Ga naar inhoud


Onverwacht sluipverbruik van apparatuur in je huis


Michel

Aanbevolen berichten

  • Beheerder

Vandaag ben ik eens aan paar zaken in ons huis gaan meten omdat we zo'n 400w continue verbruik hebben en ik toch wel eens wil weten welke apparaten de grootverbruikers zijn.

 

Een groot deel daarvan wordt vast veroorzaakt door de idioot vele (Domotica) snufjes in het huis die het leven zo veel gemakkelijker maken (dat vertel ik mijzelf iig)

 

Van de woonkamer in de keuken aangekomen viel op dat de vaatwasser (Bosch SMV99T10NL/74), als die notabene uit staat 3,5 watt blijft verbruiken. Toch zo'n 30,6 Kwh per jaar. Er zit wel zo'n elektrisch waterslot op, maar 3,5 watt, echt?!!?

 

Iemand anders grootverbruikers gevonden waarvan je het niet had verwacht?

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Let op audio apperatuur, met name class a/b versterkers. Avm m1 monoblock versterker, 40W in standby is dan 700 kWh per jaar :D. Mijn Denon surround doos 3700 wordt ook bij lage geluidsvolumes veel te heet. Neem goede class D versterkers zoal nCore of Eigentakt van de belgische designer Bruno.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Michel zei:

door de idioot vele (Domotica) snufjes in het huis die het leven zo veel gemakkelijker maken (dat vertel ik mijzelf iig)

 

In ieder geval is dat beslist een feit dat al die apparatuur en sensoren stroom verbruiken en als iedereen over gaat op dergelijke domotica gaat het energieverbruik zeker omhoog. Of dat een energie transitie is als bedoeld in dit sub-forum durf ik niet te zeggen. Je kan zeggen een transitie naar minder of naar meer verbruik past beide in het plaatje.

 

Ik ontdekte dat mijn koel diepvries kast van Bosch het meeste verbruikt van het totaal aan apparatuur. En ik denk dat het een firmware fout is dat de diepvries niet hoger dan -16 graden ingesteld kan worden, hetgeen , die -16 graden, absoluut niet nodig is. (ben er met Bosch over aan het communiceren.)

 

de andere grote verbruiker is hier de Denon AVR X2000

 

zoals @moonchild schreef gaat daar heel wat stroom in als die aan is, kijk maar eens op de achterkant 660 Watt Screenshot_21.png.7f4c149a8351f9d86598fea9adaf673c.png

 

de mijne Denon AVR X2000 gebruikt 500 Watt als die aan is en kan zeker niet in een gesloten kast staan, in standby valt het reusachtig mee

 

Bij een ander familielid hebben we het ook eens allemaal gemeten en daar bleken de PSU of ook wel voedingen van alle randapparatuur de boosdoeners te zijn. Ga maar na met 2 iPads, 2 iPhones, Sonos of Alexa, surround Bar, oude time capsule NAS, router en ethernet switch.

 

Er zijn heel veel foute voedingen / power adapters die ook als er niets aangesloten is toch stroom verbruiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

Space Cowboy

Jamiroquai

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Michel zei:

Vandaag ben ik eens aan paar zaken in ons huis gaan meten omdat we zo'n 400w continue verbruik hebben en ik toch wel eens wil weten welke apparaten de grootverbruikers zijn.

 

Een paar jaar terug had ik een Wattcher. Hebben we het hier ook wel eens over gehad. Als ik naar bed ging en alles uit gezet had bleef de teller toch nog op zo'n 200-300 watt staan. Ik heb het verder niet uitgezocht maar ik had toen een oude CV en 2 oude koelkasten dus het leek me ook wel logisch.

 

Maar 3,5 watt van een vaatwasser zou ik dan weer niet van wakker liggen. Dat moet je eerst afzetten tegen het jaarlijkse verbruik van je vaatwasser.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik liep zojuist weer met mijn tussenmeter te slepen en nu zie ik dit onderwerp.

Ja, het heeft zeker nut om de boel goed in de gaten te houden.

Onze oude vriezer doet (deed?) 1kWh / dag, niet goed, niet slecht, voor zo'n oudje maar met de huidige energieprijzen gaan we toch weer eens rekenen.

 

Verder, uit gemakzucht blijven er veel apparaatjes continue aanstaan, hier ligt het vol met stekkerblokken met schakelaar(s) maar dan nog blijft er te veel aanstaan als er niemand thuis is.

 

Maar :

12 hours ago, moonchild said:

. . . 40W in standby is dan 700 kWh per jaar

0,04 x 24 x 365 = ~350 kWh

( doe ik dat goed ? ja toch . . )

Nog steeds fors natuurlijk, maar, ik zet alles uit als ik niet luister . . . 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uren geleden, Michel zei:

Een groot deel daarvan wordt vast veroorzaakt door de idioot vele (Domotica) snufjes in het huis die het leven zo veel gemakkelijker maken (dat vertel ik mijzelf iig)

 

Vooral dat laatste, ik heb voor mezelf al heel vroeg bepaald dat ik domotica niet nuttig vindt, het wordt een ander verhaal als je een beperking krijgt of hebt.  Maar ik kan best met m'n luie reet uit een stoel komen om een knopje op de muur om te zetten om het licht aan te doen  of de verwarming aan te passen etc. Bewegen is bovendien goed voor je zeggen ze. 

