Ga naar inhoud


20 jaar betaalmiddel euro


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Prijsstijgingen waren zeker niet altijd het gevolg van de €uro.

Natuurlijk hebben slimmeriken er misbruik van gemaakt maar dat heeft maar even geduurd.

 

Als voorbeeld een ander land waar geen €uro of een andere munt is ingevoerd.

 

Toen ik in 1978 naar Canada kwam, kostte een bak koffie in een Coffee & Donut shop daar 0,30 Can$ en de 2e (refill) was zelfs gratis.

Nu kost een bak koffie daar bij Tim Hortons Can$ 2,25 dus 7,5x zu duur en de 2e bak is niet meer gratis.  Een prijsstijging van 750%

Zo´n enorme prijsverhoging hadden we niet in het dezelfde tijdsbestek in NL.

 

Soms kun je in Duitsland nog met de DM betalen. Sommige winkels hebben dan een "Aktion" en ze nemen de oude Duitse Mark als betaalmiddel.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


11 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Een prijsstijging van 750%

Zo´n enorme prijsverhoging hadden we niet in het dezelfde tijdsbestek in NL.

 

dat is wellicht omdat elke >jan doedel< of starbucks coffee to go aanbied en die koffie junks dat gewoon betalen

koffie lurpen lopend naar je werk of in de auto

balageluk betaal je de huur van de winkel het personeel en de winst voor die ketens mee

 

een thermos kannetje kost twee kopjes koffie van die Tim Hortens en één pak Rombouts voor 3,50€ voor 10 liter koffie

zit ik al bijna weer onder die koffie prijs van 1978

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

balageluk betaal je de huur van de winkel het personeel en de winst voor die ketens mee

 

Gewoon niet gaan naar al dergelijke ketens en horecazaken. Daar is de verhoging deze te duurder.

Van nature ben ik geen koffie drinker , is ongezond is me ooit gezegd 😁, daarom hou ik het bij een frisse pint bier ( met mate(n) ).
Ter vergelijking op jaar van mijn pensioen in 2011  :

In een gekende horecazaak op de grote markt ( met personeel ) van 1,40 naar 3,20 euro

In mijn stamkroeg met enkel de cafébazin achter de toog van 1,10 naar 1,40 euro

 

De verhoging is wel degelijk deze die gaat naar de lonen,sociale bijdragen,investeringen... van het personeel.

Nu is mijn oudste kleindochter toevallig dienster in die gekende horecazaak , ze verdiend er 10 euro per uur en ze werken de klok rond met vier.

aangepast door Crazy Sat
  • Like 1

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een taxichauffeur in loondienst of chauffeur bij het Rode Kruis (patienten-transport) in Duitsland krijgt rond de €10,00 per uur. Dat is net wat meer dan minimum loon.

In de zorg is het € 14,00 per uur.

Een electricien krijgt € 14,00 per uur.

Alles brutto welteverstaan.

 

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Een taxichauffeur in loondienst of chauffeur bij het Rode Kruis (patienten-transport) in Duitsland krijgt rond de €10,00 per uur. Dat is net wat meer dan minimum loon.

In de zorg is het € 14,00 per uur.

Een electricien krijgt € 14,00 per uur.

Alles brutto welteverstaan.

 

Is mijn kleindochter dan goed betaald ? Ze is studente en heeft het geld nodig voor haar studies , na acht uren werken heeft ze amper 80 euro ! Is wel netto hoor. In de horeca persen ze je uit als een citroen ...

feedhunting , a crazy hobby !

 

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Crazy Sat zei:

Is mijn kleindochter dan goed betaald ? Ze is studente en heeft het geld nodig voor haar studies , na acht uren werken heeft ze amper 80 euro ! Is wel netto hoor. In de horeca persen ze je uit als een citroen ...

 

Tja...het is niet veel. Maar het zal ook wel zo´n beetje minimum loon zijn in NL.

Als het netto is, plus de fooien dan lijkt het me wel OK.

 

Mijn vrouw kreeg bij het Radisson Blu in Dubai Media City als serveerster AED 800,00  Dat is € 200,00 netto per maand voor 12 uur per dag, 6 dagen per week. Van ´s middags 15h00 tot ´s ochtends 03h00 of tot de laatste gast weg was. Netto, incl een minimale ziekte verzekering, housing/accomodation en 1x per 2 jaar met verlof. Fooien werden gedeeld uit de fooienpot maar er was een Manager die het geld dan verdeelde en die gast was de grootste oplichter.

Dat was tot we elkaar leerden kennen. Ik heb haar daar toen gelijk weggehaald.

11 minuten geleden, Tonskidutch zei:

je bent wellicht al heel lang niet meer werkzaam geweest in Europa.

 

Klopt..ik ken de situatie in Duitsland goed maar in het geheel niet in NL.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, Tonskidutch zei:

ik zelf sprak over enkele jaren geleden in Dresden.

 

 

dus ?

 

Dresden is in Oost Duitsland. Daar lagen / liggen de lonen lager dan in West Duitsland (Neue en alte Bundesländer)

De lonen zijn daar nu aangepast en liggen bijna gelijk.

Het minimum loon in Duitsland is € 9,82 brutto.

 

Trouwens ik zou in Dresden om te verrekken niet willen wonen tussen dat AfD volk daar. Alleen dat Sachsische accent doet me al huiveren als ik het hoor.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik ben blij dat de Euro er is gekomen. Wat een gedoe vroeger als we meestal naar Croatië op vakantie gingen. We hadden altijd 2 valuta portemonnees nodig met de nodige vakken met Nederlands, Duits, Oostenrijks, Italiaans, Sloweens en Croatisch geld. Eerst uitrekenen wat je nodig had en dan gaan wisselen bij het grenswisselkantoor en als je terug in Nederland was eventueel weer terug wisselen als het om grote bedragen ging.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

28 minuten geleden, Sprietje zei:

en als je terug in Nederland was eventueel weer terug wisselen als het om grote bedragen ging.

 

Met de nodige financiele verliezen...

 

En dan had je nog de Travellers Cheque...ook al zo´n gehannes. En de Eurocheques als betaalmiddel met de chequekaart als betaalmiddel.

Ik ben blij dat er debit en creditcards zijn. Daarmee doe ik bijna al mijn betaalverkeer. En dezelfde kaarten in mijn telefoon voor Google Pay en Wallet /Apple Pay etc.

aangepast door Drs. IJzerbout

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was een gekloot en het kostte geld, vooral als je bij een grenskantoor ging wisselen, maar die vreemde en vaak mooiere biljetten gaf wel een beetje een extra buitenland gevoel. Maar goed, tegenwoordig verlies je al vrijwel net zoveel als je het geld gewoon op de bank laat staan....

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

 

En de Eurocheques als betaalmiddel

Gebruikte ik ook altijd en zo ooit een gratis vakantie gehad.

Bij het hotel betaald met eurocheques maar nooit weer iets van gehoord.

Hotel gebeld met "joh hebben jullie wel geld gekregen"  en die hadden de cheques netjes ingewisseld en hun geld gekregen, bank hier gebeld met "hoe zit dit" en die gaven aan dat sommige banken dat wel eens later gingen innen maar nooit iets van gehoord of plots een flink bedrag van de rekening.

Dus wat er mee gebeurd is?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...