Ga naar inhoud


sommige zenders hebben opeens geen beeld meer


doubledutch

Aanbevolen berichten

Op 26-2-2023 om 13:05, doubledutch zei:

Wat je met "stoorzenders" bedoelt is me niet helemaal duidelijk.

 

Als ik in een discussie met je verwikkeld ben en tijdens het schrijven van een antwoord reageren anderen met onnozele opmerkingen, die totaal niets toevoegen aan het onderwerp, dan ervaar ik dat als zeer storend. Vandaar de term "stoorzender".

 

Speciaal voor @ceesv, die mijn eerdere filmpje niet begreep, of niet wilde begrijpen, heb ik een nieuwe gemaakt.

 

Ik heb nu mijn hele voorraad coax12 (ca 90 meter) aan elkaar geknoopt en via een variabele verwakker aan de METEK verbonden.

 

Het is nu overduidelijk te zien wat de invloed van de kabel is op de ontvangst, als ik het signaal verder afknijp met de verzwakker.

Het is allemaal geen probleem, totdat de ruisvloer een rol gaat spelen.

Coax12 is natuurlijk een kabel met weinig verliezen, maar je kunt je wel voorstellen wat er gebeurt met een kabel uit de bouwmarkt.

 

En de suggestie dat de slechte ontvangst van 12699V op de Astra1 aan de LNB zou kunnen liggen is ronduit belachelijk.

Ik hoop dat sprietje dat niet heeft gelezen want dan kan die een hartverzakking krijgen.

 

 

aangepast door Old Satterhand
verduidelijking, cursief
Link naar reactie
Delen op andere sites


15 hours ago, Sprietje said:

Het ziet er natuurlijk niet uit hoe de F-connector op de coaxkabel is gemonteerd. Het lijkt er op dat deze connectors 17 jaar geleden geplaatst zijn en de monteur die er nu een andere duo-lnb op geplaatst heeft, er geen nieuwe connectors op heeft gezet. Hij zal gedacht hebben, als ik signaal meet is het goed.

 

Ja, dat klopt inderdaad. Ook dit commentaar van jou en je illustratie hoe een F-connector moet worden aangebracht heb ik wederom als aanvulling op de al gemaakte to do list gezet. Die lijst wordt wel steeds langer, maar zorgt er hopelijk voor dat ik binnenkort een perfecte installatie zal hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

@Old Satterhand

Zo heeft ieder zijn mening.

 

Jaren geleden is op dit forum al door anderen aangetoond dat de kabeldemping tot de ruisdrempel van de ontvanger geen in het beeld merkbare invloed heeft.

Bij een lengte van 100 meter bleef alles werken, een meting die ongeveer 15 jaar geleden hier is uitgevoerd door een lid uit Helmond.

 

In een discussie forum zal je om moeten kunnen gaan met verschillende meningen.

De topic starter zal ongeveer 30 meter kabel tussen ontvanger en LNB gemonteerd hebben, geen 90 meter en een extra verzwakker.

Bij 90 meter en een extra verzwakker zal elke ontvanger op een gegeven moment onderuit gaan.

 

En voor wat betreft de versterking / gevoeligheid van een LNB, het zal je verbazen wat voor strooiing daarin voorkomt.

 

 

 

 

 

  • Like 1

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo experten,

 

Ik kreeg zojuist een telefoontje direct van de installateur, die de kommentaren die ik hier in dit forum verzameld en vertaald had inderdaad inmiddels heeft gelezen. Dat is prima! Hij zei mij twee dingen:

- hij komt nog een keer langs met een grotere schotel (waarschijnlijk de Triax TD100), omdat hij inmmidels dankzij die commentaren heeft begrepen dat LNB en schotel niet samen passen.

- daarentegen meent hij, anders als door jullie hier werd gezegd, dat de uitrichting op Astra 19.2 correct is en dat met de gebruikte LNB dan ook de ontvangst van Astra 23.5 zonder problemen mogelijk is. Hoe reageer ik hier het beste op? Is wat hij zegt onzin of niet?

 

Het schijnt een aardige man te zijn en hoewel ik niet zelf de klant ben, krijg ik hem in ieder geval te spreken als hij de nieuwe schotel komt installeren.

 

Hartelijk dank voor eventuele tips.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De lnb in het centrum van de schotel ontvangt het meeste signaal.

 

Jouw voorkeur satelliet is Astra 3, daarom wil je op die satelliet de meeste slecht weer reserve.

 

De Astra 1 satelliet is sterk genoeg om voldoende ontvangst te geven met de LNB feedhoorn uit het centrum van je schotel.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de combinatie van duo-lnb (monoblock) en schotel niet juist is, dan is het zeker niet goed om de schotel dan op de Astra 19,2 uit te richten als de ontvangst van de Astra 23,5 het belangrijkste is. Ook met een passende combinatie van deze duo-lnb met een Triax TD-100 is het belangrijk om de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en de schotel op de Astra 23,5 uit te richten omdat de Astra 23,5 gewoonweg de zwakste satelliet is. En laat de installateur dan zeker F-connectors gebruiken met een O-ring of aftapen met vulcaniserende tape en controleren of de middenader van de coaxkabel blank is als hij de F-connector monteert.

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, doubledutch zei:

Hallo experten,

 

Ik kreeg zojuist een telefoontje direct van de installateur, die de kommentaren die ik hier in dit forum verzameld en vertaald had inderdaad inmiddels heeft gelezen. Dat is prima! Hij zei mij twee dingen:

- hij komt nog een keer langs met een grotere schotel (waarschijnlijk de Triax TD100), omdat hij inmmidels dankzij die commentaren heeft begrepen dat LNB en schotel niet samen passen.

