Ga naar inhoud


sommige zenders hebben opeens geen beeld meer


doubledutch

Aanbevolen berichten


Waarschijnlijk trekt dit Inverto monoblock iets meer stroom. Door de hogere weerstand in de kabel zakt de spanning bij de lnb verder omlaag dan bij de vorige lnb. Ook de oxidatie van de ijzeren middenader wordt alleen maar groter (nooit minder) waardoor deze lnb problemen geeft met schakelen.

 

Maar de F-connector er beneden bij de ontvanger even afschroeven is toch bijna geen werk? Wel heel goed opletten dat als je hem er terug op schroeft er geen dun draadje van de mantel contact maakt met de middenader.

 

Je kunt aan de knikken die buiten in de coaxkabel zitten eigenlijk al zien dat de middenader van ijzer is. Dat is veel stugger. Bij koperdraad zouden die knikken niet zo duidelijk in de coax blijven zitten.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, doubledutch zei:

 

De signaalsterkte meet ik met de ingebouwde Sat-Finder op mijn VU+ Andere mogelijkheden heb ik niet. Die sterkte ligt momenteel bij 99% voor Astra 19.2 en ca. 84% voor Astra 23.5 Dat was tot voor kort slechts 35-40%.

Wil je eens het volgende controleren?

 

Als je na het zappen na die 20 a 30 seconden beeld hebt dan in het menu het volgende bekijken en hier posten:

 

Menu --> informatie --> Zender --> Blauw, de tuner setting waardes noteren

dan weer op blauw en de tuner live waardes noteren

 

image.png.1d7deb474b81fb8d67b2a0a64e2f9e0b.png

 

image.png.af744d6c87053b08c8d70fddddefea93.png

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

57 minuten geleden, doubledutch zei:

Bedankt voor je reactie. Bijgaand de screenshots (die er bij mij wel wat anders uitzien). Ich heb geen OpenPli, maar VTI. Hopelijk kun je er iets mee.

IMG_20230514_103709.jpg

IMG_20230514_103739.jpg

IMG_20230514_103826.jpg

Ja en nu de gegevens van de tuner waarde. En dan met name de !frequentie!

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, doubledutch zei:

De signaalsterkte meet ik met de ingebouwde Sat-Finder op mijn VU+ Andere mogelijkheden heb ik niet. Die sterkte ligt momenteel bij 99% voor Astra 19.2 en ca. 84% voor Astra 23.5 Dat was tot voor kort slechts 35-40%.

 

Bedankt voor je antwoord. Ik was nog vergeten te vermelden dat ook de zender (transponder) waar je op afstemt van groot belang is.

De ontvangstkwaliteit varieert teveel tussen de transponders onderling dus kun je eigenlijk niet spreken van "die satelliet is sterker dan de ander" zonder aan te geven op welk kanaal je hebt afgestemd. Het is je niet kwalijk te nemen, het is op dit forum heel gebruikelijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Tonskidutch zei:

Pilot uit staat bij Openpli in het voorbeeld van @Mojo bij jou @doubledutch is die echter aan.

 

dat is het ver schil.

 

Neem een kop koffie en neem dan de vorige posten nog eens goed door? Let op de transponder frequentie.

 

@Mojo probeert te achterhalen of de LNB een afwijkende Local Oscillator heeft, of dat de box de verkeerde frequentie instelling heeft.

Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het langzame omschakelen, als de tuner moeilijk een lock kan vinden.

 

Met de local oscillator van de LNB is helemaal niets mis. De door de tuner gemeten frequentie van transponder 12187.500 (werkelijke waarde) wijkt nauwelijks af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vraag aan @doubledutch

Hoe heb je de 2 satelliet aanvoeren verdeeld over de tuners?

Ik hoop dat je geen gebruik maakt van spiltters, want dat zou alles verklaren.

 

Kun je de aanvoerkabels gemakkelijk onderling verwisselen op je tuner?

Meet je enig verschil? Let ook op de AGC waarde. Dat is een indicatie van de signaal sterkte.

Als je 2 tuners in gebruik hebt op je VU dan mogen die waarden onderling afwijken.

Geen tuner is gelijk wat dat betreft. De ontvangstkwaliteit (SNR of CNR) mag slecht enige tienden van dB's afwijken.

