Ga naar inhoud


sommige zenders hebben opeens geen beeld meer


doubledutch

Aanbevolen berichten

@Sprietje

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie! Veel van de punten die je noemt kwamen hier al eerder langs: zoals gezegd: ik heb die destijds vertaald en de installateur toegestuurd. Maar hij doet er blijkbaar niets mee.

 

Mijn verhuurder is verantwoordelijk voor de correcte installatie, maar houdt zich niet aan de gemaakte afspraken. Het contact met hem loopt inmiddels alleen nog maar via mijn advocaat. Erg vervelend, maar het is niet anders. Ik kan er daarom ook geen andere installateur bij halen.

 

@acguest

Bedankt voor je reactie. Ik woon midden in het centrum van Berlijn, dus er zal vast wel een zendmast binnen een straal van 1 km te vinden zijn. Maar de eerste Sat-installatie hier heeft het 14 jaren volgehouden en daarmee had ik eigenlijk haast nooit met een storing te maken.

  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites


17 uren geleden, doubledutch zei:

Een probleem is in ieder geval de schakeling tussen beide satellieten: dat duurt niet 1 à 2 seconden zoals voorheen, maar zeker 20 à 30 seconden.

 

De omschakeling tussen de twee satellieten moet in een fractie van een seconde gebeurd zijn. Daar kun je de installateur toch wel op aanspreken zonder advocaat?

Je moet natuurlijk wel eerst zeker weten dat het niet aan je satellietontvanger ligt. Misschien even met een andere satellietontvanger uitproberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat trage omschakelen is voor mij een raadsel. Ik weet niet wat een installateur van een schotel fout moet doen om dit te veroorzaken.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er spanningsverlies is over de kabel.

Dan zou dit fenomeen alleen optreden als je niet alleen van satelliet wisselt maar tevens van een verticale transponder naar een horizontale.

Andersom zou dan weer snel moeten gaan, als dat de oorzaak is.

Je kunt eens van kabel wisselen om dit uit te sluiten.

 

Wil je, als je ontvangstwaardes vermeldt, duidelijk aangeven hoe je dit meet en op welke zender? Liefst met de oude waarde erbij.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 uren geleden, Old Satterhand zei:

Dat trage omschakelen is voor mij een raadsel. Ik weet niet wat een installateur van een schotel fout moet doen om dit te veroorzaken.

Het enige wat ik kan bedenken is dat er spanningsverlies is over de kabel.

Dan zou dit fenomeen alleen optreden als je niet alleen van satelliet wisselt maar tevens van een verticale transponder naar een horizontale.

Andersom zou dan weer snel moeten gaan, als dat de oorzaak is.

Je kunt eens van kabel wisselen om dit uit te sluiten.

 

Wil je, als je ontvangstwaardes vermeldt, duidelijk aangeven hoe je dit meet en op welke zender? Liefst met de oude waarde erbij.

 

 

@Old Satterhand Dank voor je reactie. Het omschakelen kent bij mij momenteel vele variaties: soms is de omschakeltijd tussen een Astra 19.2 en een Astra 23.5 zender normaal (< 1 seconde), soms zo'n 20 seconden - maar het kan ook wel tot 4-5 minuten duren! Ik heb het gefilmd toen het ruim een minuut duurde, maar de video is te groot om hier te plaatsen. Gaat echter naar mijn advocaat...

 

Ik heb het inmiddels ook gehad dat op Astra 23.5 geen enkele zender werd gevonden (wel op 19.2) en dat ik de receiver daarom opnieuw moest starten.

 

Het schakelen tussen een verticale en een horizontale transponder geeft geen vertraging.

 

Kun je me zeggen wat je met ontvangstwaardes bedoelt? Ik kan met Sat-Finder de signalsterke meten, maar ik vermoed dat je andere waardes bedoelt.

 

@Sprietje Je schrijft dat deze vertraging eventueel aan de receiver kan liggen. Maar dat probleem had ik tot nu toe nog mooit, de VU+ Uno 4k SE heb ik inmiddels al weer drie jaar. Een andere receiver heb ik helaas niet zo snel tot mijn beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, doubledutch zei:

..Een andere receiver heb ik helaas niet zo snel tot mijn beschikking...

 

In mijn herinnering had je ook nog een pc kaart.

 

2 uren geleden, doubledutch zei:

...Kun je me zeggen wat je met ontvangstwaardes bedoelt? Ik kan met Sat-Finder de signalsterke meten, maar ik vermoed dat je andere waardes bedoelt...

