Ga naar inhoud


20 jaar betaalmiddel euro


Tonskidutch

Aanbevolen berichten

Op 3-1-2022 om 22:51, Psychosammie zei:

Nou jij je zin. De vraag of de euro positief voor Nederland was werd bij het vorige "jubileum" van de euro natuurlijk ook al gevraagd.

 

https://www.bndestem.nl/overig/heeft-de-euro-nederland-iets-opgeleverd~a528f991/

 

 

Ik heb maar een paar alinea's gelezen, maar heb toch mijn twijfels over dit artikel.

 

Huizen zouden minder waard zijn

Aandelen zouden minder waard zijn....

 

Laten de huizen nu net elk jaar maar duurder worden.

De beurzen staan op record hoogte's.

 

Onlangs is er door een consumenten organisatie en door radio 2 in België nog eens onderzocht of de prijzen echt zijn verhoogt na het invoeren van de Euro.

Ze hebben moeten constateren dat dit niet het geval was.

Sommige dingen werden wat duurder, maar andere dan weer goedkoper.

 

Een brood en een biertje zijn inderdaad veel duurder geworden tegenover 20 jaar geleden, maar is je loon ook niet gestegen.

 

En als dat biertje echt zo duur was, dan zaten volgens mij de terassen niet zo vol :)

 

mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites


Waar volgens mij dankbaar misbruik is gemaakt van de invoering van de euro is in de horeca en de parkeertarieven.

En ja de lonen zijn ook gestegen (dat moest ook wel met zulke soms enorme prijsstijgingen) maar ik heb toch het gevoel dat die minder snel gestegen zijn dan de andere kosten.

 

Maar zoals altijd is het een spiraal, wordt iets een stuk duurder en ik moet dat betalen dan ga ik dat compenseren en moet er bij mij ook meer geld binnenkomen en wil ik een loonsverhoging, met deze loonverhoging wordt het product wat ik lever/maak duurder en moet een ander ook weer dieper in de buidel tasten. Om dat te kunnen betalen gaat die ander ook mekkeren bij zijn werkgever dat er meer betaald moet worden, die werkgever gaat dat ook niet uit eigen zak betalen dus maakt deze zijn diensten/producten ook weer duurder en die moet ik dus weer duurder betalen waarna het cirkeltje rond is.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, gerrit B zei:

en die moet ik dus weer duurder betalen waarna het cirkeltje rond is.

Neen dat zie je verkeerd want volgens de economen is dat een groeispiraal die alleen van bovenaf gezien een cirkel LIJKT.

 

En nu de groei eruit is in de Europese economie moeten we het hebben van de voordelen van dit EURO betaalmiddel ten opzichte van die anderen met een schuldenberg lastende op hun betaalmiddel. En voila de BREXIT toont het ook al aan m.b.t. het Britse Pond.

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een groeispiraal zou zijn dan zou eerst mijn loon de lucht in gaan en daarna pas de prijzen.

Helaas is dat niet de praktijk, zojuist werd ook weer bekend dat de inflatie in 2021 2,4% is geweest terwijl de lonen maar met 2,2% zijn gestegen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, jeevanhoof zei:

Ik heb maar een paar alinea's gelezen, maar heb toch mijn twijfels over dit artikel.

 

Tja, als je het niet helemaal leest....

 

Het artikel is van 2011 met een update in 2017.

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, gerrit B zei:

Waar volgens mij dankbaar misbruik is gemaakt van de invoering van de euro is in de horeca en de parkeertarieven.

 

Daar heb je gelijk in.

Als ik naar de parkeertatieven kijk, betaalde ik in de RAI in Amsterdam Hfl 7,50 per dag. Dat was in 1988 toen de IBC voor het eerst in Amsterdam was.

Nu betaal je € 25,00 per dag.....zeg maar afgerond Hfl 50,00 Dat is een stijging van 650 % !!!!

Zoveel is mijn salaris niet gestegen.

De horeca is ook overmatig duur geworden en ik schrik zelfs van de prijzen als ik in NL ben.

Nu ben ik ondertussen wel aan de hoge horeca (drank) prijzen gewend. In Dubai betaal je vlot voor 0,5 ltr bier, € 10,00  Verder is het eten niet duur.

En als je alcohol in een Liquor Store koopt zijn de prijzen zoals in NL/D.

