Ga naar inhoud


waar of niet waar


de vrije fries

Aanbevolen berichten

op een Arabische website kwam ik de volgende bewering tegen:

 

Een handige tip voor wie draaibare schotelantennes gebruikt:

wanneer u probeert van satelliet te wisselen  bij satellieten die ver uit elkaar staan, Kies dan een zender die zich op een horizontale transponder bevindt.

Omdat de spanning die bij dit soort transponders wordt gebruikt hoger is dan bij het verticale type, draait de schotel veel sneller en zal hij sneller de gewenste bestemming bereiken.

dit zou verband houden met de werking van de lnb (  Bij 13 volt spanning worden de verticale frequenties omgezet, bij 18 volt de horizontale)

Het is beter om een zender van horizontale transponder als eerste zender in de lijst van elke satelliet te plaatsen, zodat wanneer je van satelliet verandert, de schotel sneller zal roteren door die zender te selecteren.

 

mijn vraag is is dit de waarheid of en broodje aap verhaal?
 

  • Like 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Dat is ook hier op het forum al eerder aangegeven.

18 Volt op de motor in plaats van 13 Volt zal meer kracht en omwentelingen geven op je motor.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk dit ook, ik draai de schotel steeds op een horizontale transponder. 
in OpenATV kan je dit ook zien, er staat een aftelklokje tijdens het draaien. Deze geeft weer hoe snel de schotel draaid en hoe lang het nog duurt eer deze op de gewenste satelliet uitgericht is. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 18 oktober 2017 schreef ik:
https://www.sat4all.com/forums/topic/360982-advies-diseqc-motor/
Als je je rotor naar een andere satelliet laat draaien, is de motor een stuk sterker en sneller als je dat doet bij een transponder die horizontaal gepolariseerd is. Hij draait dan namelijk op 18 volt. Laat je hem draaien via een verticaal gepolariseerde transponder, dan krijgt de motor maar 13 volt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit geldt neem ik aan alleen voor motoren die door de coax gevoed worden. Bij bijv een Jaeger SR 1224 of een actuator lijkt me dat dit geen verschil maakt. Of heb ik het mis?

Channel master 180 cm draaibaar 31,5 west tot 76,5 oost met lnb revolver met Circ ku band lnb, 1 keer Ku band lnb, Inverto Ka Ku en  lnb voor 26 oost amateur band

T90 schotel  sat posities 42, 39, 28, 23,5, 19,2 16, 13, 9, 4,8 en 0,8. Unimesh 3,10 m met 2 keer C band lnb

Ontvangers Octagon sf8008, Extrend 9500, Edision Mio 4k, Zgemma H9 twin TBS 5927 USB

Alles tijdelijk buiten gebruik.i.v.m verhuizing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Dit geldt alleen voor rotoren welke met de coax kabel gevoed worden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 minuten geleden, Plepkeshenkie zei:

Dit geldt neem ik aan alleen voor motoren die door de coax gevoed worden.

 

Absoluut juist, wat jij zegt.

Dus zo algemeen als het gesteld wordt voor (alle) 'draaibare schotelantennes', is het onzin.

 

Ik heb ook gelezen over diseqc motor sturing vanuit de ontvanger, die gedurende het draaien van de motor een hogere (18V) spanning afgeeft.

Daarvoor geldt die 'algemene stelling' dus ook niet. Ik heb er alleen zelf geen ervaring mee.

 

En er zijn ook mensen die voor de motor-draaiing een aparte voeding gebruiken, bijvoorbeeld omdat computer-kaarten voor satellietontvangst te weinig power kunnen leveren. Dan geldt dit dus ook niet (meer), het is dan al geeffectueerd.

 

 

Edit: Ah! @ceesv heeft inmiddels ook al gereageerd!

 

 

Groet,

A33

aangepast door a33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb het even getest maakt 1 seconde verschil.

Van 19  naar 13 graden 6 seconden en 7 seconden, dus als je haast hebt horizontale zender kiezen.

Maar als dat een zender is welke je niet wil hebben ben je dus met omschakelen veel meer tijd kwijt.

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Pjotter6 zei:

Heb het even getest maakt 1 seconde verschil.

Van 19  naar 13 graden 6 seconden en 7 seconden, dus als je haast hebt horizontale zender kiezen.

Maar als dat een zender is welke je niet wil hebben ben je dus met omschakelen veel meer tijd kwijt.

 

Maar als je van 28.2E naar 30W schakelt zoals ik, is het een wereld van verschil

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een schotel draaien vanuit de LNB spanning, wie heeft dit bedacht? Ik moet er een beetje om lachen maar ben ook wel verrast dat het überhaupt lukt. Het scheelt een boel dure techniek. Lang geleden heb ik ooit iets te maken gehad met 36 Volt? Dat had wel een bak vermogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik stoor me er totaal niet aan, ik ga echt niet mijn zenderlijsten aanpassen, en om dan steeds te kiezen voor een horizontale txp...

 

En om eerlijk te zeggen is het mij nooit opgevallen.

ARRIS VIP 5202 voor KPN, voor satelliet: Ik werk met NanoXX 9800HD met een Lenson Heath 80cm Offset schotel, icm Scorpion Universal Quad Lnbf: Input=10.7-12.75GHz, Output=950-2150MHz, L.o.=9.75/10.6GHz, Conversion Gain: 60dB, Noise Figure: 0.1dB, Alles draaiende dmv USALS met een Stab Italia HH100 rotor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22-2-2024 om 14:14, de vrije fries zei:

Het is beter om een zender van horizontale transponder als eerste zender in de lijst van elke satelliet te plaatsen, zodat wanneer je van satelliet verandert, de schotel sneller zal roteren door die zender te selecteren.

 

Ik zou dan zelf een favorietenlijst 'snel draaien' aanmaken, met per satelliet één zender met horizontale polarisatie.

Ik heb namelijk mijn favorietenlijsten niet per satelliet opgebouwd, maar per taal en/of thema.

 

Overigens is de draaisnelheid (en ook de power die ze kunnen leveren) bij verschillende typen motor heel verschillend.

De Moteck SG2100 draait met 1.9 graad per seconde bij 13V, de STAB HH120 met 0.4 graad per seconde bij 13V, volgens de manuals.

Bij de HH120 zou ik dus zeker op 18V willen draaien!

 

Groet,

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heeft natuurlijk ook met de overbrengverhouding te maken in de rotor want hoe groter de overbrengverhouding is, des te sterker is die. Rotors die geschikt zijn voor grote schotels (bijv. 100-120cm) zullen langzamer draaien want de hoeveelheid stroom die de rotor mag trekken moet binnen de perken blijven wat een satellietontvanger kan leveren. Dat is meestal maximaal 500mA.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...