Ga naar inhoud


sommige zenders hebben opeens geen beeld meer


doubledutch

Aanbevolen berichten

3 minutes ago, ceesv said:

De zender met de hoogste if frequentie is Stingray iconcerts met 1.762 GHz

 

Dan kan ik die gebruiken als ultieme testzender zodra de hernieuwde installatie met succes is afgesloten. Correct? Zal dus nog wel even duren.

PS ik zie net dat ik Stingray helaas niet kan ontvangen, omdat ik het Riant en niet het Royaal abonnement heb.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


5 minutes ago, Old Satterhand said:

Verder stop ik met reageren. Er zijn teveel stoorzenders op dit draadje.

 

Dat vind ik erg jammer, niet alleen omdat je echt veel van dit onderwerp afweet, maar ook omdat je erg veel geduld hebt getoond. Wat je met "stoorzenders" bedoelt is me niet helemaal duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
12 minuten geleden, doubledutch zei:

PS ik zie net dat ik Stingray helaas niet kan ontvangen, omdat ik het Riant en niet het Royaal abonnement heb.

Je zal geen beeld hebben, maar de signaal sterkte is wel af te lezen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uren geleden, doubledutch zei:

Ik begrijp niet goed waarom ik nu een nieuwe zoekloop zou moeten starten cq helemaal opnieuw zou moeten beginnen. Het probleem is toch dat de schotelinstallateur zijn werk blijkbaar niet goed heeft gedaan. Fastscan heb ik op aanraden van Old Satterhand al gedaan: daar kwamen in totaal 411 zenders uit de bus, zoals ik al eerder schreef.

vet gedrukt

oké had ik even niet op het netvlies

Het is ook een heel lang vraag en antwoord topic geworden. Met wat goedbedoelde adviezen en tips.

Maar lees ik het nog een keer helemaal door lijkt me die LNB en schotel elevation niet passen bij Berlijn.

 

 

Screenshot_13.png

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minutes ago, Tonskidutch said:

Het is ook een heel lang vraag en antwoord topic geworden. Met wat goedbedoelde adviezen en tips.

 

Ja, klopt. En voor die adviezen ben ik ook echt dankbaar! Ik heb weliswaar niet alles voor de volle 100% begrepen, maar er toch weer het een en ander bijgeleerd.

 

52 minutes ago, Tonskidutch said:

Maar lees ik het nog een keer helemaal door lijkt me die LNB en schotel elevation niet passen bij Berlijn.

 

Daar zal ik dus inderdaad op hameren. Het probleem is blijkbaar ook dat het moeilijk lijkt te zijn om in Berlijn de juiste man te vinden die net zoveel weet als experts zoals jij, @ceesv, @Mimisiku, @Sprietje en @Old Satterhand en anderen en ook weet waarop het in dit bijzondere geval aankomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke coaxkabel er gebruikt is, moet toch te achterhalen zijn door de opdruk welke zich om de paar decimeters op de coaxkabel bevindt. Dat moet binnen bij de aansluiting op je satellietontvanger te lezen zijn. Zou je dat opschrift eens door willen geven?
Maar een uitstekende coaxkabel kan flinke verliezen gaan geven als er bij de lnb-aansluiting regenwater in de coaxkabel is gelopen.
Om te beginnen hebben nagenoeg alle duo-lnb's en monoblocken geen regenkapje wat je omlaag kan trekken om het inwateren te voorkomen. Ook zijn de F-connectors en de coaxkabels niet afgetaped met vulcaniserende tape. Ook is het zie duidelijk of de F-connectors rubber O-ringen hebben om inwateren te voorkomen, zie bijlage. Mogelijk is er door de ouderdom van de coaxkabel waardoor (haar)scheurtjes in de mantel van de coaxkabel zijn ontstaan. Dan kun je nog zo'n goede coaxkabel hebben maar als er vocht is is gekomen, kun je hem weggooien omdat hij grote verliezen veroorzaakt.

F-connector-7mm-with-rubber-gasket.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 hours ago, Sprietje said:

Welke coaxkabel er gebruikt is, moet toch te achterhalen zijn door de opdruk welke zich om de paar decimeters op de coaxkabel bevindt.

 

@Sprietje Bedankt voor je uitvoerige commentaar. Helaas is er op de coaxkabel geen opdruk te zien, het is duidelijk een no-name kabel (zie foto). De kabel bevindt zich wel grotendeels in een metalen ommanteling (zie foto's van gisteren). Dus vanaf mijn flat op de 2etage naar het dakterras op de 7e etage. Alleen het laatste stukje, op de verhoging op het dakterras zelf, is de kabel niet door zo'n ommanteling beschermd, zie bijgaande foto.

 

Je schreef al eerder dat de kabel  stijf en verhard lijkt te zijn en dat klopt ook wel. De schotel staat immers al sinds 2006 in weer en wind en onbeschut op het dakterras. Ook dat commentaar van jou had ik al doorgegeven, maar ik vermoed dat de verhuurder er weinig trek in heeft om ook nog eens de kabel te laten vernieuwen. Of is een nieuwe kabel in jouw ogen een must in dit geval? Zoja, houd ik (resp. mijn advocaat) ook wat dat punt betreft de poot stijf.

sat22.jpg

sat04.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pfusch Arbeit van de installateur daar.

 

Met harde wind kan de kabel zwiepen en de koperkern ook breken, als het koper is!

(komt vaak voor dat een ijzerkern gebruikt word door de Berlijnse Sat-cowboys wiens opdrachtgevers geen oplevering/afname protocol eisen)

Op elke lopende meter staat bij de gangbare kabels een opschrift.