 

Van belang is natuurlijk ook of de instelling van de local oscillatoren 9750 en 10600 niet zijn gewijzigd.

Wellicht heb je die in het verleden aangepast.

 

 

aangepast door Old Satterhand
toevoeging in cursief
Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Tonskidutch zei:

Pilot uit staat bij Openpli in het voorbeeld van @Mojo bij jou @doubledutch is die echter aan.

 

dat is het ver schil.

maak eens in vervolg screenshots via het webinterface a.u.b.

 

Heb ik getest bij mij maar dat maakt geen ver schil😁

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het heel belangrijk is dat je test wat Sprietje suggereert dus magneetje tegen de kern van de kabel houden en kijk of die blijft plakken.  Alleen zo sluit je dingen uit. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14-5-2023 om 11:42, Mojo zei:

Ja en nu de gegevens van de tuner waarde. En dan met name de !frequentie!

 

@Mojo Dank je wel. Sorry, maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Je schrijft:

 

"Menu --> informatie --> Zender --> Blauw, de tuner setting waardes noteren

dan weer op blauw en de tuner live waardes noteren"

 

maar als ik weer op blauw druk gebeurt er niets. Alleen "Tuner-Status" wordt getoond.

 

Ik heb van deze materie niet meer dan beginners-kennis (al heb ik in de loop der tijd in dit forum wel veel geleerd!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Neem een kop koffie en neem dan de vorige posten nog eens goed door? Let op de transponder frequentie.

 

@Mojo probeert te achterhalen of de LNB een afwijkende Local Oscillator heeft, of dat de box de verkeerde frequentie instelling heeft.

Dat zou een verklaring kunnen zijn voor het langzame omschakelen, als de tuner moeilijk een lock kan vinden.

 

Met de local oscillator van de LNB is helemaal niets mis. De door de tuner gemeten frequentie van transponder 12187.500 (werkelijke waarde) wijkt nauwelijks af.

 

Ik doe niets anders dan de posten hier door te nemen, maar vele begrippen zijn mij helaas te technisch... Kun je me misschien uitleggen waarop ik bij de transponder frequentie precies moet letten?

 

22 uren geleden, Old Satterhand zei:

Een vraag aan @doubledutch

Hoe heb je de 2 satelliet aanvoeren verdeeld over de tuners?

Ik hoop dat je geen gebruik maakt van spiltters, want dat zou alles verklaren.

 

Kun je de aanvoerkabels gemakkelijk onderling verwisselen op je tuner?

Meet je enig verschil? Let ook op de AGC waarde. Dat is een indicatie van de signaal sterkte.

Als je 2 tuners in gebruik hebt op je VU dan mogen die waarden onderling afwijken.

Geen tuner is gelijk wat dat betreft. De ontvangstkwaliteit (SNR of CNR) mag slecht enige tienden van dB's afwijken.

 

Van belang is natuurlijk ook of de instelling van de local oscillatoren 9750 en 10600 niet zijn gewijzigd.

Wellicht heb je die in het verleden aangepast.

 

 

 

De aanvoer via de LNB maar mijn woning is als volgt gesplitst: één kabel gaat naar mijn VU+ Uno 4K SE en de andere gaat naar mijn computer, die in een andere kamer staat. Daar heb ik een Technotrend kaart met een Aston Seca Module en een originele CD kaart.

 

Er is dus maar één aansluiting op mijn receiver, dat is ook nooit anders geweest.

 

Local oscillatoren heb ik zeker niet gewijzigd, ik zou niet weten hoe dat zou moeten.

 

Dank voor je geduld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-5-2023 om 11:48, Sprietje zei:

En heb je ook geen tv met ingebouwde satellietontvanger? Dat is tegenwoordig bijna standaard.

 

Ja, ik heb zelfs triple (DVB-S, DVG-C en DVB-T), maar met de ingebouwde satellietontvanger kan ik geen Canal Digitaal zenders ontvangen, het is geen TV met een ingebouwd Module. Vroeger had ik daarom een Technisat receiver, en inmiddels sinds ruim drie jaar een VU+ Uno 4K SE - tot mijn tevredenheid, als was het inrichten destijds voor mij niet echt eenvoudig)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo’n TV heeft toch een CI slot? Daar kun je een module met kaart insteken.. Alleen een drama als hij geen FastScan heeft (of een ChannelEditor via de PeeCee)

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...