Ga naar inhoud


Opmerkelijke ledlampen


Sprietje

Aanbevolen berichten


Sinds enige tijd heeft Philips de nieuwe ultra-efficiente ledlamp op de markt gebracht. Deze gebruikt 60% minder energie dan de standaard ledlampen en zou 50.000 uur mee gaan, ofwel 50 jaar bij 3uur per dag gebruik. Verkrijgbaar in 3000°K of 4000°K. De 3000°K is dus iets witter dan de 2700°K die meestal in Nederland gebruikt wordt maar die iets wittere kleur is nodig om aan het rendement van 210 lumen/watt te komen. De 40W gloeilamp vervanger zie ik vanaf €7,95,- te koop staan. Misschien iets voor de mensen met slechte ervaringen voor wat betreft de levensduur. Deze lamp verbruikt 21 maal minder energie dan een gloeilamp.
Zie: https://www.lighting.philips.nl/consumer/ultra-efficient

 

 

210 lumen per watt.jpg

Efficiëncy van lampen.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleur : 3000K (warm wit) ±200K
: 4000K (normaal wit) ±300K
: 6000K (koud wit) ±300K

 

dus 2700K lijkt mij kaarslicht geel

 

De tering is dat je kleuren van objecten kleding en schmink dus niet meer kan beoordelen.

Als je madam der schmink in de badkamer met 4000K opsmeert lijkt ze in de woonkamer heel anders 😁

I Wanna Rock You, Marat Taturas Feat. Levitny Mix

Giorgo Moroder, Marat Taturas, Levitany

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, Tonskidutch zei:
Kleur : 3000K (warm wit) ±200K
: 4000K (normaal wit) ±300K
: 6000K (koud wit) ±300K

 

dus 2700K lijkt mij kaarslicht geel

 

De tering is dat je kleuren van objecten kleding en schmink dus niet meer kan beoordelen.

Als je madam der schmink in de badkamer met 4000K opsmeert lijkt ze in de woonkamer heel anders 😁

2700°K is de kleur van een normale ouderwetse gloeilamp en is in Nederland de standaard kleur voor ledlampen voor in de woonkamer. Als je je daarbij niet goed kunt opmaken, neem je daarvoor in de betreffende ruimte lampen van 3000°K of hoger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, Sprietje zei:

Ik vind het heel ongezellig licht voor in de woonkamer.

ivm Mijn ogen is dit de enige goede kleur , alhoewel nog witter wel mag !!

Ga ik de andere richting uit , ik kan het werkelijk niet verdragen !!

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf hier 4000K Neutraal Wit zogenaamd en met heel wat Lumen omdat ik anders niet fatsoenlijk kan koken 's avonds en ook niet fatsoenlijk kan tekenen overdag als het zwaar bewolkt is.

Het is natuurlijk ieders eigen perceptie welke kleurtemperatuur als prettig ervaren wordt maar de voornaamste factor voor goed zien is het aantal Lumen dat de LED lamp of paneel geeft. Slechte verlichting kan de ogen en hersenen sterk vermoeien.

 

We kijken wel naar TV's met LED en OLED of MicroLED inzake de weergave maar kopen waardeloze lampies voor de huiskamer en of bureau.

 

p.s.  als voorbeeld noem ik een showroom niet bij naam maar daar hangen gewoon de verkeerde lampen en mijn zus kocht er nieuwe tegels voor de keuken, die bij daglicht in haar keuken geplaatst en gelegd om te kotsen uitzagen .  En 's avonds toen de nieuwe Ledlampen aan gingen moesten ze de kleur daarvan weer opnieuw aanpassen met de remote.

aangepast door Tonskidutch
blauw toegevoegd

I Wanna Rock You, Marat Taturas Feat. Levitny Mix

Giorgo Moroder, Marat Taturas, Levitany

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tonskidutch zei:

of poets je jouw tanden in het donker in de badkamer?

Om eerlijk te zijn , ik heb aldaar enkel een wit nachtlampje aan staan 😳

Ook in de woonkamer & keuken !!

De afbeelding van de ronde lamp die ik hier plaatste (woonkamer) ,

daar kan ik het lichtvolume van aanpassen , alsook de kleur !!

Enkel bij mijn computer & TV heb ik continu wit licht ivm het scherm ,

wel afgeschermd zodat ik de lamp zelf niet zie !!

 

 

 

 

WP_20230202_12_18_57_Pro.jpg

aangepast door cookie monster

C o o kie M o nster

C U L'8'R WEIRDOGAToRS

 

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,

but the doctor did get a brain-attack !! my name:

 

breedbandwurger 1967

 

casa CM: FTA DVB-S & FTA DVB-S2

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uren geleden, Sprietje zei:

Sinds enige tijd heeft Philips de nieuwe ultra-efficiente ledlamp op de markt gebracht.