 

Ik reageer op jouw reactie:

Op 11-5-2023 om 16:50, doubledutch zei:

....De situatie is nu de  volgende:

signaalsterkte voor 19.2 ligt bij 99%

signaalsterkte voor 23.5 ligt bij 84%

.....

Is 84% signaalsterkte een goede waarde? Ik had eigenlijk begrepen dat bij een optimale afstelling 99% mogelijk zou moeten zijn....

 

Hoe meet je de signaalsterkte? Met welk apparaat? En bedoel je niet de signaalkwaliteit.

En heb je een vergelijkbare meting gedaan vóór de schotelwissel?

 

Wil je maximale support op dit forum dan doe je er verstandig aan om een korte samenvatting te geven van de historie van je probleem.

Niet iedereen gaat dit topic helemaal lezen.

 

Als je zoveel geld spendeert aan een advocaat dan zou ik eerst uitsluiten of het probleem niet aan je eigen apparatuur ligt of aan de kabel(s).

Ook al is een mogelijk defect aan de kabels ook te verhalen op je verhuurder, het maakt het wel eenvoudiger als je weet dat het daar aan ligt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste doubledutch

 

Ik heb heel het draadje nog eens doorgelezen en krijg het vermoeden dat al die merkwaardige storingen komen door de coaxkabel. Ik vermoed dat er CCS-coax gebruikt is. CCS staat voor Copper Clad Steel, ofwel coax met een middenader van verkopert ijzerdaad. Het gaat dan over een koperlaagje van een paar honderdste millimeter dik. Dat bespaart op de kosten van de coax want dan heb je minder koper nodig en is de coax goedkoper maar de ellende is niet te overzien. De elektrische weerstand van de coax is een heel stuk hoger en dat zorgt er voor dat lnb's en diseqcswitches die in het monoblock zitten niet goed schakelen wegens te lage spanning. Haal de F-connector beneden er maar eens af en hou een magneetje tegen de middenader. De kans is groot dat hij plakt. Vooral na enkele jaren gaat de ijzeren middenader bij het monoblock oxideren onder het koperlaagje door en wordt de weerstand nog hoger.
Laat de installateur even een nieuw stuk goede coax aan het monoblock hangen buiten het huis om en je zult zien dat alle problemen over zijn. Dan mag hij nog proberen de coaxkabels door de mantelbuizen te krijgen zodat jij weer fatsoenlijk kan kijken.
Zie de bijlage waarmee in Duitsland 130-135dB afgeschermde CCS-Koax onterecht de hemel wordt ingeprezen.

 

Let op: Als je werkzaamheden aan de coax verricht altijd eerst de spanning van de satellietontvanger er af om kortsluiting te voorkomen die je ontvanger opblaast.

 

130dB coax.png

135dB CCS.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik denk niet dat ze de coax kabel vervangen hebben.

Lees het onderwerp nog maar eens door.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, die is ook niet vervangen maar door de ouderdom krijg je met deze CCS-coax steeds meer problemen en dat is er nu aan de hand. Waarschijnlijk had de schotel helemaal niet vervangen hoeven te worden en zijn alle problemen aan de CCS-coax te wijten. Daarom ziet de schotel installateur ook geen problemen want hij meet bij de schotel en niet beneden bij de tv.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Zonder meting blijft het gissen, de omschakel problemen die nu optreden waren er niet met de oude LNB.

Helaas is Berlijn net iets te ver weg.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

In mijn herinnering had je ook nog een pc kaart.

 

 Klopt! Die heb ik inmiddels ook even getest en ook hier duurt het omschakelen tussen twee satellieten zo'n 20-30 seconden.

 

6 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

 

Ik reageer op jouw reactie:

 

Hoe meet je de signaalsterkte? Met welk apparaat? En bedoel je niet de signaalkwaliteit.

En heb je een vergelijkbare meting gedaan vóór de schotelwissel?

 

Wil je maximale support op dit forum dan doe je er verstandig aan om een korte samenvatting te geven van de historie van je probleem.

Niet iedereen gaat dit topic helemaal lezen.

 

Als je zoveel geld spendeert aan een advocaat dan zou ik eerst uitsluiten of het probleem niet aan je eigen apparatuur ligt of aan de kabel(s).

Ook al is een mogelijk defect aan de kabels ook te verhalen op je verhuurder, het maakt het wel eenvoudiger als je weet dat het daar aan ligt.

