Ga naar inhoud


SOLAR OP DAK


formulerfs

Aanbevolen berichten


Ken het bedrijf niet. Maar lees als ik wat Google en op hun site kijk wat dingen die bij belletjes doen rinkelen.

 

Daarom vraag ga je kopen of huren? Als je gaat huren zou mijn advies zijn niet doen. Heb verschillende van dat soort constructies gezien. Waarbij het veelal zo is dat de verhuurder er beter op wordt. Maar huurder niet. 

 

Ga je kopen en heb je nu reeds twijfels. Dan is mijn reactie. Aanschaf in essentie zeker aan te raden. Maar zoek dan andere leverancier. Want zo'n dure aanschaf doen met twijfels mbt verkoper, zal voor beide partijen weinig profijtelijk zijn. 

 

Daarnaast hou ik persoonlijk niet van bedrijven die doen voorkomen of het standaard is dat particulieren per definitie subsidies krijgen voor zonnepanelen. De verkoopbabbel dat je gratis teruggave service krijgt vd btw. Is ook weinig verleidelijk. Dit kan iedereen prima zelf doen. Met daarnaast een zeer goede service op dit vlak van de belastingdienst zelf. Gratis en voor niets. Met eigenlijk een 100% garantie dat het goed gaat.

 

Denk bij de btw teruggave ook aan andere betaalde btw ikv het plaatsen van zonnepanelen. Zoals bij aanpassen meterkast en evt betaalde btw aan de netwerkbeheerder voor het wijzigen vd aansluiting. (Peanuts maar als je toch terug vraagt, vraag dan ook alles terug.).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepanelen plaatsen is het meest simpele dat je je voor kan stellen, simpeler dan buitenlamp installeren.

 

Koop op internet de meest voordelige panelen en AP Systems micro inverters, vraag hier een paar schotelgeiten voor de plaatsing ervan. En dan desnoods een echte electricien voor de meterkastmontage.

 

Trouwens, plat of schuin dak?

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
3 uren geleden, moonchild zei:

Zonnepanelen plaatsen is het meest simpele dat je je voor kan stellen, simpeler dan buitenlamp installeren.

 

Koop op internet de meest voordelige panelen en AP Systems micro inverters, vraag hier een paar schotelgeiten voor de plaatsing ervan. En dan desnoods een echte electricien voor de meterkastmontage.

 

Trouwens, plat of schuin dak?

Klopt, panelen installeren is het makkelijkste  wat je kan doen..

 

 

MAAR.....als er dan iets fout gaat kan je je verzekering op je buik schrijven want die keren dan niet uit .Een ramp als je zelf schade hebt maar het wordt helemaal leuk als je buren ook schade hebben.

 

Kies een gecertifiseerd bedrijf en betaal voor goede (liefs geen chinese) panelen. Je krijgt op chinese panelen niet voor niks maar 12,5 jaar garantie.

 

Half mei komen ze bij ons (US) panelen plaatsen. 410 Wp en met een enphase+ systeem. Duur , maar dan heb je ook wat.

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 minuten geleden, Matchless zei:

Klopt, panelen installeren is het makkelijkste  wat je kan doen..

 

 

MAAR.....als er dan iets fout gaat kan je je verzekering op je buik schrijven want die keren dan niet uit .Een ramp als je zelf schade hebt maar het wordt helemaal leuk als je buren ook schade hebben.

 

Kies een gecertifiseerd bedrijf en betaal voor goede (liefs geen chinese) panelen. Je krijgt op chinese panelen niet voor niks maar 12,5 jaar garantie.

 

Half mei komen ze bij ons (US) panelen plaatsen. 410 Wp en met een enphase+ systeem. Duur , maar dan heb je ook wat.

 

 

Wat kan er fout gaan als je het zelf plaatst volgens de voorschriften?

 

410Wp is erg veel (moois) dus wat heet duur?