 

Dat is goed nieuws. De man is van goede willen.

1 uur terug, doubledutch zei:

- daarentegen meent hij, anders als door jullie hier werd gezegd, dat de uitrichting op Astra 19.2 correct is en dat met de gebruikte LNB dan ook de ontvangst van Astra 23.5 zonder problemen mogelijk is. Hoe reageer ik hier het beste op? Is wat hij zegt onzin of niet?

 

Die uitrichting is correct. Dat is al gebleken a.d.h. van de ontvangst van de transponder 11836V.

De ontvangst bij jou is 98%, wat overeenkomt met 15,8 dB.

De ontvangst bij mij is iets hoger, 16,1 dB maar mijn schotel is groter.

De IF frequentie van deze transponder is 1,236 GHz en dat zit aan de lage kant van het spectrum, zodat je geen last hebt van de kabelverliezen.

 

De installateur ging er vanuit dat de ontvangst van Astra 3 na het afstellen van de schotel op Astra1 correct zou zijn.

Ik weet uit mijn eigen ervaring dat de hoogte van de LNB grote invloed kan hebben op de ontvangst.

En die is pas correct als de LNB zo'n 6 graden naar rechts is gekanteld.

 

 

 

 

 

 

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

@doubledutch

Jij hebt toch ook een computer ontvanger, de technotrend TT-connect S2-3650? Die gebruik je nu met DVBDream.

Die kun je ook gebruiken voor het maken van een RF-scan oftewel een sprectrum van de ontvangst.

Je moet daar wel crazyscan voor installeren. Een heel handige tool.

 

Daarmee maak je dit soort scans. Voor jou misschien abacadabra, maar voor ons een hulp om je problemen op te lossen.

Ook handig om te zien of een wijziging aan de schotel het gewenste resultaat heeft opgeleverd, door te vergelijken. Voor/na.

244997323_Astra1kortekabel.thumb.png.8cf40df7a5affa993d3ac409265f18a2.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 minutes ago, Old Satterhand said:

Jij hebt toch ook een computer ontvanger, de technotrend TT-connect S2-3650? Die gebruik je nu met DVBDream.

Die kun je ook gebruiken voor het maken van een RF-scan oftewel een sprectrum van de ontvangst.

Je moet daar wel crazyscan voor installeren. Een heel handige tool.

 Dank je wel voor deze informatie. Ik gebruik de Technotrend al sinds jaar en dag met het programma DVBViewer, niet met DVDBDream. Ik he de Crazyscan software gedownloaded en gestart, maar krijg dan een foutmelding dat DVBEx niet kon worden gestart. Werkt Crazyscan wellicht niet met mijn software? (ik heb Crazyscan 1 en 2 geprobeerd, beide met hetzelfde resultaat).

sat25.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht heb je streamreader niet geinstalleerd.

Dat is nodig voor sommige kaarten. Bovenin de wiki (link in het vorig bericht)

En je moet crazyscan hebben, niet crazyscan2.

 

deze bestanden moeten in de crazyscan map staan:

streamreader.jpg.93eecb850c7dfe643060218853b10a67.jpg

aangepast door Old Satterhand
verduidelijking, cursief
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nadat je crazyscan hebt gestart, dan is het eerste wat je moet doen de DiSEqC instellingen maken.

Tabblad Device-> DiSEqC 1.0 A/A(1) , dan [Set DiSEqC]

Dit is voor Astra 1.

Nu maak je een Profile aan voor Astra 1 [Save] in het topmenu.

Dezelfde procedure voor Astra 3. DiSEqC 1.0 setting B/A(2)

Ook opslaan als profile voor Astra 3.

 

Om een scan te maken ga je eerst naar het tabblad [Interval]

Daar kun je het frequentiebereik en de polarisatie (horizontaal/Verticaal) instellen.

Begin met de default waarden. De step instelling bepaalt de nauwkeurigheid en de snelheid.

Een scan start je met de knop [Scan) in het topmenu.

 

Als je wisselt van profile, vergeet dan niet om het [Set DiSEqC] commando te geven om van satelliet te wisselen.

Een plaatje van je scan sla je op met [Export] in het topmenu.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Old Satterhand,

 

dank voor de uitgebreide instructies. Maar het lukt me niet:

 

- als ik eerst DvbViewer start en daarna Crazyscan zegt Crazyscan: "Start DVBEx failed". Ik kan dan bij Device > DISEqC dan niets kiezen.

- als ik eerst Crazyscan start en daarna DVBViewer krijgt ik deze meldung van DVBViewer: "Für diesen Sender is kein passendes Gerät verfügbar".

 

Ik heb Crazyscan 1 gebruikt en de 3 StreamReader files die je noemde heb ik ook. Ik wilde de log file meesturen, maar dat formaat is hier niet toegestaan, zie ik.

 

Bedankt weer!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@moonchild en @Old Satterhand Mijn dank.

 

Ik heb jullie instructies precies opgevolgd, maar het lijkt niet te werken. Ik heb Crazyscan 1 gestart en als Device mijn Technotrend uitgekozen. Daarna geprobeerd de beide Astra instellungen op te slaan zoals uitgelegd door Old Satterhand, wat ook lijkt te lukken. Maar als ik dan de scans uitvoer komt er iets uit de bus, waarvan ik denk dat dit verkeerd is, zie de beide afbeeldingen.

 

Bij "Satellite Info" komt automatisch Eutelsat 36, zonder mijn toedoen.

 

Ik doe vast iets fout, maar heb helaas geen idee wat.

sat26.jpg

sat27.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...