 

Hier zijn het zelfbouw servers met oa VM's die veel stroom vreten. ik heb veel harddisks in gebruik, UPS etc.  Ik zit er aan te denken om er eentje uit te zetten maar wat me tegenhoud is dat ik het voor mezelf een stuk lastiger maak als er onderhoud plaats moet vinden of iets fout gaat. Dan gooi ik het hele netwerk uit te lucht. 

 

Het beste is zonnepanelen plaatsen die het verbruik kunnen opheffen. Apparaten met stekkerdozen uitzetten zeker diegene met een bootable OS is niet aan te raden omdat de elektronica dan sneller stuk gaat, dan snij je je eigen ook in de vingers.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Viespeuken zijn close-in boilers, quookers en gewone elektrische boilers.

Die houden de hele dag het water op (hoge) temperatuur.

 

Verder de kleinere verbruikers maar vaak veel;

- laadadapters

- alle apparatuur die in de stand-by gaan

- verlichting wat vergeten wordt om uit te zetten

- router (nooit in stand-by)

 

13 jaar geleden ben ik, voordat ik overging naar zonnepanelen

op zoek gegaan naar "slapende" gebruikers.

 

Sinds die tijd kijk ik altijd naar het stand-by gebruik van apparaten

en soms selecteer ik daarop boven eventueel extra gebruiksgemak.

 

Een monitor bv moet minder zijn dan 1 Watt, zo ook een TV, printer,

230 Volt leds met shelly dimmers (nagenoeg geen stand-by gebruik).

6 bewegingsmelders op verlichting (ook makkelijk als je je handen

vol hebt).

 

Een ketelpomp uitzetten of zorgen dat deze niet draait als er geen

warmte nodig is. (pomp vloerverwarming... (mag niet altijd uit))

Afzuiging huis voorzien van DC motor (draait de hele dag (niet bij mij))

En uit dat ding bij afwezigheid (let wel op vocht!!, in de winter geen

probleem en je bespaart hier ook gas mee (flink zelfs).

 

Dit is wat er bij mij zomaar bovenkomt.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Beheerder
7 uren geleden, Psychosammie zei:

Maar 3,5 watt van een vaatwasser zou ik dan weer niet van wakker liggen. Dat moet je eerst afzetten tegen het jaarlijkse verbruik van je vaatwasser.

Voor deze vaatwasser zo'n 194Kwh per jaar, dan is die 30,6Kwh toch zo'n 16% van het totale verbruik.

 

Voor die 3,5watt standby verbruik kan ik, als we met domotica vergelijken, toch zo'n 9 Hue lampen standby laten staan.

Gebruik je een advertentie blocker? Sluit onze website dan uit. Zonder advertenties kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 hours ago, kees321 said:

 

Maar :

20 hours ago, moonchild said:

. . . 40W in standby is dan 700 kWh per jaar

0,04 x 24 x 365 = ~350 kWh

( doe ik dat goed ? ja toch . . )

Nog steeds fors natuurlijk, maar, ik zet alles uit als ik niet luister . . . 🙂

Zijn mono, voor stereo dus 2 nodig.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het beste dat de regering voor de bevolking kan doen is om alle huishoudens een gratis, makkelijk te gebruiken en af te lezen, wattmeter verstrekken. Met goede uitleg over de kosten van stroomvreters erbij. Nu is voor velen de weg naar aanschaf en gebruik nog te steil.

 

Kun je ook nog mooi ondersteunen door diverse programma's op tv, zoals raadt de Watt en de grootste bezuiniger etc...... ;)

  • Like 1

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, moonchild zei:

Het beste dat de regering voor de bevolking kan doen is om alle huishoudens een gratis, makkelijk te gebruiken en af te lezen, wattmeter verstrekken. Met goede uitleg over de kosten van stroomvreters erbij. Nu is voor velen de weg naar aanschaf en gebruik nog te steil.

 

Kun je ook nog mooi ondersteunen door diverse programma's op tv, zoals raadt de Watt en de grootste bezuiniger etc...... ;)

 

Ecosavers Enegiemeter Mini kost slechts 12 euries (ex verzendkosten) dus bereikbaar voor iedereen. Zeker als je bedenkt dat er stroomvreters worden gevonden.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 hours ago, Con said:

 

Ecosavers Enegiemeter Mini kost slechts 12 euries (ex verzendkosten) dus bereikbaar voor iedereen. Zeker als je bedenkt dat er stroomvreters worden gevonden.

Tuurlijk kosten die dingen niet veel. Maar wie komt er nu op het idee om er 1 te kopen en te gaan meten? Leden van s4a waarschijnlijk maar niet Truus en Henk.

 

Daarom grote campagne met GRATIS afhalen bij elke supermarkt met handleiding in 78 talen voor elke leek.

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommigen zijn nog te dom om zelf een stekker in de wcd te steken.

Enige wat ze kunnen is klagen dat ze de rekeningen niet meer kunnen betalen. 

Alles is te duur geworden dus eisen ze meer loon.

Verder doen ze niets want zelfs als ze een meter goed aangesloten krijgen: of er nu 3,  30 of 300 op de meter staat het zegt ze niets. Enige wat helpt is een apparaat wat zegt deze tv kost u 300 euro per jaar. En dan nog zeggen ze ja maar die tv die kan ik niet missen en heb ook geen geld voor een nieuwere.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...