Ga naar inhoud


Canal Digitaal test nieuwe satelliet


Sprietje

Aanbevolen berichten

Zoals al eerder ter sprake kwam op dit forum, zullen de zenders van de oude Astra 3B overgezet worden naar de wat nieuwere satelliet Astra 3C, die voorheen de satelliet Astra 5B was die op 31,5 graden oost hing.
Momenteel worden de RTL-zenders uitgezonden vanaf transponder 11856V op de Astra 3B-satelliet op 23,5 oost.
Op 28 februari is transponder 12051V erbij gekomen die uitzend vanaf de Astra 3C die ook op 23,5 graden oost hangt. Deze heeft een iets andere footprint en mogelijk geeft dit ontvangstproblemen aan de randen van de footprint zoals bijv. in Zuid-Spanje.
Daarom is de M7 Group nu op de nieuwe satelliet aan het testen hoe de ontvangst is t.o.v. de huidige footprint.
Voor mensen die aan de buitenrand van de Astra 3B-footprint wonen, is het verstandig de nieuwe transponder van de Astra 3C in te lezen en te kijken hoe de ontvangst is in vergelijking met de huidige transponder 11856V.

Zie beide transponders zoals op KingofSat is weergegeven.

 

RTLopoudesatellietAstra3B.thumb.png.2e149076a14744c721c3ad8856034151.png

 

RTLopnieuwesatellietAstra3C.thumb.png.20a760e7f8431e95f174c8b24a2c83a2.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het verschil blijft bestaan. Als je nu de skew optimaliseert, wordt het signaal ook beter.

 

Ik zie het niet rooskleurig is wat ons te wachten staat.
De Astra 5B had 2 verschillende footprints, de ASTRA-5B widebeam ku-band beam M en de ASTRA-5B hipowerbeam ku-band beam M. Welke ze gaan gebruiken weet ik niet. Het lijkt me haast de Widebeam. Maar welke het ook zal zijn, de vorm van beide lijkt in totaal niet op de footprint van de Astra 3B.
Natuurlijk, de satelliet schuift op van 31,5 oost naar 23,5 oost, dus 8 graden en daarmee verplaatst de footprint zich een stuk naar het westen. Maar dat is niet genoeg. Het 51dB gebied reikte bij de Widebeam van de 5B tot de hak van de laars van Italië en ligt op 18,5 graden oost. Wil je ook Portugal bereiken wat op 9 graden west ligt, dan moet de footprint 27,5 graden opschuiven. Dat is veel meer dan die 8 graden die de satelliet opschuift. Maar ze kunnen de footprint nog sturen. Die kunnen ze westelijk en oostelijk verplaatsen, mogelijk ook nog naar het noorden of zuiden. Hij kan zelfs gedraaid worden maar wat ze niet kunnen veranderen is de vorm van de footprint. Dat zit ingebakken in de speciaal gemaakte hulpreflector van de satelliet.


Ze kunnen de footprint dus nog wel wat aanpassen maar bedenk dat niet alleen Canal Digitaal bediend moet worden. Ook Oost-Europesche landen gebruiken de Astra 23,5 oost positie. Die willen natuurlijk ook een goed signaal. Wat Canal Digitaal betreft heeft die zeker extra wensen. Veel pensionado's zitten in Spanje en die groep maakt een belangrijk deel uit van de abonnees van Canal Digitaal. Canal Digitaal zal veel klanten verliezen als het signaal in Spanje een stuk zwakker wordt. Nu heb je aan de zuidelijke Costa's al een schotel nodig van meer dan 1 meter en na de overschakeling op de nieuwe satelliet lijkt het er op dat dit nog groter zal worden. Ik denk dat de meesten dan zullen overstappen op internet hoewel er in Spanje nog veel te verbeteren valt aan internet.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat ze beide footprints van de Astra 5B gebruiken, één voor West-Europa en één voor Oost-Europa. Maar ja, dan kun je niet meer naar Turkije rijden met je camper om daar Canal Digitaal nog te ontvangen.


Zie de grote verschillen in de vorm van de footprints in de 3 bijlages.

 

ASTRA-5Bwidebeamku-bandbeamM.jpg.bbd0d8fd5e1c4391dd4c6c217528e0a3.jpg

 

ASTRA-5Bhipowerbeamku-bandbeamM.jpg.a06bf45faf122cd6d37b3a4199d5c8de.jpg

 

Astra-3BEuropeKU-bandwidebeamH.jpg.e879cd3330491e8a2fea9789bc0df413.jpg

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien wat harde vraag:

 

Zit CDS op de afval satellieten van Astra?

 

Het wordt duurder en slechter, rot voor de mensen die aan de rand van "het ken net" zitten, en ook nog eens duurder uit zijn.

