Ga naar inhoud


Lengte coaxkabel naar rotor van invloed?


Boerenjong

Aanbevolen berichten

Lees ik dit nou goed ? 166 ohm / 1000m is beter dan 41 ohm / 1000 m ?

1 uur terug, Sprietje zei:

Zou je een andere goed gekwalificeerde coaxkabel nemen, bijv. de Belden H125 alu, dan is de totale elektrische weerstand 50 Ohm/1000ft, dat is 166 Ohm/km

Belden H 125 00 alu.pdf 234.26 kB · 0 downloads

Dan een Belden met een koperen vlechtmantel, de H125CU heeft een elektrische weerstand van 41 Ohm/km, ook al veel te hoog voor een lange kabel met rotor.

Belden H125 coax PVC zwart 100 mtr specsheet.pdf 59.18 kB · 0 downloads

 

 

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 uren geleden, Sprietje zei:

Nee, dat schrijf ik helemaal niet. Ik schrijf dat de Belden H125 door velen een kwaliteitscoaxkabel genoemd wordt.

 

Er staat daar niets geschreven dat duid op dat "velen het een kwaliteitscoaxkabel noemen "

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Sprietje zei:

...een Belden met een koperen vlechtmantel, de H125CU heeft een elektrische weerstand van 41 Ohm/km, ook al veel te hoog voor een lange kabel met rotor...

 

Ja hoor daar is spriet weer met zijn kabelwijsheid.
Helaas voor hem zit ie der weer eens naast.

Het maakt echt niet uit welke kabel je gebruikt voor een rotor installatie met ca 35 meter kabellengte.
Je moet natuurlijk wel een koperen kabel gebruiken.

 

Een eenvoudige rekensom leert dat het verschil tussen de gewone H125 en de superspeciale Sprietjes kabel 13 ohm per kilometer kabel is.

Dat is voor een lengte van 35 meter dus ca 0,45 ohm.

Het extra spanning verlies is bij een max stroom van 400 mA (motor en LNB) dus ongeveer 0,18 volt.

 

Je kunt bij lange kabellengtes beter letten op de HF eigenschappen van de kabel!

 

En mocht je toch problemen ondervinden bij de combinatie van jouw DiSEqC rotor en de gebruikte kabel dan is er nog de mogelijkheid, bij de meeste ontvangers, om gebruikt te maken van de "verhoogd voltage" stand in de geavanceerde tuner setup.

1043703613_verhoogdvoltage.jpg.020ebd7204aeaeefa6cfcd4fac5ebe1b.jpg

aangepast door Old Satterhand
typo
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, Old Satterhand zei:

Het maakt echt niet uit welke kabel je gebruikt voor een rotor installatie met ca 35 meter kabellengte.
Je moet natuurlijk wel een koperen kabel gebruiken.

Getest met 4 aderige telefoon kabel over 25 meter en het werkt. Is natuurlijk niet voor permanent gebruik maar gewoon om te spelen😁

  • Haha 1

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uren geleden, Sprietje zei:

...bijv. de Belden H125 alu, dan is de totale elektrische weerstand 50 Ohm/1000ft, dat is 166 Ohm/km....

 

O ja? DCR = DC Resistance oftewel gelijkstroomweerstand.

Max. Conductor Loop? Geen idee wat dat betekent, maar is hier niet van toepassing.

 

360857750_DCRBeldenH125AL.jpg.373903c864a555d81aa17d7fb78d7681.jpg

 

 

14 minuten geleden, Mojo zei:

Getest met 4 aderige telefoon kabel over 25 meter en het werkt. Is natuurlijk niet voor permanent gebruik maar gewoon om te spelen😁

 

Kun je het nog eens testen met prikkeldraad, voor Sprietje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet dat het taaie materie is, maar hier kun je leren over de wet van Ohm.

Maak een tabelletje van het spanningsverlies van de kabels uit jouw database en raadpleeg dat eerst als je weer advies wilt geven over het type kabel.

 

Je hebt V.I.P. bij je naam staan en de meeste forumleden geloven alles wat je schrijft.

Je hebt dus de plicht om wat je schrijft zorgvuldig te verifiëren.

Daar wou ik het maar bij laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...