Ga naar inhoud


Energie en klimaat, ik snap iets niet.


ceesv

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Nederland heeft volgens het nieuwe regeer akkoord het voornemen 2 nieuwe kerncentrales te bouwen en de bestaande in Borsele langer open te houden.

Tegelijk worden aardgas centrales gesloten.

Men wil op een schone manier minder afhankelijk worden van aardgas.

 

30 kilometer richting zuiden van Borsele heeft de Belgische regering het voornemen om alle kerncentrales te sluiten en met subsidie 2 nieuwe aardgas centrales te bouwen.

 

Je zou bijna denken dat het een Belgen mop is, sorry, Belgische forumgenoten, is niet persoonlijk bedoeld.

 

Maar snappen doe ik de wereld niet meer.

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Cees,

Je vergeet 1 ding. In het regeer akkoord (is dit geen politiek?) wordt van alles beloofd. Kijk over 4 jaar eens van wat daar uiteindelijk van gerealiseerd is.

 

Maar krom is het wel. Wij moeten allerlei milieu eisen halen, en in oost europa stoken ze nog altijd op steenkool. Ik snap dat we niet afhankelijk willen zijn van (russisch) gas, maar kunnen we niet gewoon boren naar gas in de noordzee in plaats van iedereen maar een warmtepomp installatie te laten plaatsen, en kerncentrales te bouwen? En waar komt die kerncentrale brandstof dan vandaan, en waar gaan we het afval laten?

 

Als we het dan toch over vervuilen hebben, waarom moeten alle diesel auto's partikel filters hebben en een katalysator, en mag je met je oude diesel de stad niet meer in, terwijl de scheepvaart gewoon zijn gang kan gaan?

 

Wat was er nou zo mis met die kolencentrale die zelfs het vliegas afving? Ok, het is en blijft fossiele brandstof, maar ik denk dat we daar nog wel even mee door moeten met fossiele brandstoffen want natuurlijke bronnen gaan niet genoeg opleveren.

 

 

@paardengek, in duitsland gebruiken ze nog veelal stookolie, wellicht dat gas wat minder schadelijk is voor het milieu?

 

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze waren natuurlijk jaren lang verwend met goedkoop gas van die Hollanders.

Wat ze in "andere" landen doen moeten ze zelf weten maar echt alles wat betrekking heeft op fossiele energie is ten dode opgeschreven.

Steenkool, gas en stookolie gaat hem dus niet meer worden.

Het is eindig, produceert koolstofdioxide en we produceren het niet zelf en het wordt op korte termijn dus onbetaalbaar duur.

Twee moderne kerncentrales moet voor zo'n klein land als NL genoeg zijn om voor komende decennia onder de kap te zijn voor energie productie.

Daarnaast hebben we nog een extra uitdaging om distributienet te upgraden want we moeten immers van gas en brandstof motoren af.

 

Zal wel niet meer lang duren en bepaalde lieden gaan demonstreren want kerncentrales: dat nooit!

Blijf dan lekker in je trendy zelf voorzienende tiny house zitten maar bedenk goed dat we niet alleen energie nodig zijn om de woonstee te verwarmen en om te koken.

We kunnen niet overal nee op zeggen en wel verwachten dat de economie en maatschappij door kan blijven draaien.

 

aangepast door theparasol
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

54 minuten geleden, ceesv zei:

Belgische forumgenoten, is niet persoonlijk bedoeld

Ik zal U eens .... 😎🤭

 

56 minuten geleden, ceesv zei:

Maar snappen doe ik de wereld niet meer.

Den Haag & de Wetstraat zijn ook gewoonweg niet te volgen !! 🤫

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

 

Je zou bijna denken dat het een Belgen mop is, sorry, Belgische forumgenoten, is niet persoonlijk bedoeld.

 

Maar snappen doe ik de wereld niet meer.

Tja België zit dan ook eenmaal onbegrijpelijk in mekaar . Belgische politici zijn bekend als loodgieters en in 1830 was dit ook al zo. Wist je trouwens waarom onze eerste koning Leopold I een Duitser was? Mocht geen Fransman zijn want dan wilden de Vlamingen niet. Een Nederlander was al zeker not done na Willem van Oranje, dus een Duitser. Maar volgend probleem, waar moest hij België binnen komen? Gezien Vlaanderen geen grens heeft met Duitsland, wilden de Vlamingen niet dat hij via Wallonië België binnen kwam. En onze loodgieters hebben toen beslist om hem via de zee ( De Panne ) te laten binnen komen.  Iedereen blij , of toch uiterlijk blij. En zo zijn de beslissingen over eender wat , zo onbegrijpelijk gebleven.  Stukje Belgische geschiedenis voor onze Nederlandse  collega's. Dus sorry hoeft niet hoor Ceesv.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We (de hele Wereld) heeft veel te lang alle alarm signalen genegeerd wat de uitstoot allemaal zou veroorzaken. Nu moet in een noodgang alles worden veranderd. Wanneer we dit direct hadden aangepakt waren we nu wel veel verder geweest. Daar kopen we nu niets voor. Wij moeten het nu gaan oplossen.

Waar ik me in verbaas; dat nu er geen eenheid in Europa is en ieder land z'n eigen ding doet wat idioot is. Wanneer die gasten in Brussel daarover nu eens een langer termijn beleid zouden maken waar iedereen binnen Europa zich aan moet houden met een gedegen wetenschappelijk plan wat goed wordt uitgerold pakken we iets aan. Wanneer er weer politieke belangen worden behartigd in dat plan is het gedoemd te mislukken.

