Ga naar inhoud


Onverwacht sluipverbruik van apparatuur in je huis


Michel

Aanbevolen berichten

Dag Michel,

 

Zeker bespaar je met een energiezuinige pomp, maar dit is een aanzienlijk bedrag. Als je de pech hebt dat de verdeler an sich een keer gaat lekken (gebeurt niet vaak) maar heb dit toch wel meerdere keren meegemaakt en ze moeten vervangen bij diverse klanten. Als jouw dat dus gebeurt en je hebt de pompen nog niet terug verdient is het "zuur". Pompschakelaar zelf knutselen of kant en klaar bestellen zou mijn keuze zijn.

 

Als de pomp moet draaien verbruikt ook een energiezuinig pomp uiteraard stroom (wellicht minder) mede afhankelijk is de vloerverwarming ingeregeld. Als 1 groep gezien de leidinglengte langer is dan de andere groepen gaat ook die energiezuinige pomp naar een hoger toerental dan is de besparing nihil. En als ik het zo zie is deze vloerverwarming (nog) niet voorzien van inregelmogelijkheden dat is wel een must als je energiezuinige pompen gaat plaatsen en je maximaal wilt besparen.

 

p.s. De meeste cv installaties zijn niet ingeregeld ik tref dit ook met regelmaat aan bij voornamelijk hybride systemen waarbij de buiten unit aanzienlijk gaat pendelen wat energie kost en niet bijdraagt aan de gewenste besparing.

aangepast door ton68
Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uren geleden, Big fellow zei:

Geeft een aardige voorstelling van de situatie in de meeste huizen in NL/BE(?):

 

 

 

Leuk filmpje.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • Beheerder

Na het nodige meten en uitpluizen het volgende resultaat:

 

Grootste (standby) verbruikers:

16 jaar oude Nefit HR ketel gemiddeld 78watt gemeten over 3 uur.

Daarna de vloerverwarmingspompen (40 en 46watt), gevolgd door de POE switch met daarop aangesloten een POE DECT basisstation, Mitel desktop telefoon en 3 cameras (34watt) en een thuisservertje met 38watt. Pas daarna zaken als koelkast, vriezer, modem, router mediaspelers, printer. Daarna de kleinverbruikers zoals TV, zigbee lampen, wifi/zigbee switches en andere domotica spullen.

 

Samen goed voor 422watt continue (standby) verbruik, wat neerkomt op een kleine 3600Kwh per jaar. Das best veul.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, Michel zei:

Samen goed voor 422watt continue (standby) verbruik, wat neerkomt op een kleine 3,6Kwh per jaar.

Eh, komma verkeerd geplaatst?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Michel zei:

Samen goed voor 422watt continue

Ik heb hier gemiddeld 450 watt continue draaien, hoofdzakelijk door mijn axis cameras, waarschijnlijk door de verwarmingselementen die er voor zorgen dat er geen condens op het glas komt, plus de nodige internet switches en hdmi splitters, waar mijn camera beelden in diverse kamers te bezichtigen zijn.

Mijn media apparatuur zet ik al enige tijd uit met een schakelaar op het verlengsnoer.

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
  • Beheerder

Korte follow-up:

 

De afgelopen maanden het continue stroomverbruik 's nachts van 450w naar c.a. 250 watt terug weten te dringen. De grootste verbruikers waar ik wat aan kon doen waren de vloerverwarmingspompen en een paar kleinere standby verbruikers waar nu een zigbee switch op zit.

 

Met hulp van BigFellow dit gemaakt voor de vloerverwarming:

 

ESPHome Underflooor heating Pump Switch - ET-PS01 - espthings.io

 

 

ET-PS01-220925-1_top_assembled_2.png

ET-PS01-220925-1_bottom_assembled.png

3d-printable_enclosure_bottom.png

3dprint_on_platter.png

 

 

image.png

 

ET-PS01-220925-1_on_heating_pipe.JPG

 

 

  • Like 1

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie oplossing!

 

Nou ben ik niet thuis in die programmeertaal, maar ik heb het wel even doorgelezen.

Ik kan er dus overheen gelezen hebben, maar zit er een 'automatische pompstart' in dit geheel?

Als straks de zomer komt, en je CV installatie gaat een paar maanden niet meer aan, is het niet handig als je pomp(en) zolang stil blijven staan.

