Ga naar inhoud


Onverwacht sluipverbruik van apparatuur in je huis


Michel

Aanbevolen berichten

een onkyo receiver 

10 watt standby

18 watt als je hem aan zet en dan moet je het volumme nog open draaien maar dat heb ik nog niet 

ps de luidsprekers waren nog niet aangesloten 

IMG-20220808-WA0021.jpeg

IMG-20220808-WA0023.jpeg

IMG-20220808-WA0025.jpeg

IMG-20220808-WA0028.jpeg

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Beheerder

Dat soort apparatuur heb ik (al heel lang) niet meer in huis, maar mijn YSP5600 verbruikt inclusief NS-SW300 subwoofer 4,25watt standby en +/- 20watt als de radio (streaming) op laag volume aan staat.

 

De grootste continue verbruiker is tot nu toe nog de vloerverwarmingspomp met 40,6 watt.

 

Met alles wat ik tot nu toe gemeten heb, zo'n 60% van het huis zit ik op een kleine 122watt. Er moeten dus nog een paar grootverbruikers zijn.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een oude kWh meter en heb deze maar een tussen de aansluiting van de diepvriezer en daarna tussen de koelkast geschakeld.

De diepvries  is niet groot: 125 x 60 x 60 cm.

De diepvriezer is, denk ik zo'n 20 à 25 jaar oud. Ben behoorlijk geschrokken van het verbuik: omgerekend ongeveer 588 kWh per jaar. Een nieuwe (grotere) verbuikt ongeveer 175- 200 kWh per jaar.

Even zo de koelkast, 30 jaar oud, verbruik jaarlijks ongeveer 350 kWh. Nieuwe zelfde grootte, ongeveer 80 kWh.

 

Verder trek ik alle stekkers, waarvan het niet noodzakelijk is dat ze aan de spanning moeten blijven, bijv. van waterkoker, koffiezet apparaat, tv, radio, computer enz, na gebruik uit de WCD doos. 

Kan er daardoor niets gebeuren (aan/uit schakelaar zit tegenwoordig vaak in de lage spanning waardoor de voeding gewoon aanblijft) en is sluipverbruik uitgesloten (althans voor die apparaten)

aangepast door Saucer
typfout
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Michel zei:

Dat soort apparatuur heb ik (al heel lang) niet meer in huis, maar mijn YSP5600 verbruikt inclusief NS-SW300 subwoofer 4,25watt standby en +/- 20watt als de radio (streaming) op laag volume aan staat.

 

De grootste continue verbruiker is tot nu toe nog de vloerverwarmingspomp met 40,6 watt.

 

Met alles wat ik tot nu toe gemeten heb, zo'n 60% van het huis zit ik op een kleine 122watt. Er moeten dus nog een paar grootverbruikers zijn.

Dan zou ik maar snel een zuinige pomp kopen.

B.v. de Grundfos Alpha serie.

 

https://product-selection.grundfos.com/nl/products/alpha/alpha3?tab=models

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Heeft het nog zin die pompen aan te schakelen op basis van de aanvoertemperatuur? Een sensor op de aanvoerbuis en een relais om te pomp van spanning te voorzien is een kleine moeite. Of is dat niet aan te raden?

 

Er zit nu ook al iets van een temperatuursensor op het blok. Geen idee wat die doet. Volgens mij draait de pomp altijd.

 

image.png

 

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk ook eens naar je beveiligingssysteem, camera's enz.

Ook een flinke gebruiker is (als je dat hebt) een vijverpomp met evt. UV lamp

Vaak over het hoofd gezien is je modem/router voor je internet, Ziggo heeft er wat die snel 24/7 rond de 10W gebruiken.

 

Om sluipverbruik in te perken heb ik hier simpelweg schakelaars.

Wordt iets niet gebruikt dan gaat de schakelaar om en is het toestel volledig spanningsloos.

