas af.

VU+ Ultimo 4K PLI 9.x dual DVB-S2 FBC tuner met 750Gb WD Blue, VU+ Zero 4K PLI 9.x  Visiosat G4 Quadro met 3 Alps quad en 1 Inverto Ultra Black quad, LG G1 Oled Evo 77 inch, Sony Bravia KDL 65-XD7505, , Nvidia Shield TV Pro mediaplayer, Denon AVR-X3500 audioreceiver. Zone 1: 2X Kef IQ90, 2x Kef IQ10, Kef IQ60c, BK XXLS 400 subwoofer. Zone 2: 2X Tangent EVO4. Fritzbox 7590. Synology DS418, Raspberry Pi 3B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gaas op een paar rubbers erop en aansluiten op een schrikapparaat voor kleine huisdieren.

Edit. Neem centimeter mazen niet geïsoleerd gaas; daar gaan ze probleemloos op staan.

aangepast door minplus
zie edit
  • Like 1

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Tja, besef dat een kat de baas is in huis.

 

Sproeien of plassen in huis kan niet door middel van training afgeleerd worden. Het is heel belangrijk dat u de kat nooit straft voor dit gedrag! Straffen kan ertoe leiden dat de kat zich nog onveiliger of onzekerder gaat voelen, waardoor het ongewenste gedrag alleen maar toeneemt.

 

https://www.google.com/search?channel=nrow5&client=firefox-b-d&q=katten+afleren+pissen+

Maar wie weet vind je hier iets tussen staan.

Bij veel van die oplossingen ben je in ieder geval van een ding af, je geld.

 

Succes!

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

50 minuten geleden, Donkeyman zei:

De kat splitst inderdaad, maar een kleine hoeveelheid stinkt al enorm. Als ik een mat over de put leg, dan kan de convector zijn warmte niet kwijt, dus dat valt helaas af.

Als je de mat van boven ziet dan zul je zien dat de warmte er door kan. Anders eens denken aan duivenpinnen.

Is het een kater of een poes en gecastreerd?

 

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het als volg doen:

Maak een houten raamwerk van 21 x 58mm die over de convectorput past, de latten zitten dus net buiten de put. Span zowel aan de onderzijde als aan de bovenzijde vogelgaas met een maaswijdte van 12mm. Bijv. Handson Vogelgaas maaswijdte 12 mm 100 cm hoog rol 5 meter verzinkt. De boven- en onderzijde van het gaas mogen elkaar niet raken. Dit raamwerk moet als schakelaar dienen om een claxon te schakelen van 12 volt.
Zodra de kat op het gaas stapt, komt het bovengaas tegen het ondergaas en de claxon gaat af.
De warmte van de convectorput kan gewoon door het gaas.

 

claxon.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

😁

Zelf straffen is zinloos en werkt negatief, tenzij je het doet op het moment dat het gebeurt, met bv een waterpistool. Dan wordt een negatieve prikkel verbonden aan het gedrag van dat moment en vermoedelijk heeft hij niet door dat jij het doet. Helemaal niet bij een schok zoals mijn suggestie voor een convectorput. Maar een claxon zal ook wel werken maar dan krijg je zelf ook een hartverzakking.

We hebben hier bij de 3 katten ook een zeikerd. Ik weet zo een kleine 20 plaatsen in kamer en gang waar hij het af en toe bij toerbeurt doet. Soms een paar weken niet en dan is het weer raak op een paar plekken en hem betrappen kun je vergeten. Nu is hij een nogal primitief uitgevallen individu met een sterk werkend ruggemerg en minder werkende hersenen, dus erg reflexmatig handelend. Zo moesten we hem toen hij bijkwam uit een verdoving tegen zichzelf beschermen want hij maakte heftige kauwbewegingen (het is een happer) en had z'n tong aan flarden gebeten als we geen maatregelen hadden genomen. Het is (g)een Siamees maar volgens ons een Mongool. Wel een sociale.

Dat sproeien zal hij blijven doen. We hebben van alles geprobeerd, feliway helpt een beetje, een druppel teatree olie in een bierdop op de plek helpt een beetje, maar niets afdoende. De schone kattebak gebruiken ze hier hooguit als het stortregent, ze doen het liever buiten in de bush, maar hij sproeit wel tegen de klep. Deksel eraf dan sproeit hij tegen de zijkant. En 2e kattebak wordt genegeerd.

Het overkomt hem gewoon. Dat heb je met enkele gedomesticeerde roofdieren die een terugval in de evolutie hebben.

Z'n broertje doet het af en toe buiten, z'n neefje heeft geen neigingen in die richting.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook eentje , in mijn vorige zetel , die had ik al 30 jaar , nou ....

ik werd boos , ging er achteraan , kat zat onder bed , een dweil richting de kat ,

en vanaf toen , niks gezeik meer in huis , slaapt keurig in de zetel die ik nu heb !!

M'n andere kat die ging sowieso altijd al netjes in de kattenbak !! 🙂

  • Like 1

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, mereltje zei:

De plantenspuit er op

 

In mijn geval was de natte dweil een goei oplossing !!

Maar in geval van het convectorputprobleem , een plantenspuit , een paar keer !!

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...