Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 minuut geleden, Tonskidutch zei:

duidelijk, wie heeft er nog een am radio in de koelkast liggen?

Toevallig heb ik een hele goeie maar dat is dan een grote uitzondering. 

Stay delulu !

Geplaatst:
43 minuten geleden, Codx zei:

Gast jij bent helemaal van het padje...  net als die mensen die denken dat ze hier 35+ FM zenders en 50+ DAB zenders in de lucht kunnen houden tijdens een landelijke stroom storing, dat gaat niet gebeuren. Waar zijn de aggregaten dan?  Tuurlijk je kunt een aggregaat op een trailer laten voor rijden bij een locatie zoals wel eens bij een 5G mast gebeurd, maar als je 19 inch kast met zender(s) op hoogte hebt staan moet je het ook ergens kunnen inkoppelen. 

Waarom zou je een aggregraat op een trailer zetten als deze al voor het pand staat?

Als je de uitzending hebt gezien over de regionale rampenzenders dan zie je dat bij TV Oost gewoon een flinke blauwe aggregaat op de stoep staat die volgens de verslaggever groot genoeg is om naast de zender ook alle studio's van stroom te voorzien.

Ik verwacht eigenlijk dat dit bij elke rampenzender het geval zal zijn en dat het niet zal zijn van "even wachten tot de aggregaat geleverd is" of van "sorry vergeten diesel te tanken"

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Geplaatst:

Mijn referentie was destijds de mogelijke nucleaire aanval lang voordat enkele sat4all forum leden geboren waren. En al helemaal de post-iron curtain samenleving.

Er waren heel veel EMP tests op de dagdagelijkse apparatuur en "vervoer" die de USA heeft uitgevoerd om te weten hoe we er aan toe zijn na een nucleaire explosie. Dat ziet er heel slecht uit.

Ook een stroomstoring die absoluut niet uitgesloten kan worden legt ons lam. Er waren ook al betaalpas problemen bij ons met de supermarkt ketens.

Of men in Amsterdam of Dubai de stroom uitschakelt is bijna hetzelfde ,  ofschoon men in Dubai dan kookt.

Mind Your Own Existence

Dark Globe , Boy George

Geplaatst:
20 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Rn dan heb ik het nog niet eens over die gigantische stoornevel van allerlei welvaartsstaten apparatuur van tegenwoordig. 

Daar kan ik over meepraten.

Ga ik door de week (als ik een keer een vrije dag heb gepland) in de polder vissen dan ben ik zo ongeveer vanaf 7.00 uur de gehele dag vrijwel onbereikbaar en kan alleen even naar de zaak een SMS sturen en heel soms ook bellen als ik bovenop de dijk ga staan. (voor 7.00 uur is de ontvangst vaak nog wel goed)

Ga ik op dezelfde plek vissen op zondag dan ben ik gewoon bereikbaar en heb ik regelmatig ook nog voldoende snelheid om even het internet op te gaan voor het weerbericht.

Dus dat er een gigantische stoornevel overdag ontstaat kan ik absoluut bevestigen.

Geplaatst:
22 minuten geleden, Drs. IJzerbout zei:

Sorry,  je loopt uit je nek te zwetsen. 

‘s Nachts is niet overdag. 
Overdag heeft een middengolf zender onvoldoende reikwijdte. 
Of ontvang je die middengolfzender uit de Ukraine om 12h00 ‘s middags ?
Bij een ramp gaat het om acute mededingen met hulp & informatie en wel onmiddellijk. Dan wacht je niet tot 21h00 in de avonduren. (In de zomer)
Neem als voorbeeld de vuurwerkramp van Enschede. Daar heeft de regionale FM zender prima dienst gedaan. 
De ontvangst van Caroline is ver onder de maat. Daar win je geen oorlog mee. 
Caroline is alleen te ontvangen omdat ie aan de kust in het zoute water staat. 
In het oosten van NL is het naadje. 
Rn dan heb ik het nog niet eens over die gigantische stoornevel van allerlei welvaartsstaten apparatuur van tegenwoordig. 
Wees toch eens reëel, AM verkwensies zijn tegenwoordig dermate verziekt dat ze onbruikbaar zijn. 

Nee s'nachts is zeker niet overdag maar daarom geef ik toch ook het voorbeeld van Radio Caroline.   Hoe ver kom je met een 4 KW FM zender.... ?    Het feit dat het in het oosten van NL naadje is betekend nog steeds dat het te horen is.  En je hoeft ook geen 4 KW te gebruiken, zet een zender van minstens 20-50 KW neer met een goede antenne.(daar zit de magic) en we hebben een probleem getackeld. 

Trouwens ik verbaas mij hoe ver weg die LPAM stations met 100 Watt hier nog te horen zijn gewoon overdag als in op dit moment, tot aan 40-50 KM zo'n beetje. 