Elke week een paar minuten laten draaien voorkomt dat je pomp(en) gaan vastzitten.

De Titanic was gebouwd door professionals.

De Ark door amateurs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
1 uur terug, Icon zei:

Mooie oplossing!

 

Nou ben ik niet thuis in die programmeertaal, maar ik heb het wel even doorgelezen.

Ik kan er dus overheen gelezen hebben, maar zit er een 'automatische pompstart' in dit geheel?

Als straks de zomer komt, en je CV installatie gaat een paar maanden niet meer aan, is het niet handig als je pomp(en) zolang stil blijven staan.

Elke week een paar minuten laten draaien voorkomt dat je pomp(en) gaan vastzitten.

 

Dat vind je niet terug in de esphome code, maar dat doe ik vanuit home assistant zelf, als de pomp 24 uur niet aangestaan heeft, schakel dan in voor 1 minuut.

 

Het kan eventueel ook vanuit de module zelf, dan op deze wijze:

 

Dit aan de globals toevoegen:

 

  # true in case anti corrosion is active
  - id: g_pump_demand_anti_corr
    type: boolean
    restore_value: no
    initial_value: "false"

 

en dit toevoegen:

time:
  - platform: sntp
    on_time:
      # schedule anti corrosion action, once a day
      - hours: 1
        then:
          - globals.set:
              id: g_pump_demand_anti_corr
              value: "true"
          - script.execute: controller
          - delay: 60s
          - globals.set:
              id: g_pump_demand_anti_corr
              value: "false"
          - script.execute: controller

 

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder

Hier nog even hoe zich dat nu verhoud tot 24 uur aan (zoals het eerder was):

 

screenshot_ 2023-02-19 14.39.18.png

 

screenshot_ 2023-02-19 14.37.53.png

 

De stroomkosten waren voorheen: €311,00 (bij 2x 40Watt continue) 

 

Bij een stroomprijs van €0,45 per Kwh kom ik na een snelle berekening op een besparing van minimaal €285,00 per jaar. Ik ben uitgegaan van gemiddeld 2 uur per dag draaien, maar in de zomer en een gedeelte van de herfst en het voorjaar staan de pompen 23 uur en 59 minuten uit. In de winter staan ze iets langer aan. Ik schat gemiddeld 3,5 uur per dag.

 

De kosten voor deze 2 modules waren €34,00

 

Daarnaast heb ik nog een paar sluipverbruikers voorzien van een zigbee switch. Dat waren o.a. een TV + Nvidia shield + 5 poort switch die eerder 24 uur per dag draaien (meestal in standby) en continue 7 watt verbruikten.  Dat komt neer op €27,20 per jaar.

 

De zigbee switch met powermetering heeft €10,60 gekost, die verbruikt zelf 0,4watt, ofwel €1,57 per jaar.

Die sluipverbruikers staan nu iedere dag minimaal 16 uur uit, wat neerkomt op een besparing van ongeveer €17,00 per jaar.
Geen enorme winsten dus, maar genoeg.

 

OOk heb ik een aantal zware verbruikers achter een powermetering switch gehangen. Daarmee meet ik alleen en schakel ik niet.

image.png

 

Zo kunnen we direct zien wat het verbruik is en wanneer het moment is om die zware verbruikers aan te schakelen. Hier in Belgie kun je immers niet meer salderen dus wil je bij voorkeur dat soort verbruikers draaien wanneer de zonnepanelen terugleveren.

 

Ook heb ik de elektrische autolader geautomatiseerd. Die gaat bij terugleveren automatisch aan en verhoogt en verlaagd het laadvermogen gebaseerd op teruglevering.

 

image.png

 

Al met al werkt dit allemaal behoorlijk efficient.

 

De volgende stap wordt het automatiseren van het verwarmen en koelen met onze invertor airco's gebaseerd op teruglevering en temperatuur binnen/buiten. Dat wordt een stuk ingewikkelder want daar zijn een stuk meer variabelen.

Zelfs in de winter heb je hele zonnige dagen en daarmee hebben wij het huis al behoorlijk efficient kunnen verwarmen en het gasverbruik aanzienlijk terug kunnen dringen. Dat doen we nu nog met een paar simpele automatiseringen, maar dat kan nog veel efficiënter.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...