Osram heeft deze ook op de markt gebracht met dezelfde naam nl. ultra-efficiente.

 

Lichtstrom Gesamt: 525 lm
Max. Temperatur: 40 °C
Farbkennung: 830
Leistung (Details): 2.5 W
Bauform: Glühlampenform
Energieverbrauch: 3 kWh/1000h
Abstrahlwinkel: 300 °
Länge (Tiefe): 105 mm
Produkt-Art: LED

Min. Temperatur:     -20

 

Lampjes kosten bij hun iets van 7,95

 

 

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fraai, al die verschillende Ledlampen.😎

 

Nu nog eentje vinden die het langer dan 4 maand uithoudt in m'n lantaarnpaal. Sinds ik zo stom was om de lamp die al meer dan 40 jaar probleemloos werkte in het kader van energie en zo te vervangen door een meest degelijke/dure ledlamp.

Gewoon de oude er weer indraaien zou je zeggen, maar het is een uren-klus op 3 meter hoog waarbij ik toen trafo en condensator verwijderd heb.

Had ik het maar nooit gedaan.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ledlampen gaan sneller kapot door lichtnet vervuiling en naaldimpulsen van vonkende contacten en de tegen EKK van motoren.

Wanneer je een plek heb waar led lampen veelvuldig kapot gaan is het raadzaam een netfilter te monteren in combinatie met vdr's.

 

Hoge temperaturen slopen ook een ledlamp, wanneer ze bijvoorbeeld opgesloten worden in een waterdicht armatuur.

 

NETFILTER 10A 250V INLINE MET AANSLUITDRADEN

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Noop.

De lampen die vroeger in een lantaarnpaal zaten en nu mogelijk nog zitten. Normaal model maar niet goedkoop; meen dat ik na wat jaren eentje voor 50 gulden als reserve bijgekocht heb. Die ligt er nog ongebruikt. Blijkbaar spul van super kwaliteit zoals je moeilijk meer tegen komt.

16 minuten geleden, ceesv zei:

Ledlampen gaan sneller kapot door lichtnet vervuiling en naaldimpulsen van vonkende contacten en de tegen EKK van motoren.

Wanneer je een plek heb waar led lampen veelvuldig kapot gaan is het raadzaam een netfilter te monteren in combinatie met vdr's.

 

Hoge temperaturen slopen ook een ledlamp, wanneer ze bijvoorbeeld opgesloten worden in een waterdicht armatuur.

 

NETFILTER 10A 250V INLINE MET AANSLUITDRADEN

 

Dat aller eerste kan een punt zijn.

Maar gaan ledlampen ook aan flarden zonder dat ze aanstaan?

Want de lantaarn brandde alleen als het al aardig donker was, dus bij een buitentemperatuur van hooguit 15 graden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die automatisch aanging dan moet je waarschijnlijk de oorzaak zoeken in je schemerschakelaar want naast lichtnetvervuiling en hoge temperaturen gaan ze dus ook stuk als je ze achter een rotte schemerschakelaar zet of achter een dimmer oid. (terwijl ze niet gedimd kunnen worden)

Een LED lamp heeft nl. naast een opgave van het aantal branduren ook een maximaal aantal schakelingen.

Zet je hem dan achter een rotte schakelaar die de lamp telkens aan/uit zet (zo snel dat je het met het blote oog niet kunt zien) dan kan dat maximale aantal schakelingen snel bereikt zijn.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
19 minuten geleden, minplus zei:

Want de lantaarn brandde alleen als het al aardig donker was, dus bij een buitentemperatuur van hooguit 15 graden.

Maar wanneer er een gesloten armatuur is, waarin die lamp gedraaid is, gaat de LED lamp opwarmen en is het snel gebeurd met de levensduur.

 

Ik heb een paar jaar geleden onderzoek gedaan naar het veelvuldig uitvallen van LED terrasverlichting.

Daaruit bleek dat men in de driver van de lamp geen netfilter gebouwd had.

Het inschakelen van een stofzuiger op hetzelfde stopcontact was al voldoende voor een naaldimpuls op de led's met een dubbele spanning van wat nominaal toegestaan was.

 

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij staat op een tijdschakelaar die ik instel naar de hoeveelheid licht in de avond, oftewel hij gaat aan als het al even donker is en uiterlijk om 1 uur 'snachts uit. Betekent dat hij 120x aan en uit is gegaan in het donker bij een vrij lage temperatuur tussen de 10 en 15 graden.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...