Je moet gewoon realistisch zijn, en geen appels met peren vergelijken.  De FM is prima zolang het blijft werken (DAB+ is kansloos) maar nogmaals bij een globale stroomuitval of van mij part oorlog is het bye bye FM.  En dan is de middengolf een ideale oplossing en tevens aanvulling als de rest wel werkt.  Ja je hebt ook nog de korte golf maar die acht ik onbetrouwbaarder want daar veranderen de condities echt per minuut. Bovendien de radio daarvoor hebben nog minder mensen in huis. 

12 minuten geleden, gerrit B zei:

Waarom zou je een aggregraat op een trailer zetten als deze al voor het pand staat?

Als je de uitzending hebt gezien over de regionale rampenzenders dan zie je dat bij TV Oost gewoon een flinke blauwe aggregaat op de stoep staat die volgens de verslaggever groot genoeg is om naast de zender ook alle studio's van stroom te voorzien.

Ik verwacht eigenlijk dat dit bij elke rampenzender het geval zal zijn en dat het niet zal zijn van "even wachten tot de aggregaat geleverd is" of van "sorry vergeten diesel te tanken"

Staat de zender op het dak van de studio dan?   Bij de meeste omroepen is dat niet het geval kan ik je mededelen.

De ene reactie is nog dommer dan de andere. Jullie pakken 1 zinnetje uit een verhaal en lezen de rest niet.  Komen dan met vergelijkingen die wal noch kant slaan. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:
4 uren geleden, Drs. IJzerbout zei:

Ik ga ervan uit dat de stroom netten in o.a. Nederland en Duitsland veel robuuster zijn dan in Spanje en Portugal. 
Dus dat zou me geen zorgen maken. 

In mijn regio valt de stroom wel vaker uit voor korte periodes. 
Dat gebeurt dan op de allerwarmste zomer dagen met top temperaturen aan de 50°C waar de stroomleverancier aan z’n grenzen komt. 
De net-last van een stad als Dubai is onvoorstelbaar hoog. 
Als je alleen al ziet wat het verbruik van de ontzoutings installaties aan stroom verbruikt om drinkbaar water te maken, daar word je duizelig van. 

In Spanje barst het ook van de ontziltingsinstallaties. Niet ver van ons vandaan staat er ook een. Daar gaat een aparte hoogspanningsleiding naar toe om de ontziltingsinstallatie van stroom te voorzien. Het is ook wel begrijpelijk dat zo'n installatie veel stroom gebruikt. Gigantische pompen moeten het zeewater door minuscuul kleine gaatjes persen waar wel een watermolecuul doorheen kan maar geen zoutmolecuul. Dan moet je er wel heel veel druk op zetten wil je er dan nog de nodige kuub's water per minuut doorheen krijgen.
Maar al die ontziltingsinstallaties stonden natuurlijk ook stil tijdens de stroomstoring. Gelukkig hebben ze overal in het land op heuvels enorme waterreservoirs staan zodat de watervoorziening gewaarborgd is.

Geplaatst:
41 minuten geleden, Codx zei:

Staat de zender op het dak van de studio dan?   Bij de meeste omroepen is dat niet het geval kan ik je mededelen.

bekijk even de uitzending

hier een link

rond de 11minuut 20 start het gedeelte over TVOost.

Geplaatst: (aangepast)
55 minuten geleden, Sprietje zei:

In Spanje barst het ook van de ontziltingsinstallaties. Niet ver van ons vandaan staat er ook een. Daar gaat een aparte hoogspanningsleiding naar toe om de ontziltingsinstallatie van stroom te voorzien. Het is ook wel begrijpelijk dat zo'n installatie veel stroom gebruikt. Gigantische pompen moeten het zeewater door minuscuul kleine gaatjes persen waar wel een watermolecuul doorheen kan maar geen zoutmolecuul. Dan moet je er wel heel veel druk op zetten wil je er dan nog de nodige kuub's water per minuut doorheen krijgen.
Maar al die ontziltingsinstallaties stonden natuurlijk ook stil tijdens de stroomstoring. Gelukkig hebben ze overal in het land op heuvels enorme waterreservoirs staan zodat de watervoorziening gewaarborgd is.

Ik vroeg me af hoeveel energie dat ontzilten dan eigenlijk vraagt...

Men hanteert 2,8kWh/m3 in deze Kostenberekening van een ontziltingsinstallatie.

(valt me eigenlijk nog reuze mee, want ik dacht dat het water ongeveer aan de kook gebracht moest worden, wat aanzienlijk meer kWh/m3 vraagt: van 20 naar 100 graden 1000kg x4,2kJ/kgK x80K /3600sec = 93kWh)

aangepast door Zunigkyk
sommetje erbij
Geplaatst:
2 uren geleden, gerrit B zei:

bekijk even de uitzending

hier een link

rond de 11minuut 20 start het gedeelte over TVOost.

Je linkt naar videoland, een betaalde streamingsdienst.  Dat gaan we dus niet kunnen zien. 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:

nee, is een link naar de nieuws uitzending van RTL4 op 30 april 19.30 uur.

je kunt gewoon een gratis account aanmaken om dit zonder kosten te bekijken (en natuurlijk ook andere uitzendingen van RTL)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...