Je hebt dan een enorm hoog rendement panelen.

Kom ik aan met 280Wp, oké, wel 9 jaar gelden.

Dus wel een beetje jaloers. :)

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Matchless zei:

Klopt, panelen installeren is het makkelijkste  wat je kan doen..

 

 

MAAR.....als er dan iets fout gaat kan je je verzekering op je buik schrijven want die keren dan niet uit .Een ramp als je zelf schade hebt maar het wordt helemaal leuk als je buren ook schade hebben.

 

Kies een gecertifiseerd bedrijf en betaal voor goede (liefs geen chinese) panelen. Je krijgt op chinese panelen niet voor niks maar 12,5 jaar garantie.

 

Half mei komen ze bij ons (US) panelen plaatsen. 410 Wp en met een enphase+ systeem. Duur , maar dan heb je ook wat.

 

Begrijp zeker wat je zegt. Ben je goed op de hoogte met wat je doet, dan zou zelf doen optie kunnen zijn. Maar idd ben je dat niet voor de volle 100% dan is uitbesteden zeker slim.

 

Die hoge opbrengsten van panelen is mooi. Maar hou (als je in NL woont, weet niet hoe het in België is geregeld) er wel rekening mee dat de grens van het geïnstalleerde vermogen van 10.000 wp niet wordt overschreden als je gewoon particulier bent. Bij 10.000 wp en meer geïnstalleerd vermogen gaat de simpele btw regeling niet meer op. Dat betekent dat je dan als energieproducten wordt gezien. Gevolg is dat je dan keurig iedere 3 maanden btw aangifte mag doen. Maar ook btw mag afdragen over de eigengebruikte stroom etc. 

 

Dus mijn advies voor particulieren is om niet meer te installeren dan 9.999 wp vermogen aan zonnepanelen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
46 minuten geleden, Con zei:

 

Wat kan er fout gaan als je het zelf plaatst volgens de voorschriften?

 

410Wp is erg veel (moois) dus wat heet duur?

Je hebt dan een enorm hoog rendement panelen.

Kom ik aan met 280Wp, oké, wel 9 jaar gelden.

Dus wel een beetje jaloers. :)

 

Kwaliteit van connectoren, slechte verbindingen, omvormer die vlug kapot gaat ( bijv fan die niet draait), kabels die slecht of te dun zijn, enz..enz

 

Het gaat ( meestal) wel goed...meestal..

Ik vergelijk het met een cv installatie. Zelf installeren gaat ook meestal goed. Maar veel diy installeurs overschatten hun kennis en handigheid. En meestal gaat dit ook goed...meestal.

 

Ik wilde ook zelf me panelen plaatsen maar na een gesprek met een brandweerman was ik van gedachte verandert

 

Onderschat een panelen brand niet. Het is niet alleen de bitumen of de dakpannen die er aan gaan, waterschade door het blussen is vaak het grootste probleem.

 

Ik hen voor het enphase systeem gekozen om verschillende reden. Je hebt geen hoogspanning op je dak, als 1 paneel kapot gaat dan geven de andere nog steeds 100% capaciteit ( omdat ze parallel aangesloten zijn) ,het  monitoren gaat heel makkelijk en hebt geen omvormer die veel herrie maakt (en vaak maar 12 jaar garantie hebben).

 

En je krijgt op chinese panelen 12.5 jaar garantie en US/DUITS minimaal 25 jaar.

 

En let vooral op dat je de juiste firma kiest. Er is nu een echte wildgroei van panelenbedrijven die je 100 jaar garantie geven..maar die bedrijven gaan na een paar jaar failliet en dan is je garantie ook met.de.noorderzon vertrokken.. goedkoop is in deze branche echt duurkoop.

 

 

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Matchless zei:

en hebt geen omvormer die veel herrie maakt

Onderschrijf zeker je betoog hoor. Maar als een omvormer herrie gaat maken, dan is ie toch echt wel kapot hoor. Die dingen moeten echt geen geluid maken. 

