Ga naar inhoud


Winterbanden in Duitsland


gerrit B

Aanbevolen berichten

Ach nee hé zullen velen denken "niet weer die discussie over winterbanden wel of niet"

Maar nee ik zal het er (nog) niet over hebben.

Wat echter wel speelt is iets waar menig all seasons banden gebruiker mee te maken krijgt (en ook sommige winterbanden gebruikers)

In Duitsland wordt het nl. verplicht om banden te gaan gebruiken met het Alpine symbool (een berg met en sneeuwvlokje) te gebruiken en zijn vanaf 24 oktober 2024 banden met alleen het M+S symbool niet meer toegestaan.

Quote

Vanaf oktober 2024 is het Alpine-symbool verplicht

Lange tijd waren banden die geschikt waren voor winterse omstandigheden ook te herkennen aan het M+S-symbool. De afkorting stond voor ‘Modder en Sneeuw’. Hoewel dat lijkt te betekenen dat deze banden ook geschikt zijn voor winterse omstandigheden, is dat niet langer het geval. Dat komt volgens de Automobil Club Verkehr omdat het symbool niet wettelijk beschermd was. Daarom zijn er nooit speciale tests uitgevoerd voor de daadwerkelijke wintergeschiktheid van dit soort banden.

bron AD

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


weet ik al jaren zo te zijn want in 2022 is een vriend zelfs op een zondag begeleid door de politie naar een bandencentrale omdat hij enkel M+S banden had liggen.Heeft hem een flinke duit gekost want de banden waren plotseling dubbel zo duur.Is trouwens niet in duitsland alleen. Zet er quatrac 4 seizoenen onder en je bent overal gerust.

Groetjes,salutations,greetings.
1 x Gibertini 1,10 vast 3 sats + 1 x Triax 88 cm rotor
Vu + Duo2 twin sat tuner  4 X DVB-S2 en 1 x turbo DVB-C + OpenVix + idem dual tuner and vu duo2 fallback tuner

Octagon SF8008 4K  Openvix (via ethernetconnectie/WIFI fallbacktuner)

Link naar reactie
Delen op andere sites

M+S werden in ieder geval tot 2018 geproduceerd dus voordat ze bij de bandenhandelaar uit de schappen zijn kan het wel 2020 zijn en als je maar 5000Km per jaar maakt kan het wel tot 2030 duren voordat ze versleten zijn.

Daarnaast in Nederland mag je er rustig mee rondrijden, alleen als je onder winterse omstandigheden de grens van Duitsland over gaat na oktober 2024 kun je dus een probleem krijgen.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

49 minuten geleden, gerrit B zei:

M+S werden in ieder geval tot 2018 geproduceerd dus voordat ze bij de bandenhandelaar uit de schappen zijn kan het wel 2020 zijn en als je maar 5000Km per jaar maakt kan het wel tot 2030 duren voordat ze versleten zijn.

Daarnaast in Nederland mag je er rustig mee rondrijden, alleen als je onder winterse omstandigheden de grens van Duitsland over gaat na oktober 2024 kun je dus een probleem krijgen.

Maar in Duitsland is een winterband met minder dan 4mm profiel al helemaal geen winterband.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij ook niet, zodra er nog maar 4mm op zit rij ik er wat langer mee door om de zomerbanden uit te sparen en deze verder af te slijten, meestal zijn ze dan in mei/april wel helemaal op en kan ik de zomerbanden monteren en gelijk nieuwe winterbanden op de velgen laten zetten zodat ze weer klaar staan voor de komende winter.

Bijkomend voordeel is dat in mei/april vrijwel niemand voor winterbanden komt en ze er altijd wel wat op voorraad hebben waar ze dan wel een leuke prijs voor willen maken.

 


Ik heb er nu Continental ContiWinterContact TS 850P onder en wat me opvalt is dat deze veel minder geluid geven dan de Vredestein Wintrac die ik onder de andere auto heb zitten.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ik heb er Dunlop Winter Sport 4D RFT MOE onder zitten, bevalt mij prima.

 

afbeelding.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

😄

Zolang je er bij winterse omstandigheden maar niet mee de weg op gaat voldoen ze goed.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, mereltje zei:

Ik heb er Pirelli cinturato p7 opzitten zijn die wel goed 😂

Ik heb er de C4 (rood) onder zitten... :sick:

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wordt dan wel elk seizoen banden wisselen 😁

Bij een auto zie je bij winterbanden in het verkeerde seizoen alleen je brandstofverbruik stijgen, maar als je zelf de motor bent betekent het dus gewoon zwaarder trappen.

Een voorband vervangen gaat dan nog wel, maar de achterband vervangen van een fiets zonder derailleur dat valt vaak toch niet echt mee.

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...