 

 

Korte samenvatting van mijn probleem: ik had sinds 2001 een schotel op mijn balkon hangen (met toestemming van de verhuurders). In 2006 wilden zij die opeens uit het zicht hebben en werd de schotel uiteindelijk op hun kosten verhuisd van mijn flat op de 2e verdieping naar de daktuin op de 7e verdieping (vrijstaand op een verhoging). Volgens afspraak worden eventuele storingen en reparaties steeds door de verhuurders betaald. De installatie heeft het 16 jaar uitgehouden: sep 2022 meldde ik aan de verhuurders dat de sat-installatie niet meer goed werkte en verwees naar onze afspraak. Er is nu drie keer een installateur geweest, maar nog steeds heb ik problemen met de ontvangst.

 

In dit forum heb ik heel veeel nuttige tips ontvangen: ik heb die vertaald en doorgestuurd, maar er wordt helaas niets mee gedaan. Voor degenene die Duits verstaan: bijgaand een kopie van die tips uit dit forum.

 

De advocaat had ik in de arm genomen voor een ander probleem en het satellietprobleem is er later bijgekomen. Ik heb een rechtsbijstandsverzekering, dus het kost me niet echt veel geld.

 

 

sat1-lk2.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

Ik denk niet dat ze de coax kabel vervangen hebben.

Lees het onderwerp nog maar eens door.

 

De coax kabel is inderdaad niet vervangen: dat zou ook een hels karwei zijn (van de 7e verdieping naar de tweede via een stalen buis). Er waren hier eerder al diverse tips over de kabel (met name van Sprietje), die ik allemaal heb vertaald en doorgestuurd. Maar zoals gezegd, wordt allemaal genegeerd.

 

Aangezien de installateur voor rekening van de verhuurder werkt kan ik hem geen opdrachten geven, alleen maar vriendelijk vragen die vele tips goed te bekijken en te behartigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Beste doubledutch

 

Ik heb heel het draadje nog eens doorgelezen en krijg het vermoeden dat al die merkwaardige storingen komen door de coaxkabel. Ik vermoed dat er CCS-coax gebruikt is. CCS staat voor Copper Clad Steel, ofwel coax met een middenader van verkopert ijzerdaad. Het gaat dan over een koperlaagje van een paar honderdste millimeter dik. Dat bespaart op de kosten van de coax want dan heb je minder koper nodig en is de coax goedkoper maar de ellende is niet te overzien. De elektrische weerstand van de coax is een heel stuk hoger en dat zorgt er voor dat lnb's en diseqcswitches die in het monoblock zitten niet goed schakelen wegens te lage spanning. Haal de F-connector beneden er maar eens af en hou een magneetje tegen de middenader. De kans is groot dat hij plakt. Vooral na enkele jaren gaat de ijzeren middenader bij het monoblock oxideren onder het koperlaagje door en wordt de weerstand nog hoger.
Laat de installateur even een nieuw stuk goede coax aan het monoblock hangen buiten het huis om en je zult zien dat alle problemen over zijn. Dan mag hij nog proberen de coaxkabels door de mantelbuizen te krijgen zodat jij weer fatsoenlijk kan kijken.
Zie de bijlage waarmee in Duitsland 130-135dB afgeschermde CCS-Koax onterecht de hemel wordt ingeprezen.

 

Let op: Als je werkzaamheden aan de coax verricht altijd eerst de spanning van de satellietontvanger er af om kortsluiting te voorkomen die je ontvanger opblaast.

 

130dB coax.png

135dB CCS.JPG

 

@Sprietje Wederom hartelijk dank voor je uitleg. Daar ga ik het volgende mee doen: ik ga het vertalen en stuur die vertaling dan door aan mijn advocaat. Andere mogelijkheden heb ik helaas niet. De installateur wil er niet naar kijken, zodat ik het alleen via mijn advocaat aan kan kaarten. Ik kan ook niet zelf aan de installatie gaan sleutelen, want dat zou tegen de afspraak met de verhuurder zijn (en het is voor mij bovendien veel te moeilijk). Ik waardeer het zeer dat je zoveel moeite doet voor mijn probleem!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

 

Ik reageer op jouw reactie:

 

Hoe meet je de signaalsterkte? Met welk apparaat? En bedoel je niet de signaalkwaliteit.

En heb je een vergelijkbare meting gedaan vóór de schotelwissel?

 

 

 

De signaalsterkte meet ik met de ingebouwde Sat-Finder op mijn VU+ Andere mogelijkheden heb ik niet. Die sterkte ligt momenteel bij 99% voor Astra 19.2 en ca. 84% voor Astra 23.5 Dat was tot voor kort slechts 35-40%.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...