 

Ze willen nog wel eens te warm worden. Doordat mensen ze gewoon ingebouwd ophangen. Waardoor de koeling vervolgens 0 is. Paar vervelende gevolgen de opbrengst wordt lager, maar vooral ook slijten ze eerder. Terwijl in extreme situatie zelfs brand agv mij ook niet zou verbazen. Als je soms ziet hoe ingebouwd ze zijn en ach dan kan ook nog wel dat bakje er opstaan past mooi🥴.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2022 om 23:34, Con zei:

410Wp is erg veel (moois) dus wat heet duur?

Je hebt dan een enorm hoog rendement panelen

 

Om aan de 410Wp te komen heeft de fabrikant gewoon een rij zonnencellen bijgeplaatst in het paneel.

Het paneel is dus breder dan normaal, waardoor het nog maar net hanteerbaar is.

Een trucje dus.

 

Mvg

dreambox two ,  BigBisat met Smart Titanium, Alps, en 2 X Inverto Black Ultra

VU+ solo2 met defecte tuners

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 27-4-2022 om 20:10, moonchild zei:

Zonnepanelen plaatsen is het meest simpele dat je je voor kan stellen, simpeler dan buitenlamp installeren.

 

Koop op internet de meest voordelige panelen en AP Systems micro inverters, vraag hier een paar schotelgeiten voor de plaatsing ervan. En dan desnoods een echte electricien voor de meterkastmontage.

Ja hoor, hier panelen laten plaatsen door een groot bedrijf die in geheel Nederland en ver daarbuiten PV installaties plaatst.

Onze installatie is inmiddels 4 maal op het dak gezet vanwege grote domme fouten en na een ernstige kortsluiting met brandplekken tot gevolg in het DC traject.

 

Heb mijn lesje geleerd, kortom niet zelf doen maar door een bedrijf  laten uitvoeren die op de hoogte is en werkt volgens de regels van scope12 .

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 hour ago, Adeo said:

Ja hoor, hier panelen laten plaatsen door een groot bedrijf die in geheel Nederland en ver daarbuiten PV installaties plaatst.

Onze installatie is inmiddels 4 maal op het dak gezet vanwege grote domme fouten en na een ernstige kortsluiting met brandplekken tot gevolg in het DC traject.

 

Heb mijn lesje geleerd, kortom niet zelf doen maar door een bedrijf  laten uitvoeren die op de hoogte is en werkt volgens de regels van scope12 .

Er zijn dus bedrijven met mensen in dienst die nog veel dommer dan wij zijn. Deze lui dus ook niets laten doen.

 

Kortsluiting met brandplekken in DC. Daarom ben ik dus groot voorstander voor Micro Inverters van AP Systems, max 230V op het dak.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen kortsluiting, kabels in AC en DC te dun, omvormers onjuist aangesloten, foute software in de omvormers,  foute aansluitingen in de meterkast, aarding niet goed, te dunne aardkabel,  verschillende connectoren ,etc.

Godsgruwelijk veel ellende beleeft dat we genoodzaakt werden om een advocaat,  2 maal een keuring van een onafhankelijk keuringsbedrijf en een echt installatie bedrijf erbij te betrekken om de klerezooi weer op orde te krijgen.

 

En nee, we hebben bij de aanschaf van onze installatie echt niet gekeken wie het goedkoopste was, maar gingen blindelings uit van de kennis van een zeer groot bedrijf.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Veel bedrijven hebben een prima produkt.

Alleen de monteur aan het einde van de keten bepaalt of dat produkt op de juiste manier geplaatst wordt.

 

En juist aan die monteur is een tekort, er zijn gen vakbekwame monteurs te vinden, ze zijn er niet.

En dan wordt er noodgedwongen iemand met 2 linkerhanden aangenomen, die er bij jou op het dak een zooitje van maakt,

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...