Gaat die in een stuk helemaal tot aan je receiver of is er een wanddoos?

 

Op Digital Fernsehen ( .de) zijn er ook Berlijnse leden onder de experts inzake schotel uitrichten. Vaker dan je denkt komen die uit hobby overwegingen ook op locatie om erbij te helpen.

 

keep the streets empty for me

Fever Ray

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jammer dat er niets op staat, dat maak je niet vaak mee. Belangrijk is om te zien hoe de conditie van de coaxkabel is tussen de lnb en de metalen buis waar hij in gaat. Als daar scheurtjes in zitten, kan het water een flink eind de coaxkabel indringen en voor veel demping zorgen. Misschien kun je er met een keukentrap dicht genoeg bij komen om dit te bekijken en er een foto van te nemen. Zie hier een voorbeeld van een uitgeharde coax met veel scheuren maar ook veel kleinere scheurtjes zorgen er voor dat er water in de coax koopt.

Wat betreft de opmerking van Tonskidutch over de mogelijkheid dat er coax gebruikt is met een ijzeren middenader, daar ben ik niet zo bang voor omdat ik dacht dat 16 jaar geleden nog geen coax met een ijzeren middenader verkocht werd.

 

coax verpulvert.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

I concur😆 En vlak keukenstoeltjes niet uit.. Die zijn met wilde sex ook niet ‘handig’ (laaaaaang geleden, maar me altijd bij gebleven)..😀

  • Haha 1

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We kunnen allerlei dingen verzinnen natuurlijk maar mijn inziens staat die schotel niet optimaal afgesteld.  

 

De lengte van de coax kabel moet wel erg lang zijn om echt een probleem te vormen. Ja er kan water in zijn gekomen.. als dat aan het uiteinde is knip je er 1,5 cm vanaf en zet je er een nieuwe F-connector aan.  Dat is ook geen rocket science en elke beetje installateur kan dit zien.   

 

Gezien ik zelf coax kabels in de tuin heb liggen die al 27+ jaar oud zijn en vast hier en daar ook  wel een scheurtje vertonen. (gokje)  Maar in de ontvangst heb ik nog nooit wat gemerkt, ik had een LNB op de draaibare schotel met zo'n geel flensje die is weg gepikt door vogels. Dus ik denk op den duur  laat ik alvast een nieuwe low noise LNB kopen maar 5-6 jaar later lag het ding er nog. want die andere bleef maar werken... dat rot ding 🙂  Op den duur heb ik met het jaarlijks onderhoud een keer die LNB vervangen en gelijk de kabel voorzien van een nieuwe plug met vulcaniserend tape en zo'n krimpkous. De ontvangst was wel ietsie pietsie beter maar ja het was ook een modernere LNB. De oude heb ik overigens nog steeds in de kast liggen als backup.

 

Punt van het verhaal is, dat een kabel of LNB slecht er uit ziet hoeft niet perse te betekenen dat de ontvangst hier onder lijdt. Je moet het echt meten om vast te stellen wat er aan de hand is. Anders blijft het gokken. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 hours ago, Tonskidutch said:

Gaat die in een stuk helemaal tot aan je receiver of is er een wanddoos?

 

Ja, de kabel loopt in een keer door naar mijn receiver, dus naar beneden vanaf de 7e verdieping naar de 2e en dan naar de receiver aan het andere einde van mijn woning.

3 hours ago, Sprietje said:

Misschien kun je er met een keukentrap dicht genoeg bij komen om dit te bekijken en er een foto van te nemen.

 

Bijgaand twee foto's waarvan jij wellicht iets kunt aflezen. Scherper krijg ik ze helaas niet.

 

26 minutes ago, Codx said:

De lengte van de coax kabel moet wel erg lang zijn om echt een probleem te vormen. Ja er kan water in zijn gekomen.. als dat aan het uiteinde is knip je er 1,5 cm vanaf en zet je er een nieuwe F-connector aan.  Dat is ook geen rocket science en elke beetje installateur kan dit zien.   

 

 

Heb ik even vertaald en gaat weer naar mijn advocaat.

 

Jullie alledrie: bedankt voor jullie commentaren!

 

 

sat23.jpg

sat24.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De coaxkabels zien er nog goed uit, dat zal dus geen problemen opleveren maar je ziet dat de F-connectors flink verweerd zijn. Het zou dus kunnen dat water via de schroefdraad de F-connector ingelopen is. Dat kan niet als de F-connector voorzien is van een O-ring waar ik eerder een afbeelding van heb laten zien. Daarom is het gebruikelijk bij duo-lnb's en monoblocken om de F-connector af te tapen met vulcaniserende tape. Gewone lnbs hebben meestal een regenkapje wat je omlaag kunt trekken.
Of er water in de coaxkabel is gelopen kun je zien door er 1,5cm van af te knippen en de middenader te bekijken. Is die geoxideerd (mat), dan is er water in de kabel gelopen en moet je hem zover inkorten totdat de middenader weer mooi blank is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ziet er natuurlijk niet uit hoe de F-connector op de coaxkabel is gemonteerd. Het lijkt er op dat deze connectors 17 jaar geleden geplaatst zijn en de monteur die er nu een andere duo-lnb op geplaatst heeft, er geen nieuwe connectors op heeft gezet. Hij zal gedacht hebben, als ik signaal meet is het goed.
Al die draadjes die onder de F-connector uitsteken is helemaal niet nodig als je de coaxkabel maar op de juiste manier aansnijdt namelijk 10mm vanaf het einde, zie bijlage. Het niet aftapen van de connectors om te voorkomen dat er water in kan lopen vind ik slordig.

 

Coax voorzien van schroef F-connectors.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...