Ga naar inhoud


Canal Digitaal test nieuwe satelliet


Sprietje

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Ik geef Canal Digitaal satelliet nog 1 jaar vanaf het moment dat alle Canal Digitaal zenders van de 3B naar de 3C worden overgeschakeld. Niemand zit te wachten op zo'n beperkt ontvangstgebied. Dan kiest iedereen voor internet.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Ik kan ook niet veel verschil vaststellen.

Oude transponder:     82/95

Nieuwe transponder: 78/94

 

In ieder geval ruim voldoende signaal in Zuid-Frankrijk.

 

Of ze tijdens deze test al op vol vermogen sturen op die nieuwe transponder?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, ceesv zei:

Of ze tijdens deze test al op vol vermogen sturen op die nieuwe transponder?

Belangrijker nog: Welke beam?

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt niks aan die procent waardes want 4% van wat?  Je moet dB waardes hebben anders kun je net zo goed niet meten. 

 

Ik meet in midden Nederland:

 

11.856 V  C/N:  13.1 dB

12.051 V  C/N:  11.1 dB

 

Voor de duidelijkheid en eerlijke vergelijking, hier de signaal levels van de andere TP's

 

11.739 V  C/N:  11.5 dB

12.129 V  C/N:  11.9 dB

12.188 H  C/N:  12.5 dB

 

aangepast door Codx

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, Mojo zei:

Belangrijker nog: Welke beam?

 

Volgens KingofSat gebruikt de nieuwe satelliet Astra 3C zowel voor Canal Digitaal op transponder 12051V als voor SkyLink (Tsjechoslowakije) op transponder 12265H de Widebeam BSS. Waarschijnlijk vonden ze die beam het meest geschikt voor de vervanging van de Astra 3B wide beam.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Frans B

 

Ik heb in de footprint van de Astra 3B toen hij nog op 31,5 graden oost hing wat lijnen getekend.
Als je de footprint verplaatst naar het westen en er voor zorgt dat ook in Portugal de zenders van Canal Digitaal te ontvangen zijn, schuift de hele footprint een X-aantal millimeters naar het westen op.
Zet je dan een even lange lijn bij Kreta naar het oosten, dan kun je inderdaad zien dat Kreta helemaal aan de rand van de footprint komt te liggen en dat verklaart waarom jij flink minder signaal hebt.


Ik heb ook nog even een even lange lijn in het noorden getekend. Ook Noorwegen valt in het dekkingsgebied.
De footprint zal wel een klein beetje van vorm veranderen omdat de aarde binnen de gewenste footprint rechter wordt aangestraald. Je ziet dat de signaalsterkte zône-lijne rechts veel verder uit elkaar liggen dan links. Dat zal veranderen. De veldsterktelijnen aan de oostzijde zullen dichter bij elkaar komen te liggen en aan de westzijde zullen ze iets verder van elkaar af komen. Mogelijk zullen ze de footprint iets rechtsom draaien waardoor het voor het zuiden van Griekenland wat beter gaat uitpakken. Kortom het gaat waarschijnlijk nog wel iets beter worden over enige tijd.

 

Jarco besteed aan de 2 nieuwe transponders aandacht in Totaal TV maar slaat de plank helemaal mis.

 

ASTRA-5B widebeam ku-band beam M bew1.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het heeft in elk geval niet met BADR interferentie te maken denk ik. Dat zijn transponders van de Central Asia en mena beam die in de buurt zitten van 'onze' frequenties. Daar heb je zelfs in Zuid-Europa niet zoveel last van. Als je met een transponder ongeveer op dezelfde frequentie zit als eentje op de nieuwe BADR8 via de EMENA beam, dan ga je wel degelijk kans op interferentie krijgen aan de randen van je uitzendgebied.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Jarco is het meestal klok horen luiden maar hij heeft mij wel wakker geschud. Ik lees hier interessante zaken over satelliet configuratie en ben heel benieuwd wat de keuze uiteindelijk gaat worden. Nu zag ik al dat de nieuwe transponder compleet identieke content uitzendt en dat zou inderdaad best een probleem kunnen zijn voor genoemde TV.

 

Maar even in detail bij omschakeling: Gaat er echt een frequentie verandering komen of wordt op het moment supreme de frequentie van de Astra 3B uitgeschakeld en de Astra 3C transponder omgetuned naar 11856V? Of valt dit buiten het bereik van de hardware?

 

Uiteraard: Staat dit pad ook de andere 3B transponders te wachten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator
28 minuten geleden, OFDM zei:

Gaat er echt een frequentie verandering komen of wordt op het moment supreme de frequentie van de Astra 3B uitgeschakeld en de Astra 3C transponder omgetuned naar 11856V? Of valt dit buiten het bereik van de hardware?

De satelliet bevat voor DVB-S transponders, geen zenders.

De uplink frequentie bepaalt de downlink frequentie.

 

Het is gissen, maar op het moment van overzetten is te verwachten dat men de betreffende transponder op de Astra 1 B uitschakelt en de uplink frequentie verandert zodat op de Astra 3C de programma's op de vertrouwde frequenties weer omlaag komen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, ceesv zei:

De satelliet bevat voor DVB-S transponders, geen zenders.

De uplink frequentie bepaalt de downlink frequentie.

 

Het is gissen, maar op het moment van overzetten is te verwachten dat men de betreffende transponder op de Astra 1 B uitschakelt en de uplink frequentie verandert zodat op de Astra 3C de programma's op de vertrouwde frequenties weer omlaag komen.

Ja, lineaire frequentie omzetters met eindtrap. Waarbij de shift op afstand gewijzigd kan worden.

 

De uitrichting van de footprint is dus ook nog stuurbaar begrijp ik van Sprietje.

 

Ik hoop dat de frequentie t.z.t. naar de huidige gaat, dat geeft de minste overlast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De huidige transponder waar alle RTL-zenders op zitten bestaat nog gewoon en gaat ook niet weg. Die zenders worden dus gewoon ingescand bij de fastscan.
Die extra transponder op de nieuwe Astra 3C is een tijdelijke transponder en is alleen bedoeld om het signaal te testen van de nieuwe satelliet. Die transponder wordt ook niet ingelezen met een fastscan. Die moet je handmatig er bij zetten om zelf te kunnen kijken hoe het signaal op de nieuwe satelliet uitpakt. Als Canal Digitaal genoeg heeft getest, verdwijnt die transponder weer.

 

Als Canal Digitaal tevreden is met het signaal, dan zullen over enige tijd alle transponders 1 op 1 worden over gezet naar de nieuwe satelliet, d.w.z. alle frequenties en parameters blijven gelijk. Er hoeft dus niets veranderd te worden op de satellietontvanger. Canal Digitaal stopt dan ergens midden in de nacht met uitzenden via de Astra 3B en schakelt over op de Astra 3C. De consument zal er niets van merken behalve dan dat de signaalsterkte kan veranderen.

 

  • Like 1
  • Bedankt 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...