 

Wanneer Nederland (lees Politiek Denhaag) nu eens echt zou nadenken over wat we al hebben. We hebben namelijk een prachtig gasnetwerk liggen wat omgebouwd kan worden naar een waterstof netwerk, de gasketeltjes kunnen worden omgebouwd, het is al bewezen in Uithoorn met een test project dat het prima werkt. In de jaren 60 zijn we binnen een paar jaar allemaal aan het gas gegaan nu zou dit toch ook moeten kunnen met waterstof.

Oke dan hebben we nu nog een probleem met de productie van Waterstof dat kan (nog) niet geheel klimaat neutraal maar dat kan over een 20 jaar waarschijnlijk wel. 

Ook auto's kunnen op waterstof rijden kijk maar naar Kia en Toyota waar ze met 1 tank al 750 km rijden en die is binnen 5 minuten weer helemaal is gevuld waardoor we niet 3 kwartier mogen staan aan een laadpaal voor 80% en weer 250 km kunnen rijden maar weer  750 km verder kunnen komen.

 

Kortom een vooruitziende blik is in nog geen 1 land opgekomen en de oorzaak: de versplinterde Politiek.............

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eensch mbt gezamelijk eu plan voor energie voorziening. Zeker ook omdat alle netwerken gekoppelt zijn (electrisch/gas).

 

Met waterstof heb ik toch mijn bedenkingen:

 

1) H2 is een superklein molecul => leidingen en koppelingen die goed genoeg zijn voor aargas (hoofdzakelijk CH4) zullen lek blijken te zijn

2) H2 is lichter dan lucht dus stijgt op terwijl aardgas juist op de grond blijft liggen => lek in kruipruimte gaat direct hele pand door.

3) H2 is kleur en geurloos, je merkt het dus niet. Je zou er dus stinkers aan toe moeten voegen.

4) H2 is gemixed met zuurstof al in kleine hoeveelheden behoorlijk explosief zelfontbrandingspunt ligt op 520 graden en aardgas op 670 graden

 

Kan mss technisch allemaal wel opgelost worden maar ik vrees toch op termijn voor al die beunhazen die spul niet goed onderhouden of aanpassen.

Als in een rijtjeshuis op zolder een cd ketel staat te stoken en er komt een lek ergens dan gaat dat gas vlot alle kanten op en de eerste de beste die het licht aanknipt of een relais dat vonkt en de gevels gaan er uit en de pannen de lucht in.

Dan vind ik electrisch veel veiliger in gebruik, maja distributie is idd wel een issue.

aangepast door theparasol
onjuiste aanname mbt relatieve dichtheid aardgas tov lucht
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wiz :

Cees,, Je vergeet 1 ding. In het regeer akkoord (is dit geen politiek?) wordt van alles beloofd. Kijk over 4 jaar eens van wat daar uiteindelijk van gerealiseerd is.

Zij zijn al bijna 1 jaar aan het formeren. Het verkiezingstellertle loopt m.i. vanaf de vorige verkiezingen. Kortom, de volgende verkiezingen zijn over iets meer dan 3 jaar. Korte periode om problemen door te schuiven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, theparasol zei:

Eensch mbt gezamelijk eu plan voor energie voorziening. Zeker ook omdat alle netwerken gekoppelt zijn (electrisch/gas).

 

Met waterstof heb ik toch mijn bedenkingen:

 

1) H2 is een superklein molecul => leidingen en koppelingen die goed genoeg zijn voor aargas (hoofdzakelijk CH4) zullen lek blijken te zijn

2) H2 is lichter dan lucht dus stijgt op terwijl aardgas juist op de grond blijft liggen => lek in kruipruimte gaat direct hele pand door.

3) H2 is kleur en geurloos, je merkt het dus niet. Je zou er dus stinkers aan toe moeten voegen.

4) H2 is gemixed met zuurstof al in kleine hoeveelheden behoorlijk explosief zelfontbrandingspunt ligt op 520 graden en aardgas op 670 graden

 

Kan mss technisch allemaal wel opgelost worden maar ik vrees toch op termijn voor al die beunhazen die spul niet goed onderhouden of aanpassen.

Als in een rijtjeshuis op zolder een cd ketel staat te stoken en er komt een lek ergens dan gaat dat gas vlot alle kanten op en de eerste de beste die het licht aanknipt of een relais dat vonkt en de gevels gaan er uit en de pannen de lucht in.

Dan vind ik electrisch veel veiliger in gebruik, maja distributie is idd wel een issue.

CH4 stijgt ook en is kleur- en geurloos. Daarom wordt er mercaptaam aan toegevoegd.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
4 uren geleden, boudeman zei:

@Wiz :

Zij zijn al bijna 1 jaar aan het formeren. Het verkiezingstellertle loopt m.i. vanaf de vorige verkiezingen. Kortom, de volgende verkiezingen zijn over iets meer dan 3 jaar. Korte periode om problemen door te schuiven.

ja daar zijn we ook wel goed in, overloos debateren en dan doorschuiven. Ik meen me overigens te herinneren dat de termijn ingaat zodra het kabinet geïnstalleerd is, maar ik kan het fout hebben.

 

@boudeman Je hebt helemaal gelijk. De teller loopt vanaf de verkiezingen. Dank je, weer wat geleerd!

aangepast door wiz
toevoeging voor verkiezingsperiode

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het echte probleem naar mijn mening, is dat technische en wetenschappelijke problemen steeds vaker door politici worden "opgelost".

Men luistert niet meer naar de waarschuwingen van technici die verstand hebben van energie, het opwekken en transporteren.

 

Kijk naar de regio Noord-Holland waar het elektriciteitsnet volledig aan zijn grenzen stoot.

 

Het voornemen kerncentrales te bouwen in Nederland is wel een 180 graden ommezwaai.

De vrees bij mij is dat het onuitvoerbaar zal zijn door de te verwachten sentimenten.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...