 

De hoge horeca prijzen in NL zouden ook wel onstaan zijn zonder €uro, alleen niet in zo´n rap tempo.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Frankrijk ook een populair onderwerp.

'Vroeger' (voor de euro) was alles beter en goedkoper. Heeft een Franse nieuwszender even voorgerekend dat de gemiddelde Parijzenaar in het jaar 2000 nog 13 minuten moest werken om een stokbrood te kunnen kopen, nu is dat 8 minuten...

Vergelijkbare berekeningen voor benzine. Benzine is weliswaar flink duurder geworden in 22 jaar, maar het salaris is ook flink omhoog en het benzineverbruik van de auto flink omlaag. Netto is auto rijden nu goedkoper dan in het jaar 2000 (in Frankrijk).

 

De hoofdreden dat sommigen toch eerder aan het eind van het salaris zijn dan aan het einde van de maand ligt primair aan uitgaven die in het begin van de eeuw nog niet bestonden: iedereen mobiel internet, daarnaast vast internet, abonnee TV, netflix etc. En dus niet aan geldontwaarding die juist veel lager lag dan voor invoering van de euro en gecompenseerd is met verhogen van de inkomens.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Tonskidutch zei:

je moet wel weten dat ze er 7% BTW hebben en alleen maar minimum loon gebaseerd op het aantal FTE

Zouden de studenten die normaal in de horeca werken hier dan wel meer dan het minimum loon verdienen?

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, gerrit B zei:

Zouden de studenten die normaal in de horeca werken hier dan wel meer dan het minimum loon verdienen?

voor de Corona Covid 19 pandemie beslist niet, maar je weet waar het achter de strijkstok blijft hangen met alle heffingen en belastingen, juist bij de staat

en als je de pech hebt dat je café of restaurant van een brouwerij is dubbel afromen

 

In Assenza Di Te

Laura Pausini

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

de euro is voor de meeste Europese landen een zegen geweest, omdat in het verleden speculanten er in slaagden tegen landen te speculeren (zo slaagde o.m. Soros erin het Britse pond te laten devalueren, omdat hij de munt 'geshort' had.  Dit leverde hem miljoenen ponden winst op) 

Diverse kleine munten (de Belgische Frank) konden niet op tegen deze speculanten.

Is iedereen al vergeten hoe het eraan toe ging, met devaluaties om competitief te worden of te blijven?  de bevolking merkt het niet direct, maar een devaluatie verarmd iedereen in het bewuste land.  OP een bepaald ogenblik moest België meer dan 100% betalen aan dagrente om de frank te ondersteunen.  Ik heb dat bewust meegemaakt, want ik werkte toen in de bank.  Al die kopzorgen, en verarmingsmiddelen zijn met de komst van de euro verleden tijd.  Dus inderdaad een echte zegen voor de kleine man.

Maar de problemen van de financiële crisis zijn niet (of onvoldoende) aangepakt, dus mogelijks staat ons dat nog te wachten (oplopende inflatie en stijgende rente in een poging die te onderdrukken...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik hoor dat inmiddels een nieuwe groep mensen aanklopt bij de voedselbanken - een groep die vroeger tot de middenklasse behoorde - trek ik mijn eigen conclusies over euro en monetaire politiek. Het is logisch dat het resultaat van zo lang de geldpers laten draaien, is dat geld minder waard wordt en dus spullen duurder worden en de spaarder onteigend wordt. Er is een richting ingeslagen, waarop geen terug meer mogelijk is en waarbij een crash in het vooruitschiet ligt. Toch nog the great reset?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn in Nederland 2,6 miljoen gezinnen met kinderen: Cijfers over gezinnen | Nederlands Jeugdinstituut (nji.nl)

Volgens de voedselbanken zelf zijn er 40.000 gezinnen die bij ze aankloppen: Voedselbanken Nederland - Oog voor voedsel, hart voor mensen

Echter de uitspraak meer dan 1 miljoen mensen leven onder de armoedegrens lijkt niet te kloppen: Armoede 2021 | Nationale ombudsman

Waarmee ik direct ook aan die 40.000 uitspraak twijfel, maar zelfs als dat waar is dan klopt iets meer dan 1 op de 100 gezinnen met kinderen aan bij de voedselbank.

Om dan direct te gaan bleren over "the great reset" dan heb je de ogen duidelijk potdicht voor feiten en ga je mee in de waanzin van de fabeltjesfuik.

 

image.png.37c709e43d48707009a2714562b3b1a9.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...