Moet er wel eerlijkheidshalve bij zeggen dat dit in 1e instantie niet gedaan is om energie te sparen maar omdat we het beu waren om zo ongeveer na elke onweersbui alle apparatuur weer naar de reparateur te moeten brengen en soms weken lang "kwijt" waren voordat het weer gerepareerd was. 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Michel zei:

Heeft het nog zin die pompen aan te schakelen op basis van de aanvoertemperatuur? Een sensor op de aanvoerbuis en een relais om te pomp van spanning te voorzien is een kleine moeite. Of is dat niet aan te raden?

Hoi Michel,

 

Dat heeft zeker zin. Zijn standaard te koop. Zonde om de VV 24 uur per dag te laten draaien. Die van jouw gebruikt op de laagste stand 40 watt x 24 uur is 960 watt. weet niet wat je per KW betaalt maar als dat € 0,22 cent is wordt het een aanzienlijk bedrag. je kunt het niet x 365 dagen doen want soms moet de pomp ook aan (bij warmtevraag). Je kunt dus met een pompschakelaar een aanzienlijk bedrag besparen.

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kun je dat dan niet instelling in je CV?

Ik kan hier gewoon instellen dat hij na een warmtevraag dacht ik een half uur na blijft lopen en er dan mee stopt.

Is er geheel geen warmtevraag dan gaat hij 1 keer in de zoveel tijd vanzelf even lopen om te voorkomen dat de pomp vast gaat zitten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Michel zei:

Heeft het nog zin die pompen aan te schakelen op basis van de aanvoertemperatuur? Een sensor op de aanvoerbuis en een relais om te pomp van spanning te voorzien is een kleine moeite. Of is dat niet aan te raden?

 

Er zit nu ook al iets van een temperatuursensor op het blok. Geen idee wat die doet. Volgens mij draait de pomp altijd.

 

image.png

 

 

 

Ik denk dat je pech hebt. Op zo'n verdeler ben je aangewezen op Wilo helaas.

Maar zal wel even surfen. Dit zijn pompen die mengend zijn aangesloten op

de verdeler/verzamelaar en zijn niet zomaar uit te wisselen voor andere

fabrikaten.

 

Ik denk dat de sensor al zorgt dat de pomp niet eerder inschakelt dan bv

25 graden. Wat is het merk van de verdeler, kan ik wat verder kijken.

 

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Michel zei:

Goede tip er zitten nu pompen van WILO op, type HU15/5-3 P

image.png

 

Als dit de zelfde pomp is als in de volgende foto dan is dit een OEM-pomp,

speciaal gemaakt voor vloerverwarmingsverdelers.

Mogelijk heeft Wilo ook een equivalent, immers, Wilo heeft ook energiezuinige

pompen. Echter wil Wilo niet dat de pomp geschakeld wordt (de angsthazen).

 

Als de pomp tussen 2 koppelingen zit kan deze gewoon uitgewisseld door ieder

merk, zit de pomp  met 4 inbusboutjes op een blok dan ben je verplicht om weer

Wilo te nemen als ze al een vervanger hebben maar daar kan ik over informeren.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Helaas kan ik nergens een merk ontdekken. Als ik zo naar de foto's kijk zie ik inderdaad 4 inbusboutjes.

 

De Pomp draait overigens continue in stand 1, ondanks de sensor.

 

Volgens mij is het dit merk verdeler: Komfort assortimentsoverzicht.indd (nathan.nl), maar wel minimaal 16 jaar oud.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Michel zei:

Helaas kan ik nergens een merk ontdekken. Als ik zo naar de foto's kijk zie ik inderdaad 4 inbusboutjes.

 

De Pomp draait overigens continue in stand 1, ondanks de sensor.

 

Volgens mij is het dit merk verdeler: Komfort assortimentsoverzicht.indd (nathan.nl), maar wel minimaal 16 jaar oud.

De pomp  is uit 2012, staat op de pomp.

 

Dit is in ieder geval het grafiek wat aangeeft dat het hydraulisch klein pompje is.

Wilo.jpg

 

 

image.png.807a39fdaf8f3bd8f1252ea42d5d55a6.png

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...