Ga naar inhoud


Vergroot glas of Loep


MrDish

Aanbevolen berichten

Hallo menschen of leden van deze planeet (Moeder Aarde)

 

Heb een vraag ; 

Ik wil mij een vergrootglas of Loep aanschaffen om er soldeerwerk mee te kunnen verrichten.

Bij de meeste die ik heb gezien via Google zijn rond met led verlichting.

Nu vind ik ,maar dat kan natuurlijk gezichts bedrog zijn , bij de meesten het glas of loep  nogal klein.

Omdat ik ze (nog niet) in het echt gezien heb. Ben hier in mijn woonplaats al wel aan het rondvragen geweest.

bij winkeliers ,maar niemand heeft ze hier .Vandaar

Wie van jullie werkt ook met zo`n apparaat ,en wat zijn je bevindingen.

 

Mvg; 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een loep vergroot dus een kleine omvang maakt als je er doorheen kijkt de boel veel groter, deze hoeven dus helemaal niet groot te zijn.

 

Heb er jaren terug zelf 1 gehad en deze was nog geen 10cm en zonder led verlichting want dat bestond toen nog niet. Ik denk zelf dat als de loep te groot wordt de focus eraf gaat en het resultaat waarnaar je wilt kijken te onduidelijk wordt, je moet immers ook rekening houden met de beperkingen van het menselijk oog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier twee loeplampen en de lenzen zijn ± 100 mm in doorsnede.

Bij die dingen met een paar krokodillen klemmen zijn de lenzen vaak maar ± 60 mm doorsnede en dat vind ik persoonlijk te klein.

Er zijn ook loeplampen met grotere lenzen (± 130 mm), maar dan kom je in de professionele sector terecht en gaan de prijzen in de honderden euro's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een "electronische" in de vorm van een camera met daaraan vast een tft schermpje. Wel even wennen als je aan het solderen bent, want je bewegingen zijn uiteraard ook vergroot. Maar het werkt heel mooi voor het werken met kleine smd componenten en om te controleren of er sluiting tussen pinnen aanwezig is.

Ik heb er ooit iets van $100 voor betaald, en hij heeft mij al regelmatig geholpen bij het zoeken naar soldeer fouten....

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem i.i.g. iets met een lange zwenkarm waarmee je ook in de hoogte kunt werken .

Ik heb al jaren  deze , dia meter lens   11 cm  , nadeel van deze is de brede rand  .

Op de Radiomarkt in Rosmalen heb ik eens een Duitse stand gezien die had prachtige rechthoekige lenzen met led verlichting .

 

deze.thumb.jpg.ac607626f85a93343cb6028b21be215a.jpg

 

Zat vroeger een ronde TL in , nogal prijzig om die te vervangen bovendien nogal warm als je er met je snufferd boven zat .

Daarom verlichting vervangen door led uit een plafondlamp .

 

dezeled.thumb.jpg.661cc09d3c963fd337d39c79535554ae.jpg

 

 

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door te Googlen op Loep en vergrootglas  kwam ik heel wat moois tegen .

A4 vergrootglas. Maak een raamwerkje en maak het zo dat aan de andere kant een Led-strip zit voor het licht.

Maak het desnoods op zo`n (zwenkarm) maar zorg dat je voldoende licht en zicht hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

41 minuten geleden, Tonskidutch zei:

Dus je vraag is overbodig geworden als je al begonnen was met Googlen.

fijn.

Nee, want hij vroeg of hier iemand was... en zijn bevindingen.

En dat vindt je alleen op Google na een poosje met een link

naar Sat4all.

10 uren geleden, Big fellow zei:

Ik heb een "electronische" in de vorm van een camera met daaraan vast een tft schermpje. Wel even wennen als je aan het solderen bent, want je bewegingen zijn uiteraard ook vergroot. Maar het werkt heel mooi voor het werken met kleine smd componenten en om te controleren of er sluiting tussen pinnen aanwezig is.

Ik heb er ooit iets van $100 voor betaald, en hij heeft mij al regelmatig geholpen bij het zoeken naar soldeer fouten....

 

Erg boeiend... 👍

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Goede verlichting is zeker op latere leeftijd erg belangrijk.

Het verhoogt het contrast en dieptescherpte van je zicht.

 

Koop wel een kwaliteitsproduct, niets is vervelender als een scharnierarm die steeds omlaag zakt en een vergrootglas met slechte optische eigenschappen waardoor je gekleurde randen rond je werkstuk gaat zien.

 

Alternatief kan je ook overwegen een horlogemakers loepbril aan te schaffen.

 

afbeelding.png

 

 

 

en verder heb ik ook altijd de dradenteller bij de hand!

 

afbeelding.png

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al enkele jaren twee LED panelen 30x120 cm boven mijn tekentafel hangen.

En daar komt een vette 3500 Lumen uit, op tafel niveau. Ik heb er al eens wat foto's van laten zien in 2016 toen ik nog in Dresden woonde.

 

Vragen naar de weg mag hoor @Con, toch is het bizar dat die vragen niet meteen bij Google starten.

@ceesv scherpte diepte.

 

ciao ciao

 

 

Simply Wonderfull (new)

Kid Creole And The Coconuts

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tonskidutch zei:

Ik heb al enkele jaren twee LED panelen 30x120 cm boven mijn tekentafel hangen.

En daar komt een vette 3500 Lumen uit, op tafel niveau. Ik heb er al eens wat foto's van laten zien in 2016 toen ik nog in Dresden woonde.

 

Vragen naar de weg mag hoor @Con, toch is het bizar dat die vragen niet meteen bij Google starten.

@ceesv scherpte diepte.

 

ciao ciao

 

 

 

Jouw wens komt in vervulling... zoekopdracht;

image.png.f8dee2e0769c21fec85c8ac2462dbf18.png

 

Resultaat;

image.png.d2307c01a795c07abe5e2675264af906.png

 

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor soldeerwerk is een simpel stationnetje met klemmen en een 10x vergroting afdoende is mijn ervaring.

Voor erg weinig te krijgen.

Bij professionelere apparatuur gaat het om wetenschappelijk onderzoek.

Veel beter en veel mee gewerkt maar voor het solderen totaal ongeschikt.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...