Ga naar inhoud


20 jaar betaalmiddel euro


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Het dagelijks leven is tov vorig jaar wel flink duurder,

1 liter melk kost nu 99 ct en januari 2021 nog 65 ct

dit zijn feiten 

 

je hebt gewoon minder vrij besteedbaar inkomen omdat alle prijsstijgingen, logischerwijs trouwens, worden doorberekend, en de eindgebruiker is de klos

 

en dit begint pas net.

aangepast door Gerard 76


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Zolang er gezinnen naar de voedselbank moeten en tegelijkertijd  figuren miljoenen opstrijken (met wat???) deugt er iets totaal niet in dit land.

Los van in hoeverre dat iets met de euro te maken heeft.

Het zorgt er helaas wel voor dat de democratie erdoor vernietigd gaat worden. Zeg ik als uiterst optimistisch persoon.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Gerard 76 zei:

Het dagelijks leven is tov vorig jaar wel flink duurder,

1 liter melk kost nu 99 ct en januari 2021 nog 65 ct

dit zijn feiten 

 

 

Dat zie je verkeerd. Die 65 ct. was gewoon veel te goedkoop. Nu 99 ct. nog te laag, eigenlijk voor een boer om er nog maar iets aan over te houden. Supermarkten zetten de boeren onder een enorme prijsdruk. 

99 ct. voor een liter melk is in internationaal vergelijk een uiterst lage prijs. 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moest een weten waar het meeste aan de strijkstok blijft hangen.

Die boer krijgt maar 36 cent voor een liter melk.

Dus die 99 cent is inderdaad veel te duur tov. wat de boer er voor krijgt als je nagaat dat uit de liter melk eerst ook nog andere stoffen worden gehaald (en duur verkocht) voordat de liter melk overblijft die jij in de supermarkt kunt kopen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 minuten geleden, theparasol zei:

Je hoeft de melk niet uit de supermarkt te betrekken, je kunt ook bij een lokale melktap terecht: 

 

Melktap | Verse melk tappen bij een boer bij jou in de buurt? (zoekdeboer.nl)

 

Krijg je het pure product direct van de boer.

Maar het consumeren ervan is niet zonder risico.

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/is-rauwe-melk-gezond-.aspx

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk verwarm je de melk voor gebruik. Dat spreekt voor zich. Maar m'n kinderen hebben hier jaren lang melk rechtstreeks bij de boer vlakbij gehaald en de boer kreeg het dubbele van wat hij van de fabriek kreeg en wij waren even duur uit. Vonden ze fantastisch. En ikzelf vroeger jaren 50 ook. En wat was dat lekker met een lading (slag)room erbij, want het was niet alleen veel lekkerder melk maar er zat een dikke roomlaag op.

Melk die je nu in een pak koopt is eerst afgeroomd en daarna veelvuldig behandeld, zo niet zelfs ingedroogd en daarna met water aangelengd .

Het smaakt nog maar een beetje in de richting van vers van de boer.

 

Maar goed, je hebt tegenwoordig mensen die halfvolle of zelfs magere melk in een pak kopen....

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uiteraard zit in verse koeiemelk alles nog wat bij een fabrieksbewerking allemaal aparte producten oplevert.

Verse melk van de boer- mits gekookt - is inderdaad een traktatie.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

hier ook jarenlang gewoon rechtstreeks van de boer gehaald en dacht dat we er toen 20 (gulden) cent per liter voor betaalden.

Wij wisten dat boer Vossebeld altijd rond 17.30 uur ging melken en als je er dan om 18.00uur was dan werd het zo uit de melkemmer in je eigen melkkan geschonken en was het nog warm.

Als we rond die tijd melk gingen halen dan moest er meestal wel een liter extra gehaald worden want die dronken we bij thuiskomst direct al op.

En hoezo eerst verwarmen dat is toch niet lekker  🤢

Bij ons werd de melk alleen gekookt als het ouder was dan 2 dagen en dan meestal alleen om er pudding of rijstepap van te koken.

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, gerrit B zei:

Als we rond die tijd melk gingen halen dan moest er meestal wel een liter extra gehaald worden want die dronken we bij thuiskomst direct al op.

Ah , gij leeft dus nog !! 😁

Tja , een kalf drinkt rechtstreeks van de mama , logisch !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

M'n kinderen haalden 2 liter elke keer. We konden uit het raam zien wanneer hij begon en als hij bijna klaar was gingen ze er met het emmertje en 2 gulden heen. En vers dronk je het idd gewoon nadat je er een laag room afgehaald had. Werd slagroom en af en toe als het een heel erg dikke laag was boter. Een dag later verhitte je het en had je nog steeds supermelk.

Met de komst van de automatische super melkmachines was het helaas niet meer mogelijk want elke milliliter werd geregistreerd. M'n buurman had me nog graag wat willen geven maar dan kwam hij in de problemen.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Boer Vossebeld zette gewoon zijn krukje onder de koe en melkte zoveel uit de koe als je nodig had, dus niets registratie.

Room eraf halen gebeurde bij ons niet, nou ja, wij vonden dat niet lekker dus de laag bovenop voorzichtig iets terug duwen en dan de melk er onder weg laten lopen.

Kwam mijn vader als 1e 's morgen beneden dan roerde hij snel de bovenste laag door de melk en dan had je van die vieze stukjes in je melk, dus dan dronken we thee bij het ontbijt en kregen we gele kookpudding.

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...