Ga naar inhoud


Opmerkelijke ledlampen


Sprietje

Aanbevolen berichten

Elke schakelaar die je instelt op een bepaalde hoeveelheid licht zal op een gegeven moment op een rand van wel genoeg licht, niet genoeg licht komen.

Normaal zit daar dan een vertraging in om te voorkomen dat hij gaat staan knipperen maar werkt die niet of zit die er zelfs geheel niet in dan krijg je op dat moment dat hij denkt van "ga ik nu aan of niet" schakelpulsen en dat is funest voor een ledlamp.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


9 uren geleden, gerrit B zei:

Osram heeft deze ook op de markt gebracht met dezelfde naam nl. ultra-efficiente.

 

Lichtstrom Gesamt: 525 lm
Max. Temperatur: 40 °C
Farbkennung: 830
Leistung (Details): 2.5 W
Bauform: Glühlampenform
Energieverbrauch: 3 kWh/1000h
Abstrahlwinkel: 300 °
Länge (Tiefe): 105 mm
Produkt-Art: LED

Min. Temperatur:     -20

 

Lampjes kosten bij hun iets van 7,95

 

 

dat is toch gewoon 3kWh / 1000h is 3 W? Op zich niets bijzonders toch?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Con zei:

dat is toch gewoon 3kWh / 1000h is 3 W? Op zich niets bijzonders toch?

toch wel,

de verschillen worden steeds kleiner maar normaal wordt een 40W lamp vervangen door een 4W LED lamp, dit waren A++ lampen maar door de nieuwe normering zijn hebben ze nu een F of G label.

Maar die lampen hebben nu nog slechts 2,5 -3W nodig om dezelfde hoeveelheid licht af te geven.

Philips (en ook Osram) zegt dan de lamp dan 60% minder energie gebruikt, maar vergeleken met een normale LED lamp is dat geen 60% maar zit dat zo tussen de 30 en 40%

Zou je een verwarmingsketel weten te produceren die zoveel zuiniger is dan is die 30-40% nog steeds enorm veel maar 30-40% van weinig is nog steeds weinig.

Om het in geld uit te drukken zou je normaal een 4W lamp een uur laten branden dan zou met de actuele stroomprijs van 78 cent je dat dus 0,312 cent gaan kosten.

Met deze nieuwe lampen van 3W zou je dat 0,234 cent gaan kosten op een hele dag zou je dan 1,872 cent kunnen besparen en zou je de lamp een heel jaar 24/7 laten branden dan geeft het een besparing van nog net geen 7 euro. Echter met een gemiddelde brandduur van 6 uur per dag heb je het dan over goed 1,70 per jaar.

Als je echt wilt besparen dan zijn er denk ik wel dingen die vinden die meer zoden aan de dijk zetten.

 

Maar opvallend is dat ze zeggen dat de lamp 2,5W is maar dat deze 3W gebruikt per 1000H.

De vraag die bij mij opkomt is dan meteen "waar blijft die andere 0,5W"?

 

Kijk je verder dan valt op dat Philips zegt dat hun lamp 210Lumen/W produceert en Osram zegt hetzelfde.

Ga je echter rekenen dan geeft de Philipslamp 485 lumen af reken je dat terug naar lumen per watt wat ze opgeven 2,5W dan kom je uit op 194 lumen

met Osram hetzelfde die geeft 525 lumen af en met 3W komt hij dan niet verder dan 175 lumen per watt

Duik je echter in de specs dan zegt Philips dat de lamp geen 2,5W verbruikt maar 2,3W en dan komt je wel op de 210 lumen per watt

Hetzelfde met Osram als je de 2,5W aanhoudt dan kom je ook op 210 Lumen per watt

 

Grote opvallende verschil is dat Philips aangeeft dat hun lamp aan het eind van de levensduur nog 70% van de originele hoeveelheid lumen terwijl Osram aangeeft dat hun lamp dan nog 96% van de oorspronkelijke hoeveelheid licht afgeeft.

Voor de privé gebruiker met 5 lampen in huis allemaal geneuzel in de marge, voor de zakelijke gebruiker die 100.000 of meer van deze lampen heeft hangen toch wel interessant om te weten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

De power factor en cosphi geven ze dan weer niet weer, alsook de inschakel current.

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2-2-2023 om 08:25, Michel zei:

Dan heb je overdag daglicht dat overeenkomt met het licht buiten en 's avonds warm licht wat gezelliger is en beter voor de nachtrust. 

Ik doe 's nachts het licht uit😉

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleur licht heeft te maken met de aanmaak van melatonine.

Zou je van vol licht naar uit gaan dan heeft je lichaam niet het idee dat deze naar de ruststand over moet gaan.

Het gelige licht komt overeen met het ondergaan van de zon en zet je lichaam aan tot het aanmaken van melatonine en dat is gewoon beter voor je nachtrust/ hierdoor val je makkelijker in slaap.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, ceesv zei:

De power factor en cosphi geven ze dan weer niet weer, alsook de inschakel current.

 

hier kun je alle specs vinden van de Osram lamp

specs label A lamp

 

Maar wat je zegt klopt vaak wel, informatie wat je bij de een kunt vinden staat juist weer niet bij de ander en andersom.

Zo geeft Philips geen info over hoe het licht uitgestraald wordt terwijl dat toch wel van belang is en ook voor de licht meting van groot belang kan zijn.

 

 

aangepast door gerrit B

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

46 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Jammer dat "we" dan niet gaan slapen na de zonsondergang en wakker worden bij zonsopgang.

Weet je wat de boven de poolcirkel wonende mensen doen om niet depri te worden? Juist KNAL VEEL wit licht.

dat stimuleert de melatonine productie in het kleine brein

 

Deze bv.

 

 

20230203_135012.thumb.jpg.301497c494d77a16288ad29c2ab5b718.jpg

aangepast door D.Quijote

2x M7 sat 801, Amiko HD 8155 en HD 8165 + combo

4 schotels op het dak, en 5 in de kelder

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, gerrit B zei:

hier kun je alle specs vinden van de Osram lamp

specs label A lamp

 

Maar wat je zegt klopt vaak wel, informatie wat je bij de een kunt vinden staat juist weer niet bij de ander en andersom.

Zo geeft Philips geen info over hoe het licht uitgestraald wordt terwijl dat toch wel van belang is en ook voor de licht meting van groot belang kan zijn.

De filamentdraden zitten precies hetzelfde dus de uitstraling is ook precies hetzelfde. Overigens schrijft Philips daar wel iets over maar summier: Niet-richtbare lamp.

Verder geeft de Osramlamp iets meer licht 525 lumen tegenover 495 bij Philips maar gebruikt de Osram ook iets meer vermogen, 2,5W tegenover 2,3W bij Philips.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
2 uren geleden, gerrit B zei:

hier kun je alle specs vinden van de Osram lamp

specs label A lamp

Wow, dat is niet niets!

Inrush current 18 A

 

Daar moet je er niet 6 stuks tegelijk via een schakelaar aansluiten.

 

2,5 Watt volgens de specificaties, maar bij 22 mA is de lamp 5,6 VA.

Vroeger werd dat nog netjes gecompenseerd met een spoel of een condensator.

Power factor 0,47, ons elektriciteitsnet krijgt het steeds zwaarder te verduren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...