Ga naar inhoud


Wat vind jij van het weer buiten op dit moment?- deel 2


Bigfoot

Aanbevolen berichten

  • Moderator

Nee, dat ligt niet aan Parijs, maar aan de winterse omstandigheden.

Wanneer je kiest om in winterse omstandigheden te gaan rijden dient je voertuig daarvoor uitgerust te zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Vanochtend opgevroren wegen en plaatselijk glad.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden zei Sprietje:

Ik heb mijn winterbanden ook altijd zelf gewisseld. Dat kun je gewoon per wiel doen. Je hoeft ook zeker niet te merken waar een bepaalde band op de auto heeft gelegen. Winterbanden hebben altijd een draairichting. Je kunt ze dus samen met de velg altijd maar aan dezelfde kant van de auto leggen.
De band met het meeste profiel leg ik altijd voor omdat bij voorwielaandrijving de voorbanden het meeste slijten. Zo houden de vier banden allemaal even veel profiel.
Winterbanden wisselen doe je niet als er al sneeuw ligt. Als je dat eind oktober begin november doet, dan is het buiten nog prima te doen.

 

 

Om even in uw stijl te antwoorden,

Zelf wisselen niets mis mee, per wiel is wel handig alle 4 eraf en dan weer erop gaat niet gemakkelijk! De  band op de velg  gemonteerd op de auto monteren  is wel handig, steeds de band met het meeste profiel is lastig je moet ze dan weet ik hoeveel / vaak meten en wisselen.

Waarom niet wisselen als er sneeuw ligt als ik dat nou wel leuk vind.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden zei minplus:

En bij sneeuw en ijs ben je de jan-met-de-korte-naam als je aangehouden wordt, als ik me goed herinner.

 

 

Je geheugen is erg slecht te noemen , het is afhankelijk van de situatie en dan alleen bij een ongeluk.

Als ze kunnen bewijzen dat winterbanden het hadden voorkomen cq minder erg  dan kunnen ze lastig doen in de vorm van een boete.

Als ze je aanhouden ,niets mis mee denk wel om je wettelijk minimum profiel diepte.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Guide

 

Je legt je winterbanden er toch maar 1x per jaar op?
Voordat je bepaalt of de band voor of achter komt te liggen, meet je toch even de profieldiepte op. Dat kan met een eenvoudige bandenprofiel meter maar ook met een schuifmaat. Ja in de garage hebben ze een professionele dieptemeter die supersnel tot één tiende millimeter is af te lezen, maar ook met een schuifmaat heb je toch alle vier de banden binnen 5 minuten gemeten?
Waarschijnlijk zal de band die vorig jaar aan de voorzijde heeft gelegen het minste profiel hebben en nu dus achter komen te liggen.
Bovendien is het verstandig bij de zomerbanden ook de profieldiepte even te meten om te bepalen of die voor of achter komt te liggen. Als ze alle vier aan vervanging toe zijn zijn er vaak acties 4 halen, 3 betalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 uur geleden zei oldebroek:

 

test in autoweek? in de sneeuw en onder nul of gewoon betaald broodje aap test?

 

 

Getest in de sneeuw op een testbaan op 1650 meter hoogte in Nieuw Zeeland, 

 

Jij schrijft dat 4 seizoenenbanden bij "ALLE testen" als slechtste uit de bus komen.

 

Ik laat zien dat niet ALLE testen er zo over denken.

 

Dan is dat volgens jou opeens nepnieuws. 

 

Tsja....

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei minplus:

Ben je wel volledig? Staat er iets over de test-temperaturen?

 

Bij een bespreking van de test las ik nl. dit:

 

De conclusie die autoweek trekt letterlijk geciteerd:
"Wie een maximale veiligheid wenst, doet er verstandig aan om banden te wisselen."

 

En ook nog een zinnige iets voor mensen die een 4s band willen nemen: Je hebt zomer-georiënteerde en winter-georiënteerde, dus kijken waar je voorkeur ligt.

 

Deze opmerking vond ik trouwens ook iets om over na te denken:

Als je met één type band het hele jaar door wil rijden dan blijft het advies om te kiezen voor een top zomerband die als beste is getest bij nat. Dat is het minst slechte compromis voor het Nederlandse klimaat.

 

Maar goed, ieder kiest voor zich op grond van zijn situatie en ik voor het dik gedrukte.

Het sneeuwde vandaag weer even flink toen ik onderweg was en het vriest nu.

 

 

 

 

Of ik volledig ben? Nee, kan moeilijk de hele test hier kopiëren, mag niet eens. 

Wintertest is gehouden in Nieuw Zeeland, op een testbaan 

Zomertest hier in Europa, locatie stond er niet bij. 

Temperaturen worden niet vermeld, op de foto's voor het wintergedeelte lagen dikke pakken sneeuw, droge weg leek zomers, en natte weg was duidelijk een testbaan.

Slijtage test werd gehouden bij Dekra.

 

De citaten die je aanhaalt staan niet in het bewuste artikel. Bron?

 

T B

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden zei ceesv:

Mijn sets banden, voor de 2 auto's liggen in de kelder, wanneer het weer omslaat verwissel ik die sets in 30 minuten.

Dat is de minste moeite en is nog leuk om zelf te doen.

 

En je krijgt er banden voor terug die de remweg halveren, wat kan je je nog meer wensen.

 

 

Jammer genoeg is dat bij veel moderne wagens niet altijd meer zelf te doen. Er zitten dan sensoren in de wielen voor de bandenspanning en die moeten aangemeld worden aan de boordcomputer enz. 

Die sensoren maken een tweede set banden soms extra duur, sommigen lossen dat op door de computer te foppen en de sensor van de reserve band aan te melden voor alle 4 de wielen. Of dat nou zo veilig is... 

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

29 minuten geleden zei TangoBravo:

Of dat nou zo veilig is... 

 

We rijden al 100 jaar zonder een bandenspanningsensor. Is het dan nu ineens onveilig?

 

Anyway, de sneeuw is voorlopig weg. Kunnen we het nu weer over interessante onderwerpen hebben.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden zei Sprietje:

Beste Guide

 

Je legt je winterbanden er toch maar 1x per jaar op?
Voordat je bepaalt of de band voor of achter komt te liggen, meet je toch even de profieldiepte op. Dat kan met een eenvoudige bandenprofiel meter maar ook met een schuifmaat. Ja in de garage hebben ze een professionele dieptemeter die supersnel tot één tiende millimeter is af te lezen, maar ook met een schuifmaat heb je toch alle vier de banden binnen 5 minuten gemeten?
Waarschijnlijk zal de band die vorig jaar aan de voorzijde heeft gelegen het minste profiel hebben en nu dus achter komen te liggen.
Bovendien is het verstandig bij de zomerbanden ook de profieldiepte even te meten om te bepalen of die voor of achter komt te liggen. Als ze alle vier aan vervanging toe zijn zijn er vaak acties 4 halen, 3 betalen.

 

 

Je zegt zelf dat de banden met het meeste profiel voorop zitten dus dan moet je vaker wisselen dacht ik zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...