 

aangepast door Miauw

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja beste Miauw. Het is natuurlijk een loffelijk streven om te kijken hoe je zo goedkoop mogelijk zaken die aan vervanging toe zijn weer in orde te krijgen maar wat ze nu van plan zijn, daar zie ik geen heil in.
Het is niet zo moeilijk er voor te zorgen dat je in Midden-Europa een goede dekking krijgt met deze werkloze 5B-satelliet maar dat is niet de bedoeling. Het mooie van satellietontvangst is dat je de zenders niet alleen in je eigen land kunt ontvangen maar in een heel groot gebied.
Wat denk je nu straks van de ontvangst op de Canarische Eilanden. Met de huidige Astra 3B satelliet hebben ze daar een hotspot zodat je daar met een bescheiden schotel de Nederlandse zenders kunt ontvangen. Dat gaat met de footprints van de Astra 5B-satelliet nooit meer lukken. Heel veel camperaars die naar Marokko reizen, kunnen de Astra 3B daar tot diep in Marokko nog prima ontvangen en ook voor mensen die naar het hoge noorden reizen kunnen nog steeds de Nederlandse zenders ontvangen in gebieden waar geen wifi te bekennen is. Dat kun je straks met die nieuwe satelliet wel vergeten. Dan is toch het mooie van satellietontvangst helemaal weg en kan Canal Digitaal het wel schudden. Dan zijn ze zoveel klanten kwijt dat het afgelopen is met satellietontvangst van Canal Digitaal.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg te horen van een schotelinstallateur uit Zuid-Spanje dat er afgelopen week problemen zijn ontstaan met de ontvangst van de RTL-zenders. Het gaat om LG-tv's met ingebouwde satellietontvangers die ineens alle RTL-kanalen kwijt waren. Een poging met een nieuwe fastscan de RTL-zenders weer terug te krijgen wilde niet lukken.
Deze problemen zijn opgetreden op het moment dat Canal Digitaal de extra transponder met de RTL-zenders op de nieuwe satelliet ging uitzenden.
Hoe dit mogelijk is weet ik niet. Mogelijk hebben meer mensen in Zuid-Spanje last van dit probleem.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lijkt me dan meer een TV software probleem, ik bedoel wat heeft het anders met alleen LG TV's te maken ?

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, Sprietje zei:

Ja dat lijkt me duidelijk maar waarom plots dit probleem nu er afgelopen week een tweede transponder bij is gekomen waar de RTL-zenders op zitten?

 

Jij denkt dat die TV's in de war raken doordat ze misschien op de 1 of andere manier de zenders van die tweede transponder pakken en die daar niet goed te ontvangen is?   

 

Dat zou kunnen maar dan nog, ze zijn nog aan het testen/optimaliseren dus de situatie kan nog totaal veranderen.  En misschien heeft het helemaal niks met elkaar te maken en is het gewoon toeval. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Sprietje zei:

Ja dat lijkt me duidelijk maar waarom plots dit probleem nu er afgelopen week een tweede transponder bij is gekomen waar de RTL-zenders op zitten?

 

Wat zal het toch zijn🤔??

 

Nou ik gooi er iets tegenaan: Wellicht gaat de software over zijn nek vanwege de dubbele beschikbaarheid van de zenders.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 minuten geleden, Robert28 zei:

Wel een behoorlijk verschil in signaalsterkte (zelfs in NL)...🤔

Hoeveel is behoorlijk bij jou?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uren geleden, Sprietje zei:

Ja beste Miauw. Het is natuurlijk een loffelijk streven om te kijken hoe je zo goedkoop mogelijk zaken die aan vervanging toe zijn weer in orde te krijgen maar wat ze nu van plan zijn, daar zie ik geen heil in.
Het is niet zo moeilijk er voor te zorgen dat je in Midden-Europa een goede dekking krijgt met deze werkloze 5B-satelliet maar dat is niet de bedoeling. Het mooie van satellietontvangst is dat je de zenders niet alleen in je eigen land kunt ontvangen maar in een heel groot gebied.
Wat denk je nu straks van de ontvangst op de Canarische Eilanden. Met de huidige Astra 3B satelliet hebben ze daar een hotspot zodat je daar met een bescheiden schotel de Nederlandse zenders kunt ontvangen. Dat gaat met de footprints van de Astra 5B-satelliet nooit meer lukken. Heel veel camperaars die naar Marokko reizen, kunnen de Astra 3B daar tot diep in Marokko nog prima ontvangen en ook voor mensen die naar het hoge noorden reizen kunnen nog steeds de Nederlandse zenders ontvangen in gebieden waar geen wifi te bekennen is. Dat kun je straks met die nieuwe satelliet wel vergeten. Dan is toch het mooie van satellietontvangst helemaal weg en kan Canal Digitaal het wel schudden. Dan zijn ze zoveel klanten kwijt dat het afgelopen is met satellietontvangst van Canal Digitaal.

 

 

Binnen Nederland hoeft vrijwel niemand meer een abonnement op CDS te hebben i.c.m. te duur, buiten Nederland is dat een ander verhaal, al is dat meestal voor tijdelijk, echter zijn de vaste kijkers waar CDS volgens mij het van moet hebben een steeds kleinere groep aan het worden, ik vraag mij dan ook af hoelang CDS dat vol gaat houden.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...